چهارشنبه 18 مهر 1403

حساب 3 میلیون بازنشسته شارژ می‌شود | زمان اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان رسماً اعلام شد

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
حساب 3 میلیون بازنشسته شارژ می‌شود | زمان اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان رسماً اعلام شد

رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه هجدهم مهرماه اعلام کرد: با توافقی که با رئیس‌جمهور انجام دادیم، تصمیم بر این شد که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از این ماه آغاز گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه مشترک با رئیس جمهور و برنامه و بودجه و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: موضوع پرداخت مطالبات گندم‌کاران و همسازی سازی حقوق بازنشستگان بررسی شد، از این رو همسان سازی حقوق بازنشستگان از این ماه انجام شده و مطالبات گندم کاران به زودی پرداخت می شود.

واریز سه میلیون تومان علی‌الحساب متناسب سازی حقوق بازنشستگان

«یدالله فرجی» فعال صنفی بازنشستگان کارگری با بیان اینکه مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی سه ماه علی‌الحساب متناسب‌سازی از صندوق طلبکارند؛ گفت: بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشگری سه میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی برای سه ماه تیر، مرداد و شهریور، دریافت کرده‌اند؛ انتظار داریم این مبلغ برای بازنشستگان کارگری نیز به زودی واریز شود.

او افزود: حالا که سرپرست جدید سازمان تامین اجتماعی منصوب شده، توقع داریم هرچه زودتر معوقات بازنشستگان کارگری پرداخت شود؛ کارگران بازنشسته فقط سه میلیون تومان برای سه ماه اول سال گرفته‌اند و بعد از تیرماه، ریالی بابت متناسب‌سازی برایشان پرداخت نشده است.

به گفته این فعال صنفی، بازنشستگان کارگری با حقوق‌های بسیار ناچیز و سه برابر زیر خط فقر زندگی می‌کنند آنهم در شرایطی که هر روز اقلام معمولی زندگی همپای قیمت دلار گران می‌شود؛ در این شرایط ترمیم دستمزد یک ضرورت اساسی‌ست.

وزیر کار و رفاه اجتماعی، «احمد میدری»، با اعلام این خبر گفت: پس از برگزاری جلساتی به دستور معاون اول رئیس‌جمهور و با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، مبلغ 8 هزار میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات متناسب‌سازی بازنشستگان به سازمان تأمین اجتماعی اختصاص خواهد یافت.

وی افزود: تا پایان سال نیز مطابق قانون، مبلغ 30 هزار میلیارد تومان به صورت اوراق بدهی تحویل سازمان تامین اجتماعی خواهد شد.

بر اساس راهکار‌های میان‌مدت ابلاغ شده، الباقی تعهدات دولت به تأمین اجتماعی تا سقف 130 هزار میلیارد تومان باید براساس بند (د) تبصره 15 قانون بودجه سال 1403 کل کشور، از طریق واگذاری دارایی‌های دولت و سهام شرکت‌های دولتی به سازمان تأمین اجتماعی تأدیه شود و وزارت امور اقتصادی و دارایی به تحقق فرآیند‌های واگذاری دارایی و سهام کمک کند.

سازمان تأمین اجتماعی تیرماه امسال مبلغ 12 هزار و 600 میلیارد تومان به صورت علی‌الحسابِ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و کمک معیشت ایشان طی یک مرحله واریز کرد، اما اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به سبب کثرت ذی‌نفعان و جامعه بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی، مستلزم تأمین منابع برای سال جاری در حدود 40 هزار میلیارد تومان است که دولت براساس سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری، محل تأمین این بودجه را پیش‌بینی و تامین می‌کند.

حساب 3 میلیون بازنشسته شارژ می‌شود | زمان اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان رسماً اعلام شد 2