سه‌شنبه 10 مهر 1403

حضور بلاگر‌های غذا در آرامگاه لسان الغیب؛ صبحانه‌خوری در جوار حافظ!

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
حضور بلاگر‌های غذا در آرامگاه لسان الغیب؛ صبحانه‌خوری در جوار حافظ!

استفاده از آرامگاه حافظ برای تبلیغ صبحانه و رستوران، نگرانی اصحاب فرهنگ و ادب را در آستانه هفته فرهنگی بزرگداشت این شاعر بزرگ در پی داشته است.

در پی انتشار ویدیویی در یکی از صفحات مجازی شیرازی که به طور مشترک با حضور یک بلاگر خوراک تولید شده است، بسیاری از کاربران فضای مجازی استفاده از آرامگاه حافظ را نوعی بی‌سلیقگی متولیان و گردانندگان این صفحات دانسته و خواستار توضیح اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس به عنوان نهاد متولی این مجموعه فرهنگی و تاریخی شدند.

به گزارش ایبنا، در این ویدیو که به منظور تبلیغ رستوران نوبنیاد آرامگاه حافظ منتشر شده، خانم‌های بلاگر خوراک، با در دست گرفتن غذا‌های خارجی و ایرانی کاربران را به خوردن صبحانه در جوار آرامگاه خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی ملقب به لسان الغیب دعوت کرده و این فضا را به دنبال‌کنندگان صفحات خود توصیه می‌کنند.

معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در این رابطه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، قول برخورد با این رفتار‌های ناهنجار داد و گفت: چنانچه تخلفی یا اهمالی از سوی رستوران یا مسئولی در مجموعه تاریخی فرهنگی حافظیه روی داده باشد، قطعاً برخورد می‌کنیم.

محمدکاظم بهادری‌پور با اعلام اینکه پلمب رستوران یاد شده در صورت تخلف به مدت یک هفته خواهد بود، افزود: احتمالاً این ویدیو هنگامی ضبط شده که حفاظت فیزیکی آرامگاه حافظ متوجه نشده و نیاز به بررسی دارد.

وی با این حال تولید محتوا در اماکن تاریخی و میراثی را نیازمند اخذ مجوز‌های لازم از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس دانست و عنوان کرد: حتی برای برپایی یک مراسم دانشجویی نیز ما اجازه استفاده از فضای آرامگاه حافظ را ندادیم که شائبه‌ای پیش نیاید.

با وجود اینکه برخی کاربران فضای مجازی با انتقاد از اینکه در اماکن تاریخی تحت نظارت میراث فرهنگی برای تهیه عکس به وسیله دوربین حرفه‌ای نیاز به اخد مجوز است؛ بلاگر‌ها چگونه می‌توانند با استفاده از تلفن همراه بدون مجوز تولید محتوا کنند این پرسش پیش می‌آید که با مجهز شدن تلفن‌های همراه به دوربین‌های با کیفیت بالا محدودیت قائل شدن برای عکاسان لزومی دارد؟

این در حالی است که در آغاز هفته گردشگری، همزمان با سراسر کشور در شیراز نیز برنامه‌هایی تدارک دیده شده و آرامگاه حافظ به مدت 10 شب میزبان تئاتر «لسان الغیب» به کارگردانی محمد حاتمی با حضور بازیگران شیرازی و هنرمندان ملی است.

به گفته ثابت اقلیدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس افزون بر برنامه یاد شده، مجموعه تاریخی و جهانی میراث تخت جمشید نیز شاهد برپایی کنسرت نمایش «سیصد» خواهد بود که پس از اجرای کنسرت علیرضا قربانی از جمله برنامه‌های فاخری است که در این بنای تاریخی برگزار خواهد و به پرباری برنامه‌های هفته گرامیداشت حافظ که همزمان است با هفته ملی گردشگری یاری می‌رساند.

یکی از نیاز‌های گردشگری ادبی در شیراز که سال‌هاست تلاش می‌کند در این زمینه رویداد‌هایی را رقم بزند پایبندی به استاندارد‌های مورد نیاز این شیوه گردشگری است؛ با این حال حتی در نامگذاری غرفه غذاخوری آرامگاه حافظ نیز پایبندی به ادبیات رعایت نشده و در جایی که یکی از پربازدیدترین اماکن گردشگری شیراز در نوروز 1403 به گواه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس بود، نام «خونه حافظ» ناشی از کج‌سلیقگی متولیان امر است.

از میان اخبار

سانسور درد؛ گزارشی از بیماری خطرناک زگیل تناسلی

یک حادثه عجیب جان کارگر معدن را در مس سرچشمه گرفت