جمعه 10 فروردین 1403

حضور معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ در جمع خبرنگاران سه رسانه

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
حضور معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ در جمع خبرنگاران سه رسانه

تهران - ایرنا - معاون امور مطبوعاتی به‌همراه مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلیِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در تحریریه سه رسانه، با خبرنگاران این رسانه‌ها به نمایندگی از همه خبرنگاران کشور به گفت‌وگو پرداختند.

به‌گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از روابط‌عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی، فرشاد مهدی‌پور همزمان با فرارسیدن «روز خبرنگار» و گرامیداشت این روز با حضور در سه رسانه ایسنا و روزنامه‌های اعتماد و جام‌جم ضمن بازدید از بخش های مختلف این رسانه ها، در فضایی صمیمی به گفتگوی با خبرنگاران، دبیران و کارکنان آنها پرداخت.

در این بازدید که ایمان شمسایی مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم حضور داشت، ضمن بیان نقطه نظرات، پیشنهادت، مسائل و مشکلات از سوی خبرنگاران، از تلاش‌های اصحاب رسانه طی یک سال گذشته نیز قدردانی شد.

با توجه به همزمانی 17 مردادماه (روز خبرنگار) با عاشورای حسینی، تعطیلی و شیفت‌بندی بودن رسانه‌های کشور، برنامه‌های بازدید مسئولان معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماری از رسانه‌ها محدود شد.

نشست با مدیران و اعضای تحریریه هر یک از این رسانه‌ها و گفتگو و تبادل نظر پیرامون موضوعات مختلف حوزه رسانه و خبرنگاران از برنامه‌هایی ست که همچنان ادامه خواهد داشت.

17 مرداد؛ روز خبرنگار

کار خبرنگار، انعکاس رخدادهایی است که قابلیت خبرشدن و اطلاع رسانی به جامعه را دارد. لازمه خبرنگار خوب بودن، داشتن علم و دانش، تجربه و جسارت است تا در کنار آن با سرعت، دقت و صحت، که سه اصل مهم در کار خبری است بتواند موفق عمل کند.

در هفدهم مرداد ماه سال 1377، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.

خبرنگار کسی است که با اتکاء به ذوق و استعداد شخصی، پس از گذرانیدن دوره آموزش تخصصی و همچنین با توجه به مسئولیت اجتماعی که این حرفه بر عهده او می‌گذارد، وظیفه کسب، تهیه، جمع‌آوری و تنظیم اخبار و انتقال آنها را از طریق وسایل ارتباط جمعی (مطبوعات، رادیو، تلویزیون و خبرگزاری) به مخاطبان بر عهده دارد.

پیش از آنکه فردی حرفه روزنامه‌نگاری را انتخاب کند، لازم است ویژگی‌های حرفه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری را بشناسد تا از روی آگاهی به آن روی آورد. در سال 1978 از سوی سازمان یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد)، اعلامیه‌ای راجع به نقش رسانه‌های جمعی در تقویت صلح جهانی و تفاهم بین‌المللی به تصویب رسید. در این اعلامیه، لزوم تربیت اخلاقی و اجتماعی روزنامه‌نگاران ارائه شد.

در این مجموعه، آزادی مبادله اخبار و اطلاعات، یک حق اساسی تلقی شده و دستورالعمل‌های اخلاقی برای کلیه کسانی که در جمع‌آوری و کسب و نشر و تفسیر اخبار و اطلاعات شرکت دارند، وضع شده است. در این اعلامیه، ضمن تأکید بر منشور جهانی 1948 سازمان ملل متحد، تصریح شده است که براساس این قوانین، خبرنگاران مطبوعات باید منتهای درجه، کوشش کنند تا اخبار و اطلاعاتی که در اختیار عموم می‌گذارند صحیح، دقیق و معتبر باشد. خبرنگاران و سردبیران باید در صحت اخباری که به‌دست می‌آورند تحقیق و تعمق کنند. خبرنگاران نباید حقیقتی را تعمداً تحریف یا مخدوش کنند و همچنین هیچ نوع مطلبی را نباید از نظر مردم مکتوم نگه دارند.

اصول اخلاقی حرفه روزنامه‌نگاری مقرر می‌دارد که روزنامه‌نگاران در هر مرحله و مقامی که باشند باید به خیر و مصلحت جامعه ایمان کامل داشته باشند. کوشش برای تأمین منافع شخصی و کوشش برای پیش بردن مقاصد خصوصی که با مصلحت جامعه سازگار نباشد، خلاف اصول و آئین اخلاقی روزنامه‌نگاری است. تخطئه مردم و تهمت و افتراء به اشخاص از جمله جرائم بزرگ حرفه روزنامه‌نگاری است. براساس قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، سرقت ادبی و انتساب اخبار و عقاید و تألیفات دیگران به‌خود نیز جرم مطبوعاتی محسوب می‌شود. حسن نیت به جامعه اساس و پایه روزنامه‌نگاری مطلوب است.

برچسب‌ها

حضور معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ در جمع خبرنگاران سه رسانه 2
حضور معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ در جمع خبرنگاران سه رسانه 3