یک‌شنبه 23 اردیبهشت 1403

حضور نمایندگان 33 کشور در سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
حضور نمایندگان 33 کشور در سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن

مجیدی مهر در نشست خبری سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن گفت: در سی و نهمین دوره مسابقات المللی قرآن 33 کشور با رقابت 52 قاری و حافظ و ترتیل خوان برگزار می شود.

مجیدی مهر در نشست خبری سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن گفت: در سی و نهمین دوره مسابقات المللی قرآن 33 کشور با رقابت 52 قاری و حافظ و ترتیل خوان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن امروز 25 بهمن ماه با حضور حمید مجیدی مهر رئیس مرکز امور قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

مجیدی مهر در ابتدا با اشاره به برنامه این دوره از مسابقات گفت: همزمان با مبعث نبی مکرم اسلام افتتاحیه سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی در تهران 29 بهمن ماه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: مراسم افتتاحیه با سخنرانی محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی اژ ساعت 16 الی 18 در سالن اجلاس سران آغاز خواهد شد. این مسابقات در روزهای سی‌ام، یکم و دوم اسفند ماه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر نوبت صبح مختص بانوان با مخاطب بانوان و بعد از ظهر هم رقابت آغاز رقابت‌ها از ساعت 15 و سی دقیقه آغاز می‌شود. اختتامیه نیز روز سوم اسفند ماه با حضور حجت الاسلام رییسی رئیس جمهور برگزار می‌شود.

عدالت محوری، اصل اصیل مسابقات جمهوری اسلامی ایران است

مجیدی مهر در ادامه یکی از تفاوت‌های اصلی مسابقت ایران با بسیاری از مسابقات دیگر را عدالت محوری برشمرد و افزود: این مسابقات از لحظه‌ای که فرایندهای مربوط به آن آغاز می‌شود تا زمان پایان آن هیچ تفاوتی بین نمایندگان کشورمان و سایر شرکت کنندگان قائل نخواهیم بود. لذا مسابقات ایران از حیث عدالت محوری، اصل اصیل مسابقات جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: موضوع دیگری که مسابقات ایران را شاخص کرده است اهتمام عالی‌ترین مقامات اجرایی و دینی ایران به این رویداد بزرگ است. ما شاهد حضور سران قوا در مراسم افتتاحیه و اختتامیه خواهیم بود. علاوه بر آن بسیاری از مراجع و علما نیز با پیام‌های خود همراهی خوبی با مجموعه مسابقات داشته اند و به همه مردم توصیه داشته اند تا حول قرآن کریم حضور پررنگی داشته باشند. این مسابقت مایه وحدت و زمینه ساز انس با کلام الله مجید و عمل به فرامین نورانی این کتاب است.

رقابت 52 قاری و حافظ و ترتیل خوان

رئیس ستاد برگزاری مسابقات بین المللی قرآن ایران با اشاره به حضور نمایندگانی از 33 کشور دنیا به همراه ایران در مرحله نهایی سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی، بیان کرد: در مراحل مقدماتی این مسابقات حدود 80 کشور نمایندگان خود را معرفی کردند که مراحل غربالگری و مقدماتی برگزار و پس از آن راه یافتگان به مرحله نهایی معرفی شدند. مرحله مقدماتی به صورت مجازی و به میزبانی شهر مشهد مقدس برگزار شد. لذا پیش بینی می‌شود در این مرحله شاهد استماع تلاوت‌های با کیفیتی از سوی شرکت کنندگان باشیم.

وی در خصوص آماری از برگزار کنندگان گفت: 146 متسابق داشتیم که تعداد 52 نفر از آنها به مرحله نهایی راه پیدا کردند 13 نفر حفظ کل برادران 12 نفر در رشته حفظ و بقیه در رشته‌های دیگری به رقابت می‌پردازند. اختتامیه سوم اسفند ماه از 19 الی 21 خواهد بود. در نوبت صبح رقابت بخش بانوان را در فضایی مختص بانوان خواهیم داشت.

وی در ادامه به رشته‌های این دوره از مسابقات اشاره و اظهار کرد: رشته‌های ترتیل و حفظ کل قرآن کریم در هر دو بخش بانوان و آقایان مشترک است اما رشته قرائت تحقیق صرفاً ویژه آقایان خواهد بود. رشته ترتیل برای سومین سال در بخش آقایان و اولین سال در بخش بانوان برگزار می‌شود و بعد از برگزاری این مسابقات تصمیم قطعی خود برای ماندن یا حذف رشته ترتیل در مسابقات بین المللی را اتخاذ خواهیم کرد. امسال سعی شده است نگاه سختگیرانه‌تری نسبت به انتخاب داشته باشیم. باشد این مسیر قطعاً ادامه دارد مطمئن باشدی سال آینده به لحاظ فنی مسابقات ایران به یک شکوفایی منحصر به فردی خواهید رسید.

حضور رسانه ملی در کنار مسابقات / ایجاد فرکانس آزاد اتحادیه رادیو تلویزیون های اسلامی

در این نشست که بخش هایی از آن به صورت زنده از شبکه خبر و شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد سعی شد، مجیدی مهر عنوان کرد: از مجموعه رسانه ملی و صدا و سیما و شبکه های مختلف قدردانی می کنم که در برنامه های مختلف در کنار ما هستند ما امسال برنامه ریزی ویژه ای در این حوزه انجام داده ایم تا بتوانیم دامنه اطلاع رسانی صوتی و تصویری خود را بیشتر کنیم. اتحادیه رادیو تلویزوین های کشورهای اسلامی امسال نیز همجون سال قبل به مسابقات خواهند آمد و فرکانس آزاد را در اختیار 175 شبکه ماهواره ای تلویزیوی 57 شبکه رادیویی می گذارند تا هر کدام به پوشش این رویداد بپردازند در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم برای اولین بار شبکه های دیگر غیر از شبکه های قرآن رادیو قرآن را داشته باشیم.

مجیدی مهر در ادامه با تأکید بر اینکه در دوره‌های گذشته به این صورت به بخش بانوان پرداخته نشده بود، تصریح کرد: امسال علاوه بر برگزاری مسابقات بانوان به صورت مجزا، شاهد برگزاری مسابقات آنها در سالن اصلی این رویداد هستیم. شعار مسابقات هم شعار ثابتی است که از چند دوره قبل انتخاب شده و «یک کتاب، یک امت» انتخاب شده که حول محور وحدت است. تلاش شده است تا این شعار در تمام ارکان مسابقات جاری و ساری شود. همچنین برنامه های جنبی و فوق برنامه نیز برای شرکت کننده در نظر گرفته شده است که از جمله آنها تلاوت قاریان صاحب رتبه در ادوار گذشته این مسابقات است.

مرکز امورقرآنی متولی برگزاری مسابقات بین المللی قرآنی است

وی در واکنش تندی به سوال خبرنگار مهر مبنی بر حضور پیدا نکردن رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری و پاسخ به سوال خبرنگاران به عنوان رییس سازمان اوقاف و امور خیریه و متولی مهمترین رویداد قرآنی جمهوری اسلامی و رییس ستاد عالی مسابقات گفت: ستاد عالی مسابقات ستادی است که در حوزه سیاستگذاری راهبری می‌کند اما ستاد شان ورود به مسابقه ندارد. در حال حاضر مجموعه مسابقات با هدایت مرکز امور قرآنی در آن زمان رئیس ستاد برگزاری، قائم مقام سازمان بوده است. امروز خود رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امورخیریه رئیس ستاد برگزاری مسابقات است.

360 میلیون تومان جایزه به سه نفر برتر هر رشته در مسابقات بین المللی

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از میزان جوائز این دوره بیان داشت: جوائز نفرات اول هر رشته 150 میلیون تومان؛ نفردوم 120 میلیون تومان و سومین نفر برگزیده 90 میلیون تومان خواهد بود. امسال به صورت پرداخت ریالی و ارز ملی جوائز صورت خواهد گرفت.

حضور نمایندگان 33 کشور در سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن 2
حضور نمایندگان 33 کشور در سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن 3