چهارشنبه 4 مهر 1403

حق مردم است بدانند کارایی واکسن های ایرانی چقدر است / تلاش برای رفع مشکلات واکسن ایرانی برای سفر

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
حق مردم است بدانند کارایی واکسن های ایرانی چقدر است / تلاش برای رفع مشکلات واکسن ایرانی برای سفر

معاون وزیر بهداشت گفت: مردم، دانشگاهیان و محققین، می‌خواهند بدانند که بالاخره کارایی واکسن‌های ایرانی در حال استفاده چقدر بوده و دانستن این کارایی حق مردم و محققین است.

به گزارش ایسنا، دکتر فرید نجفی، استاد اپیدمیولوژی و معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در همایش "نتایج مطالعات واکسن‌های ایرانی کووید -19" که صبح امروز (یکشنبه، 30 آبان) توسط معاونت تحقیقات و فناوری برگزار شد، اظهار کرد: در شرایطی که مخالفان واکسن در سراسر جهان و همین‌طور ایران وجود دارند و حتی مناظراتی با آن‌ها انجام می‌شود، بررسی واکسن‌ها و سوالاتی که در خصوص آن‌ها وجود دارد، اهمیت بسیاری دارد. مشکل کووید دو راه حل اصلی به جز رعایت پروتکل‌ها دارد که همان واکسن و درمان است.

وی گفت: واکسن‌های مورد تایید سازمان جهانی بهداشت نیز گاهی مورد توافق قرار نمی‌گیرد و برخی کشورها به دلایل مختلف که ممکن است دیدگاه های سیاسی و اقتصادی در آن نقش داشته باشد، برخی واکسن‌ها را نمی‌پذیرند ولی در نهایت دیدیم که انگلیس و کانادا در نهایت قبول کردند که سینوفارم را بپذیرند. چرا که جمعیت بزرگی از دنیا و شهروندان کشور چین، این واکسن را تزریق کردند که جمعیت بزرگی از گردشگران دنیا هستند.

نجفی ادامه داد: همچنین اهمیت زیادی دارد که مشخص شود کارایی و efficacy واکسن‌ها به چه میزان است و هر کدام از واکسن‌ها باید چه مسیری طی کنند که به تایید سازمان جهانی بهداشت برسند.

استادکتر مسعود یونسیان، استاد اپیدمیولوژی و دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کووید_ 19، دکتر قباد مرادی، استاد اپیدمیولوژی و مشاور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و دکتر احسان شمسی کوشگی، استادیار اخلاق پزشکی و دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی دیگر سخنرانانی هستند که به عنوان اعضای پنل تخصصی در این مراسم حضور دارند.

در این همایش نماینده واکسن‌های پاستوکووک، کووبرکت، کووپارس، فخراوک، اسپایکوژن و نوراوک در خصوص مطالعات انجام شده در این حوزه، مقالات منتشر شده و نتایج به دست آمده از مطالعات بالینی فازهای مختلف، توضیحاتی ارائه خواهند کرد.

این خبر تکمیل می شود...