چهارشنبه 18 مهر 1403

حل معضل آسیب‌های اجتماعی خراسان شمالی باید در اولویت باشد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
حل معضل آسیب‌های اجتماعی خراسان شمالی باید در اولویت باشد

بجنورد - ایرنا - معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان شمالی گفت: روند افزایشی آسیب‌های اجتماعی در بین زنان استان بویژه شهرستان مرزی راز و جرگلان نگران کننده است که دستگاه‌های اجرایی حل این معضلات را باید در اولویت کاری خود قرار دهند.

احمد برادران روز چهارشنبه در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت بانوان و خانواده استان اظهار داشت: اداره کل بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و مراکز آموزش عالی موضوع آسیب های اجتماعی از جمله خودکشی در استان را پیگیری کنند و با اقدامات پیشگیرانه جلوی روند افزایش آن را بگیرند.

وی با بیان اینکه رفع آسیب های اجتماعی در استان باید در اولویت کاری دستگاه های اجرایی قرار گیرد افزود: همچنین سایر آسیب های اجتماعی از جمله طلاق نیز باید مورد بررسی بیشتر پژوهشگران قرار گیرد.

وی خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از بازماندگی تحصیلی در برخی مناطق استان شهرستان های محروم و مرزی شد و گفت: دستگاه های مسوول و مربوط در این زمینه باید جدی وارد عمل شوند و بحث سرویس های رفت و آمد دانش آموزان و ایجاد مراکز شبانه روزی ویژه برای دختران مد نظر باشد.

برادران بر استفاده از ظرفیت خیران در ارائه خدمات اجتماعی تاکید کرد و گفت: در این زمینه باید از مشارکت تشکل ها، انجمن ها و همچنین نیکوکاران بیشتر بهره مند شویم.

رییس دانشگاه بجنورد نیز در این جلسه روند افزایشی خودکشی در شهرستان راز و جرگلان به ویژه در بین زنان را نگران کننده دانست و گفت: پدیده بسیار خطرناکی است که جامعه را با چالش مواجه خواهد کرد.

احمد محقر گفت پژوهش و تحقیقات گذشته که در این زمینه انجام شده است اما، با توجه به شرایط و روند افزایشی بودن باید پژوهش ها دوباره بازنگری شود.

زیر ساخت ها در راز و جرگلان ضعیف است

فرماندار راز و جرگلان گفت: این شهرستان در بیشتر زیر ساخت ها نسبت به میانگین استان پایین تر است که نیازمند توجه ویژه در این زمینه است.

روح‌الله حسین‌پور اظهار داشت: راز و جرگلان جزو شهرستان های کمتر توسعه یافته است که برای جبران آن دستگاه ها تکالیفی دارند که بعضا عمل شده است اما از سازمان ها و ارگان ها می خواهیم که برای رفع مشکلات و چالش ها و رسیدن به شاخص های توسعه تلاش مضاعف داشته باشند.

وی افزود: سه درصد جمعیت این شهرستان معلول جسمی حرکتی هستند و تنها مرکز بازتوانی این شهرستان نیز به حمایت مالی و نیروی انسانی دارد.

حسین پور با بیان اینکه روند پدیده خودکشی در این شهرستان افزایشی است گفت: هم اینک وجود تعدادی روان شناس در این شهرستان یکی از ضرورت های مهم و فوری این خطه است.

وی افزود: همچنین در بین دانش آموزان متوسطه این شهرستان نیز ترک تحصیل داریم که آموزش و پرورش باید با ایجاد مراکز شبانه روزی ویژه دختران و در نظر گرفتن سرویس های رفت و آمد جلوی این پدیده را بگیرد.

استان در اقدام به خودکشی رتبه پنجم دارد

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی نیز در این جلسه با بیان اینکه این استان در رتبه اقدام به خودکشی در سطح کشور پنجم است گفت: بیشتر اقدام به خودکشی ها منجر به مرگ نمی شود، علاوه بر راز و جرگلان این پدیده در شهرستان های بجنورد، شیروان و مانه و سملقان نیز زیاد است.

اسماعیل قربانی افزود: در راز و جرگلان اورژانس اجتماعی نیز راه اندازی شده است که چهار نفر نیز نیرو دارد، هر فردی که متقاضی ایجاد مراکز مشاوره و ترک اعتیاد در این شهرستان باشد مجوز داده می شود.

6 هزار دانش آموز استان دیر آموز هستند

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی با بیان اینکه 6 هزار دانش آموز این استان در مقطع ابتدایی دیرآموز هستند گفت: باید برای این دانش آموزان برنامه خاصی داشته باشیم که نیاز به تامین اعتبار است.

عصمت بدخشان افزود: اگر دانش آموزان دیرآموز در مقطع ابتدایی کمک نشوند منجر به ترک تحصیلی آنان خواهد شد و به آمار بی سوادی استان افزوده می شود.

خراسان شمالی دارای 301 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است که بیشتر این مساحت در شهرستان راز و جرگلان واقع است.

این شهرستان سه بخش و 6 دهستان دارد و 95 درصد جمعیت این منطقه روستایی هستند.

راز، مرکز شهرستان مرزی راز و جرگلان در 120 کیلومتری مرکز خراسان شمالی قرار دارد و بیشترین تمرکز جمعیتی قوم ترکمن این استان در راز و جرگلان است.

*س_برچسب‌ها_س*