یک‌شنبه 22 مهر 1403

حماسه فتح خرمشهر نماد سرافرازی ملت ایران است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
حماسه فتح خرمشهر نماد سرافرازی ملت ایران است

کرج - ایرنا - مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز گفت: حماسه فتح خرمشهر آیینه گویایی از تاریخ جهاد آگاهانه و نماد سرافرازی ملت ایران است.

سلیمان رستمیان روز شنبه در آیین گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر که در اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران البرز برگزار شد، افزود: مقاومت مردم خرمشهر، حماسه‌ای از یاد نرفتنی است چراکه مردم این شهر در حالی به مبارزه با دشمن پرداختند که از پیش برای این تهاجم و تجاوز آمادگی نداشتند و با دستان خالی 35 روز در مقابل دشمن مقاومت کردند. وی اظهار داشت: مردم خرمشهر با سلاح عزم و ایمان به مکتب و عشق و علاقه به میهن اسلامی، با دست‌خالی چنان مقاومت کردند و شهدای زیادی را تقدیم کردند که آزادسازی خرمشهر، احساسات و عواطف پاک ملت ایران را برانگیخت و هم‌دلی و هم‌افزایی را در میان اقشار ملت پدید آورد و به‌عنوان روز مقاومت و پیروزی ملت ایران در تاریخ ثبت شد. رستمیان افزود: رسالت بنیاد ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و سالروز فتح خرمشهر نمادی بارزی از ایثارگری مردمان این سرزمین است، لذا باید بتوان از این ظرفیت مهم در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بهره کافی را ببریم. وی گفت: مردم استان البرز نیز در عملیات بیت المقدس نقش زیادی ایفا کردند به طوریکه از روز ابتدای این عملیات در 10 اردیبهشت سال 1361 تا سوم خرداد همان سال 270 شهید را تقدیم انقلاب و اسلام کرده و بیش از 200 نفر از رزمندگان استان نیز مفتخر به جانبازی شدند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز افزود: در ارتباط با دفاع مقدس آنچه که باید بارها گفته شود، از مظلومیت مردم و رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس است و باید از این نسل دفاع کرد و ویژگی های و برجستگی های دوران دفاع مقدس را برای نسل های بعد و نسل حاضر گفته شود.

وی بیان داشت: دوران سخت دفاع مقدس از دوران بسیار شیرین بعد از انقلاب اسلامی است و تاریخچه خرمشهر و موقعیت خاص آن در طول تاریخ این شهر را بسیار مهم کرده بود به طوریکه خرشمهر پیشتر مورد مناقشه و تقاضای بسیار از ملت ها و حکومت ها بوده است.

وی گفت: در سده های گذشته شاهد بودیم که خرمشهر بارها اشغال شده بود به طوریکه در دوران عثانی این شهر با هرات معاوضه کردند و در سال 1342 نیز برای آخرین بار توسط عراق به نام «محمره» و مایملک این کشور گفته شد.

رستمیان افزود:‌پس از اشغال خرمشهر در سال 1359 و 578 روز در دستان نیروهای بعث قرارداشتن، تمام جوانان ما در آرزوی آزادی خرمشهر بود که عملیات بیت المقدس را در 10 اردیبهشت سال 1361 با رمز «علی بن ابی طالب (ع)» آغاز کردند و شهد شیرین آزادی خرمشهر را به مردم چشاندند.

وی اظهار داشت: نسل حاضر در جامعه باید بداند که در آن ایام و شرایط چه کسانی و با چه روحیه و امکاناتی این عملیات بزرگ را انجام دادند که دنیا را متعجب کرد به طوریکه هزاران کشته و بیش از 19 هزار عراقی اسیر نیروهای اسلام شدند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز گفت: تاکنون تولیداتی در عرصه فیلم، کتاب و... بوده ولی کافی نیست و باید بیشتر مظلومیت رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس برای نسل های بعد گفته شود.

در این آیین از خانواده تعدادی از شهدای عملیات بیت المقدس تجلیل شد و چند تن از جانبازان این عملیات خاطرات خود را از عملیات آزادسازی خرمشهر بیان کردند.

استان البرز 5250شهید تقدیم انقلاب کرده است.

*س_برچسب‌ها_س*