جمعه 20 مهر 1403

حماس: هدف نتانیاهو برای عادی سازی روابط رهایی از باتلاق سیاسی است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
حماس: هدف نتانیاهو برای عادی سازی روابط رهایی از باتلاق سیاسی است

تهران - ایرنا - حازم قاسم سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در بیانیه ای اعلام کرد که نخست وزیر رژیم صهیونیستی از موضوع عادی سازی روابط (با کشورهای عربی) برای سرپوش گذاشتن روی باتلاق سیاسی که گرفتار آن شده است، استفاده می کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، این بیانیه در واکنش به تماس تلفنی بنیامین نتانیاهو با روسای جمهوری سودان و چاد که وی در آن، عید سعید فطر را به آنان تبریک گفت، صادر شد.

بیانیه سخنگوی حماس همچنین همزمان با اظهار نظر دادگاه مرکزی رژیم صهیونیستی در قدس شرقی است که روز یکشنبه با ارائه کیفرخواستی علیه نتانیاهو وی را به اتهاماتی همچون رشوه و خیانت در امانت متهم کرد.

در این بیانیه اعلام شده که نخست وزیر رژیم اشغالگر هربار که در باتلاق سیاسی گرفتار شده، مبادرت به فعال کردن پرونده عادی سازی روابط با برخی طرف های منطقه ای کرده است.

قاسم افزود: نتانیاهو در حالی که در دادگاه به فساد متهم است، اعلام کرده که با رییس جمهوری سودان و چاد تماس گرفته است. او چنین اقدامی را در هر سه مرحله انتخابات قبلی اسرائیل نیز انجام داد.

سخنگوی حماس تاکید کرد که عادی سازی روابط به نفع هیچ یک از طرف های عربی نیست و تنها به نتانیاهو و تمایل وی به باقی ماندن در قدرت کمک می کند.

وی در این بیانیه همچنین تاکید کرده است که منافع کشورهای عربی در رویارویی با رژیم اشغالگر است نه در عادی سازی روابط با نتایناهو.

روابط رسمی میان رژیم صهیونیستی و سودان وجود ندارد اما نتانیاهو فوریه گذشته اعلام کرد که یک تیم اسرائیلی در روزهای آینده برنامه ای را برای گسترش همکاری با سودان با هدف عادی سازی روابط وضع خواهد کرد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنین اوایل سال 2019 در سفر به چاد از سرگیری روابط دیپلماتیک با این کشور آفریقایی را که اکثر جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می دهند اعلام کرد. چاد سال 1972 روابط خود را با رژیم صهیونیستی قطع کرد.

*س_برچسب‌ها_س*