یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403

فرهنگی وب‌گاه خبر آنلاین

فرهنگی وب‌گاه خبر آنلاین

ایسنا نوشت: «فلسفه «دم غنیمت شماری» و «خوش‌باشی» که در جان و جهان رباعی‌های خیام مستتر است، باعث شهرت و آوازه شگفت این حکیم روشن‌اندیش در ایران و جهان شده است.»

عصر روز گذشته جلسه دوم «خلق ایده؛ ساخت فیلمنامه» باحضورعلی اکبر قاضی نظام برای اعضاء باشگاه مخاطبان موزه سینمای ایران برگزار شد.

جوان نوشت: در کنار بحث همیشگی گرانی و کمبود کاغذ و نبودن کتاب در سبد کالای خانواده‌های ایرانی، باید یک مشکل جدی دیگر را اضافه کرد. فعالیت انتشاراتی‌های متفرقه و کتاب‌ساز که بیشتر از آنکه به صنعت نشر کشور کمک کنند، در حال نابودی آن هستند.

بیانات رهبرمعظم انقلاب در باره حج، بازتابهای انتخابات ترکیه، اتهامات ناروا به پزشک مشهدی و... از موضوعاتی است که روزنامه های امروز به آنها پرداخته اند.

اطلاعات آنلاین نوشت: «ما آزادی نداریم» از جمله جملات و حرف‌های مشترکی بود که مردم پای دیوار آزاد در نمایشگاه کتاب مطرح کردند.

ایران تئاتر نوشت: در نشست بررسی چشم‌انداز و آینده کانون تئاتر دینی که در غرفه انتشارات نمایش در نمایشگاه کتاب برپا شد، محمود فرهنگ، از آماده شدن مجموعه کتاب‌هایی نزدیک به شش هزار صفحه به قلم دکتر ناظرزاده کرمانی با موضوع تئاتر ایمان‌گرا در جهان خبر داد.

رئیس سازمان سینمایی در هفتمین روز برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از این رویداد فرهنگی بازدید کرد.

«صدا و سیما در برخی از برنامه‌ها ساز را نشان می‌دهند. اگر بحث شرعی است؛ چرا نشان دادند، اگر نیست پس چرا تا حالا نشان نمی‌دادند. اگر مراجع گفتند و تشخیص دادند که موسیقی حرام است، پس قاریان قرآن باید چه کنند.»

مجموعه مستند «این یک اعتراض است» با موضوع فعالیت جنبش‌های دانشجویی از 30 اردیبهشت ساعت 21 از شبکه مستند پخش می‌شود.

فیلم سینمایی «رویای کاغذی» ساخته علی عطشانی جایزه بهترین فیلم جشنواره رومانی را دریافت کرد.

رضا رشیدپور مجری و برنامه ساز تلویزیون روایتی از گفت‌وگو با امیرحسین مقصودلو مرور کرده و نوشته است: خلاصه اینکه، کنسرت کلید واژه‌ی حرف‌هایش بود. ویدیوی گفتگو را هم که ببینید خودتان متوجه شدت علاقه‌اش به اجرای زنده در برج میلاد می‌شوید.

هفت صبح نوشت: برخی فیلم‌ها تا مدت‌ها مخاطب را رها نمی‌کنند؛ سوژه‌شان آن‌قدر تکان‌دهنده است که به‌راحتی از خاطر نمی‌رود. نمونه تازه این دست فیلم‌ها «طلاخون» ساخته ابراهیم شیبانی است که روایتی سینمایی از زندگی نخستین زن قاتل زنجیره‌ای دارد. این‌که یک مادر به‌عنوان سنبل مهر و محبت چرا دست به قتل‌های سریالی می‌زند، نکته مهمی است که فیلم به آن می‌پردازد.

ایسنا نوشت: این روزها خبرهایی مبنی بر از سرگیری پخش سریال «شبکه مخفی زنان» رد و بدل می‌شود که در عمل هنوز اجرایی نشده و از سوی ساترا و پلتفرم پخش‌کننده هم خبری رسمی مبنی بر صحت این ادعا منتشر نشده است. اما روندی که «شبکه مخفی زنان» از زمان پخش تاکنون در شبکه نمایش خانگی گذرانده و توقف چندباره، این پرسش را به ذهن متبادر می‌کند که آیا پرونده این سریال نیمه‌تمام را باید مختومه تلقی کرد...

انیمیشن کوتاه «پیانو» به کارگردانی مرجان کشانی و شهاب شمسی به تهیه کنندگی مرجان کشانی برای مرکز گسترش سینمای مستند ساخته شد.

در دومین نشست بررسی فیلم سینمایی «زندگی پنهان» ادامه مباحث جلسه اول درباره موضوع «آزادی اخلاقی در عصر دیکتاتوری» پی گرفته شد.

12 نامزد در بخش نمایشنامه نویسی جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند.