پنج‌شنبه 3 خرداد 1403

خداحافظی با حمایت اصلی شاخص کل!/ پیش بینی بازار سهام امروز 24 اردیبهشت

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
خداحافظی با حمایت اصلی شاخص کل!/ پیش بینی بازار سهام امروز 24 اردیبهشت

اقتصادنیوز: بورس تهران روز یکشنبه با کاهش تراز شاخص هم‌وزن در کنار افت تراز شاخص کل و کاهش مالکیت حقیقی مواجه بود. در معاملات سهامی روز گذشته سطح حمایتی مهم شاخص کل از دست رفت.

به گزارش اقتصادنیوز، بازار سهام در روند معاملات روز گذشته شاهد کاهش تراز شاخص کل هم‌وزن و افت تراز شاخص کل بود. بورس تهران دیروز روند معاملات روز شنبه را تکرار کرد اما این بار سطح حمایتی 2 میلیون و 200 هزار واحدی را نیز از دست داد. تداوم خروج جریان پول حقیقی همچنان نشان از فشار عرضه حقیقی سهام دارد.

روز یکشنبه، شاخص‌های سهامی فرابورس ایران کاملا قرمز پوش بودند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن در بازار بورس تهران 5 صدم درصد بود و کاهش تراز بیشتر شاخص کل را نشان می‌داد. این معیار برای فرابورس ایران با 9 صدم درصد بیانگر عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل هم‌وزن بود. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص کل هم‌وزن فرابورس با 87 صدم درصد کاهش تراز به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص بازار اول فرابورس با 75 صدم درصد کاهش تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت رایانه با 33.7 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت انبوه‌سازی با 7.4 میلیارد تومان و صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 5 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت محصولات شیمیایی با 53.6 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت مواد و محصولات دارویی با 44.3 میلیارد تومان و صنعت خودرو و ساخت قطعات با 31.3 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

بازار سهام روز یکشنبه شاهد افزایش ارزش معاملات خرد تا سطح 3 هزار و 770 میلیارد تومان بود. بورس تهران روز یکشنبه را با افزایش 21 درصدی ارزش معاملات خرد پشت سر گذاشت. دیروز شاهد خروج 176 میلیارد تومان پول حقیقی از سهام بودیم.

ارزش صف‌های خرید و فروش سهام روز یکشنبه متعادل‌تر شد. ارزش صف‌های خرید با 4 درصد کاهش به نسبت روز شنبه به سطح 116 میلیارد تومانی رسید و ارزش صف‌های فروش با 16 درصد کاهش تا 121 میلیارد تومان افزایش داشت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از 20.6 میلیون تومان روز شنبه تا 21.9 میلیون تومان افزایش داشت. یکشنبه سرانه فروش هر کد حقیقی افزایش داشت و از 23.3 میلیون تومان به 25 میلیون تومان رسید. با این اوصاف شکاف سرانه خرید و فروش به سمت فروشندگان حقیقی سنگینی می‌کند.

پیش بینی بورس دوشنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز دوشنبه در تداوم روند نزولی شاخص های سهامی در روز یکشنبه و واکنش‌ها بعد از از دست رفتن سطح حمایتی اغاز خواهد شد. تداوم روند خروجی جریان پول حقیقی نشان از افزایش عرضه حقیقی دارد اما همچنان شکاف بین عرضه تقاضا به سمت کاهش قیمت‌ها سنگینی می‌کند. احتمالا امروز بازار سهام شرایط رکودی‌تری را متحمل باشد.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح 3 تا 5 همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با کاهش تراز شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی منفی و اندک شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی ولی اندک پیش بینی می‌شود و خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت محتمل است. صفوف خرید سهام اندکی افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال ریزش اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح 22 میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای 24 میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً ریزش تراز کمتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمالاً شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن بورس و فرابورس افزایش یابد.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
خداحافظی با حمایت اصلی شاخص کل!/ پیش بینی بازار سهام امروز 24 اردیبهشت 2
خداحافظی با حمایت اصلی شاخص کل!/ پیش بینی بازار سهام امروز 24 اردیبهشت 3