دوشنبه 23 مهر 1403

خراسان جنوبی از نظر شیوع کرونا به مرحله تثبیت رسید

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
خراسان جنوبی از نظر شیوع کرونا به مرحله تثبیت رسید

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی جزو استان‌هایی است که از نظر شیوع ویروس کرونا به مرحله تثبیت رسیده است.

محمدصادق معتمدیان روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: با این وجود، موضوع کرونا هنوز به اتمام نرسیده و همچنان مردم باید دستورالعمل‌ها و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

وی گفت: در زمینه کرونا اتفاقات خوبی در استان رقم خورد و برای مدیریت بیماری یکی از مهمترین موضوعات هماهنگی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های مختلف است زیرا همواره از تصمیمات ستاد ملی کرونا تبعیت کردیم.

وی اظهار داشت: برخی فشارهای اجتماعی ابتدای شیوع ویروس کرونا وجود داشت که مراکز مختلف تعطیل شود اما مساله کرونا موضوع جهانی بوده و مختص یک استان و شهرستان نیست لذا باید از تصمیمات ملی تبعیت می‌کردیم. نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: اگر امروز شاهد آرامش نسبی استان هستیم به خاطر این است که تصمیمات عجولانه و احساسی نبود چرا که در برخی مناطق اینقدر میزان حساسیت را بالا بردند که حواشی ایجاد شد. وی تاکید کرد: موضوع سلامت در اولویت اول کشور و استان قرار دارد اما زندگی، معیشت، کسب و کار و امنیت مردم هم حایز اهمیت است. معتمدیان افزود: هیچ کشوری به اندازه ما تحت فشار نیست اما با این وجود با آرامش در حال مهار کرونا هستیم در حالی که مشاهده می‌کنید در آمریکا و کشورهای توسعه یافته چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. وی اظهار داشت: با افتخار اعلام می‌کنیم در کشور و استان ما از ابتدای شیوع کرونا مشکلی برای تامین کالاهای اساسی نبوده و این موفقیت بزرگ مدیریتی کلان کشور بوده که افتخاری برای نظام است.

وی با بیان اینکه برخی کشورها صادرات اقلام مرتبط با کرونا را ممنوع اعلام کردند گفت: ما جزو استان‌هایی بودیم که هیچ تولیدی در ارتباط با اقلام مربوط به کرونا نداشت و استانی هم حاضر به کمک نبود اما به ظرفیت‌های داخل توجه کردیم.

استاندار خراسان جنوبی افزود: از همان روزهای اول در شهرستان قاینات واحد تولید محلول شوینده با تغییر خط خود اقدام به تولید مواد ضد عفونی کرد و از هر کمکی که ممکن بود به این واحد تولیدی فروگذاری نشد و به مرحله‌ای رسیدیم که بازار اشباع شد.

وی با اشاره به واردات 600 تا 700 هزار ماسک با استفاده از ظرفیت مرز در خراسان جنوبی گفت: این اقدام در تامین نیاز مراکز درمانی و بیمارستان بسیار اثرگذار بود اما در شرایط افزایش تقاضا بحث عرضه مدیریت شد.

معتمدیان همچنین به ورود گروه‌های جهادی در تولید اقلام بهداشتی اشاره کرد و افزود: اجازه ندادیم هیچ کمبودی احساس شود و یکی از دلایل موفقیت مدیریت کرونا نیز همین بود. وی به وضعیت بیماری کرونا در استان خراسان جنوبی اشاره و بیان کرد: به طور میانگین در سطح کشور از هر 100 هزار نفر 123 نفر مبتلا شده‌اند اما در استان این آمار به ازای هر 100 هزار نفر 63 نفر مبتلا بوده و نسبت بهبودیافتگان نیز در کل کشور 73.4 درصد و در استان 73.9 درصد است. استاندار خراسان جنوبی گفت: از هفتم فروردین به بعد ثبات و روند کاهشی را در استان داشتیم که قطعا حاصل تلاش‌های طاقت فرسا و پرخطر کادر درمانی و بهداشتی بوده است. وی عنوان کرد: جزو استان‌هایی بودیم که 83 درصد مردم از دستورالعمل‌ها تبعیت کردند و نمونه آن را در روز 13 فروردین مشاهده کردیم که نشان از فهم و فرهنگ مردم دارد.

معتمدیان اجرای طرح غربالگری را از اقدامات مهم انجام شده در استان برشمرد که با همکاری بسیج مستضعفان و تیم‌های بهداشتی استان انجام شد و نقش مهمی در مدیریت بیماری داشت. وی با اشاره به اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه بهداشت و درمان استان گفت: قبل از دولت یازدهم تعداد تخت‌های بیمارستانی خراسان جنوبی کمتر از 900 تخت بود که امروز به هزار و 600 تخت رسیده است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: تخت‌های مراقبت‌های ویژه در کشورهای مدعی به طور میانگین برای هر 100 هزار نفر 7.5 تخت اما در استان ما این عدد به 10.5 رسیده است و ماه‌های آینده تخت‌های عمومی و ویژه افزایش خواهد یافت. وی اظهار داشت: عملا هم مشاهده شد که در پیک ابتلا هیچ بیماری پشت در بیمارستان نبود و هیچ تبعیضی در ارایه خدمات بهداشتی و درمانی دیده نشد، حتی اتباع بیگانه هم از خدمات رایگان بهره‌مند شدند. معتمدیان با اشاره به فوت 45 نفر در استان خراسان جنوبی بر اثر کرونا تاکنون گفت: از نیمه فروردین به شدت شاهد کاهش مرگ و میر در استان بودیم که در تحلیل فوت شدگان نیز اغلب آنان دارای سنین بالا یا بیماری زمینه‌ای بودند.

وی افزود: مشاغل پرخطر هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مرور به کار خود ادامه خواهند داد اما همچنان سفر نرفتن و حضور نداشتن در مراکز تجمعی مورد تاکید است تا چرخه بیماری به طول کامل در استان قطع شود.

رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت امروز (پنجشنبه) با اعلام بهبود یافتن 100 هزار و 564 نفر از مبتلایان کرونا در ایران گفت: تاکنون 129 هزار و 341 نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت 66 نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به 7 هزار و 249 رسید.

کیانوش جهانپور افزود: بیماریابی فعال در کشور گسترش یافته و اکنون حدود 85 درصد موارد جدید از بین بیماران خفیف بوده است.

وی بیان کرد: از مردم می خواهیم همچنان فاصله گذاری و پرهیز از هر گونه تردد و مسافرت غیرضروری را رعایت کنند. همچنان لازمه پیشگیری از بیماری کووید - 19 رعایت همین اصول بهداشتی است که امیدواریم توسط مردم در همه کشور به خصوص استان خوزستان رعایت شود.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*