سه‌شنبه 17 مهر 1403

خراسان شمالی تا پایان امسال سبز می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
خراسان شمالی تا پایان امسال سبز می‌شود

بجنورد - ایرنا - مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت: عملیات گازرسانی به سه روستا انجام شده است که با اتصال آنها به شبکه گاز تا پایان امسال به استان سبز تبدیل خواهیم شد.

حسن رضا میربلوکی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ضریب نفوذ گاز در بخش روستایی در استان 99.7 درصد است و عملیات لوله و شبکه گذاری سه روستای اخلی، دنگل و نجف آباد در شهرستان بجنورد پایان یافته است و حتی علمک های گاز نیز در منازل نصب شده است.

وی گفت: با ساخت 500 متر جاده بین مزارع توسط سازمان جهاد کشاورزی استان، تزریق گاز انجام می شود که با پایان پروژه براساس سرشماری سال 1395 تعداد 195 خانوار دیگر نیز، از نعمت گاز بهره مند خواهند شد.

وی میانگین ضریب نفوذ گاز در بخش روستایی در کشور را 75 تا 80 درصد دانست و گفت: خراسان شمالی در این شاخص از میانگین کشور بالاتر است و با تلاش های انجام شده تا پایان امسال به 100 درصد خواهید رسید که از این نظر در کشور رتبه دوم را خواهیم داشت.

وی افزود: با بهره مندی این روستا تمام روستاهای دارای شرایط گاز دار شدن از این نعمت برخوردار شده اند و خراسان شمالی بعد از استان همدان به عنوان دومین استان سبز در کشور معرفی خواهد شد.

میربلوکی گفت: تاکنون 739 روستای واجد شرایط استان با جمعیت بیش از 364 هزار و 810 نفر از نعمت گاز طبیعی برخوردارند که با تلاش های صورت گرفته علاوه بر ایجاد رفاه و آسایش، به میزان قابل توجهی از تخریب محیط زیست جلوگیری شده است.

وی اظهار داشت: استان خراسان شمالی دارای 301 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است که تمام روستاهای واجد شرایط نوار مرزی از نعمت نعمت گاز بهره مند هستند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت: پس از اتصال به شبکه گاز استان به سه روستای باقی مانده دیگر روستایی با شرایط گاز دار شدن در استان نداریم.

میربلوکی اظهار داشت: در مجموع حدود 50 روستای این استان که شامل روستاهای با جمعیت اندک، محله های عشایری و روستاهای فصلی و حتی متروکه خالی از سکنه از نعمت گاز شهری بی بهره هستند که متوسط جمعیت در این مناطق حدود 5.5 نفر است، گاز رسانی به این مناطق هیچ صرفه اقتصادی ندارد.

وی افزود: خانوارهایی که در روستاهای با جمعیت اندک و یا فصلی سکونت دارند از سوخت مایع برخوردار خواهند شد.

وی از برخورداری 100 درصدی جمعیت شهری و 99.7 درصدی روستایی استان از گاز طبیعی خبر داد و اظهار داشت: خراسان شمالی دارای 326 هزار مشترک در بخش های صنعتی، خانگی و عمومی است که حدود 737 مشترک آن در بخش صنعتی و عمده، از انشعاب گاز برای تولید و اشتغال بهره مندند.

در تابستان مشترکان خانگی استان تا 300 هزار متر مکعب گاز مصرف می کنند که این میزان در ماه های کمی سرد یک میلیون متر مکعب است اما زمانی که بسیار سرد است تا پنج میلیون متر مکعب نیز می رسد.

خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد که 44 درصد آن در روستاها سکونت دارند.

*س_برچسب‌ها_س*