دوشنبه 28 خرداد 1403

خریداران دلار انتخاباتی شدند؛ دلار در انتظار یک تصمیم هسته‌ای

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
خریداران دلار انتخاباتی شدند؛ دلار در انتظار یک تصمیم هسته‌ای

قیمت دلار در جریان معاملات نقدی دیروز نزولی شد؛ در شرایط کنونی برخی از فعالان بازار می گویند نشست شورای حکام و احتمال صدور قطعنامه ای علیه ایران توجه عده ای از معامله گران را به خود جلب کرده است؛ برخی از فعالان بازار می گویند اگر قطعنامه ای علیه ایران تصویب شود، می‌تواند بر تشدید تنش‌ها میان ایران و غرب بیفزاید و در این سو نیز جهت انتظارات در بازار را تغییر دهد. بررسی‌ها حاکی از آن...

بررسی‌ها حاکی از آن است که نرخ دلار آزاد همچنان تمایلی به افزایش ندارد. تحلیلگران بر این باورند که اخبار رسمی و غیررسمی عامل مثبت ماندن انتظارات فعالان بازار است.

به گزارش عرشه آنلاین؛ قیمت دلار در دومین روز معاملاتی هفته با کاهش محدود بازگشایی شد. معامله‌گران، بازار ارز را منتظر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و نشست شورای حکام می‌دانند. به این ترتیب شرایط خرید و فروش در بازار ارز طی روزهای اخیر رکودی شده است.

قیمت دلار روز یکشنبه با کاهش 500 تومانی بازگشایی شد، اما این روند در ادامه روز کمی تعدیل شد و قیمت در میانه کانال هفتم از کریدور پنجم بسته شد.

بازار ارز از ریسک خالی شد

کارشناسان اقتصادی معتقدند موضوع انتخابات ریاست جمهوری که تیرماه برگزار می‌شود و نشست شورای حکام، بازار ارز را در حالت انتظاری قرار داده است. آنها می‌گویند انتظارات تورمی نسبت به اقتصاد رفتاری وزن بالایی دارد و همین موضوع در ماه‌های آینده حجم زیادی از تقاضا را در بازارهای مالی به وجود می‌آورد.

تحلیلگران، سیاست‌گذار را مسئول ایجاد هر روندی در بازار ارز و قیمت دلار می‌دانند و معتقدند فعلا راهگشای ایجاد شرایط باثبات و آرام در بازار، به موضوعات سیاسی و حسن روابط با سایر کشورها گره خورده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد با وجود آنکه یک هفته از شهادت رئیس جمهور و هیات همراهش درسانحه سقوط بالگرد می‌گذرد، بازار‌ها در ثبات کامل به سر می‌برند و بازار‌ها با تلاطم مواجه نشده اند. مقام معظم رهبری در همان روز نخست فرمودند: هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید.

یکشنبه هفته گذشته خبر سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیات همراهش فضای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور را تحت تاثیر قرار داد و همه را شوکه کرد. اهمیت این خبر به قدری بود که تحولات مرتبط با آن می‌توانست فضای اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار داد.

خبر حتی جنبه‌های بین المللی زیادی داشت و واکنش کشور‌های مختلف جهان را نیز در پی داشت. درچنین شرایطی انتظار می‌رفت خبر سقوط بالگرد رئیس جمهور بازار‌ها را دستخوش تغییر کند، اما این اتفاق به مدد مدیریت‌های کلان برای اداره کشور و سیستم مدیریتی که در دوره شهید ابراهیم رئیسی به اجرا درآمده اتفاق نیافتاد و بازار‌ها در ثبات کامل به سر بردند.

به بیان دیگر مدیریت و کنترل بازار و ساختار یکپارچه اقتصاد کشور که به صورت سیستماتیک اداره می‌شود اجازه بروز تلاطم در بازار‌ها را گرفت به طوری که همان روز نیز مقام معظم رهبری فرمودند: مردم مطمئن باشند که هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید.

ثبات در بازار‌ها

آن طورکه آمار‌ها نشان می‌دهد در روز یک‌شنبه که خبر سقوط بالگرد رئیس جمهور، کشور را تحت تاثیر همه‌جانبه قرار داد. در ابتدا قیمت هر دلار آمریکا اندکی رشد کرد و به 61 هزارو 100 تومان رسید، اما این رشد اندک فقط چند ساعت دوام داشت و قیمت هر دلار آمریکا خیلی زود تحت تاثیر سیاست‌های کنترلی شروع به نزول کرد و به محدوده قبل بازگشت.

این روند نزولی در روز‌های بعد هم ادامه یافت به طوری که قیمت هر دلار آمریکا از یک‌شنبه 30 اردیبهشت تاکنون با 2 هزارو 500 تومان کاهش معادل 4.1 درصد به محدوده 58 هزارو 600 تومان رسیده است.

ثبات دربازار‌ها فقط محدود به بازار ارز نماند و با کنترل‌هایی که در بازار ارز انجام شد قیمت انواع سکه نیز تغییری نکرد و حتی قیمت سکه طرح جدید و طرح قدیم به ترتیب با افت 3 و 2.1 درصدی مواجه شدند.

بازار ارز به کما رفت

گفتنی است قیمت درهم روز یکشنبه 6 خرداد با رقم 15 هزار و 740 تومانی معامله شد و نسبت به روز شنبه تغییر قیمت نداشت. تتر بدون تغییر قیمت و با رقم 58 هزار و 100 تومان معامله شد.

قیمت پوند انگلیس در دومین روز هفته تغییر قیمت نداشت و در کف کانال 73 هزار تومانی معامله شد و یورو نیز بدون تغییر روی رقم 62 هزار و 580 تومانی ایستاد.

گفتنی است اسکناس و حواله دلار روز یکشنبه افزایش داشت. اسکناس دلار با رقم 44 هزار و 916 تومان و حواله دلار با رقم 41 هزار و 938 تومان عرضه شد.

هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

خریداران دلار انتخاباتی شدند؛ دلار در انتظار یک تصمیم هسته‌ای 2