یک‌شنبه 1 مهر 1403

خرید 50 متر آپارتمان یا سرمایه گذاری طلای آبشده؟

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
خرید 50 متر آپارتمان یا سرمایه گذاری طلای آبشده؟

اگر قصد سرمایه گذاری بر روی مسکن دارید ولی تا به حال موفق نشده اید، پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه بفرمایید تا به حل این مسئله بپردازیم.

رپرتاژ آگهی: در این که به مرور زمان ارزش پول و قدرت خریدمان کمتر می شود، جای بحثی وجود ندارد؛ اما راه هایی وجود دارد که به سبب آنها، می توان ارزش پول و دارایی هایمان را حفظ کنیم. یکی از بهترین و موثرترین این راه ها، سرمایه گذاری می باشد. از دیگر فواید سرمایه گذاری درست، باعث می شود خیلی وقت ها حتی اگر هزینه ای ناگهانی هم برایمان رخ دهد، به واسطه پس اندازی که داریم، با خیالی آسوده تر مسئله را حل کنیم.

اما همیشه یک سوال واحد در ذهن همه بوده، سوال این است که:

رو چی سرمایه گذاری کنیم؟

از بین صدها جوابی که برای این سوال وجود دارد، ما قصد داریم دو مورد از مهم ترین آن ها، یعنی سرمایه گذاری بر روی ملک (آپارتمان - مسکن) و طلای آب شده را باهم مقایسه کنیم. در این مقاله قصد داریم نکات و آموزش هایی را خدمتتان ارائه کنیم که شاید ندانستن آنها چیزی را تغییر ندهد، اما علم به آن قطعا شما را چند پله جلوتر می اندازد. با ما همراه باشید.

بررسی ملاک های انتخاب بین خرید مسکن یا طلا

برای اینکه بتوانید از بین طلا و مسکن یک گزینه مناسب را انتخاب کنید، باید ویژگی ها، مزایا و معایب هر کدام را به خوبی بشناسید. در ادامه قصد داریم تا چندتا از مهم ترین ملاک های سرمایه گذاری در طلا و مسکن را بررسی کرده تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

ویژگی هایی که بررسی خواهیم کرد، به شرح زیر می باشند:

  • میزان سرمایه برای ورود

  • نقد شوندگی

  • ریسک

  • سود (کسب درآمد)

  • استهلاک

  • حفظ ارزش در برابر تورم

  • میزان سرمایه برای ورود

شاید اصلی ترین و مهم ترین فاکتور برای ورود به هر معامله و فعالیتی، میزان سرمایه اولیه باشد. بسیار مهم است که شما چقدر سرمایه داشته، و از آن میزان، چه مقدارش را قصد داریم وارد کنید؟ خرید خانه از نظر مالی، یک پروسه سنگین است؛ شما برای خرید یک خانه کوچک 50 متری در تهران، باید دست کم چند میلیارد پول کنار بذارید، درحالی که طلا این گونه نیست. تقریبا می توان گفت برای طلا، با هر میزان سرمایه ای می توانید وارد معامله شوید. البته که خود طلا نیز دسته بندی های متفاوتی دارد، مثل:

سکه

طلای نو (زینتی)

طلای دست دوم

طلای آب شده

صندوق های طلا

در طلای آب شده، شما قادر خواهید بود تا هر میزانی که می خواهید، طلا بخرید.

(در سامانه داریک که مجوز رسمی وزرات صمت را دارد، می توانید حتی از 300 هزار تومان طلای آب شده خریداری کرده و پس انداز کنید.)

  • سود و کسب درآمد

برخی اوقات ممکن است هدف از سرمایه گذاری، صرفا جنبه پس انداز و حفظ ارزش پول نباشد، بلکه هدف کسب سود و درآمد باشد. اگر با این دید، یعنی درآمد زایی به مقایسه بپردازیم، باید گفت که سودی که از طریق خرید خانه بدست می آید به مراتب بیشتر از خرید طلا می باشد. اگر ملکی را داشته باشید، سوای از اینکه در گذر زمان ارزشش چند برابر می شود، شما می توانید در طی این سال ها، ملکتان را تحت عنوان رهن یا اجاره به دیگران واگذار کرده تا برایتان درآمد داشته باشد.

در طلا اینگونه نیست؛ خرید طلای نو که شامل هزینه هایی مثل اجرت و سود فروشنده بوده و هنگام فروش همان قطعه طلا، مبلغ اجرت از دارایی شما کم می شود و لحاظ نمی شود؛ اما سکه و طلای آب شده اینگونه نیست. در سکه و طلای آب شده تنها سودی که وجود دارد، نوسان گیری است؛ به اصطلاح، خرید در پایین ترین قیمت و فروش در بالاترین قیمت. این کار نیازمند دانش، علم و تجربه زیادی است؛ از طرفی، این سود زمانی به چشم می آید که با سرمایه هنگفتی طلا خریده و وارد معامله شوید.

پس می توان گفت در زمینه سوددهی، خرید مسکن یک گزینه عالی است، درحالیکه طلا بیشتر جنبه پس انداز و حفظ ارزش پول را دارد.

  • استهلاک

    خرید خانه، نگهداری و استفاده کردن از آن، باعث بالارفتن استهلاک می شود؛ نگهداری و تعمیرات، مواردی است که باید درنظر داشت. از طرفی در طلا، استهلاکی وجود ندارد و در گذر زمان، باعث افت یا کاهش ارزش آن نمی شود

  • نقدشوندگی

    اگر سرعت نقد شوندگی و سرعت تبدیل دارایی به پول را بخواهیم مقایسه کنیم، باید گفت که سرعت نقدشوندگی طلا بسیار بسیار بالاتر و راحت تر می باشد؛ فروش طلای آب شده در داریک، کاملا در لحظه بوده و می توان آنی به پول مورد نظر دست یافت.

    در مسکن، داستان کمی متفاوت است؛ اگر قصد فروش منزل خود را داشته باشید، باید آمادگی این را داشته باشید که ممکن است حتی تا 1 سال یا شاید بیشتر، منزلتان را کسی نخرد و به پول مورد نظر نرسید. در سامانه معاملاتی طلای آب شده داریک نیز شما می توایند در کمتر از چند ساعت کیف پول طلایی خود را به پول نقد تبدیل کنید و طبق سیکل پایا شبکه بانکی، مبلغ را به یکی از حساب هایی که به نام خودتان هست، واریز کنید.

  • ریسک

    باید بدانید که این روزها، روش های بسیار زیاد و متنوعی برای کلاهبرداران و افراد سودجو وجود دارد تا بتوانند دارایی دیگران را تصاحب کرده و مال خود کنند. متاسفانه در هر دو مورد، یعنی هم خرید مسکن و هم خرید طلای آبشده، احتمال تقلب و کلاهبرداری وجود دارد.

    در طلای آب شده، احتمال تقلبی بودن طلا وجود دارد؛ ممکن است به شما فلزی دیگر که صرفا یک روکشی نازک از طلا دارند را به عنوان یک طلای کامل به شما بفروشند. حتی ممکن است میزان عیار طلای موردنظر را درست مشخص نکرده و به شما عیاری بالاتر گفته تا گران فروشی کنند.

    تمامی این نگرانی ها، با خرید از یک طلافروشی معتبر و دریافت فاکتور رسمی خرید، از بین می رود. از طرفی دیگر، نگهداری طلا و مراقبت از آن دربرابر سرقت یا گم شدگی، پروسه ای مخصوص به خود دارد....

    داریک، تنها سامانه هوشمند معاملات و انبارداری فلزات گرانبها، به شما امکان خرید و فروش آنی طلای آب شده 18 عیار را می دهد و طلای خریداری شده شما را به امانت، نزد بانک کارگشایی ایران محفوظ نگه می دارد. (مشاهده راهنمای داریک)

اگر قصد خرید منزلی را دارید، حتما نکات زیر را رعایت کنید:

  • قبل از خرید، حتما خانه را ببینید.

  • داخل منزل را کامل بررسی کنید.

  • متن قرارداد، اجاره نامه، سند و هر برگه دیگری را که قصد امضا کردن دارید، به طور کامل مطالعه کنید.

  • چند شاهد برای امضای قرارداد به همراه داشته باشید.

  • کوچک ترین مواردی را که فکرش را هم می کنید، بر روی برگه آورده و امضا بگیرید.

آسیب و ضربه ای که در ضرر خانه متحمل می شود، بسیار سنگین تر از طلا می باشد؛ مراقب باشید.

  • حفظ ارزش در برابر تورم

    هردو مورد ذکر شده (یعنی خانه و طلا)، در برابر تورم می توانند ارزش خود را حفظ کرده، و حتی گاها از آن پیشی بگیرند.

    اما مسئله ای پیش می آید، آن هم این است که کدام یک در گذر زمان، رشد بیشتری دارد؟

رشد ارزش طلا بیشتر است یا مسکن؟

بررسی کردن میزان رشد طلا و مسکن، پروسه ای طولانی و مفصل است؛ زیرا باید شاخص های بسیاری را مدنظر داشت. مثلا خود طلا، به زیر شاخه هایی مثل سکه، نیم سکه، ربع سکه، طلای آب شده، طلای نو، شمش و... تقسیم می شود. از طرفی در مسکن، به نوع خانه (ویلایی یا آپارتمانی)، متراژ، موقعیت جغرافیایی و... شرایط متفاوت است.

اگر درحالت کلی بخواهیم نظر بدهیم، طی سالیان گذشته، طلا به نسبت رشد بیشتری داشته است تا مسکن. اما نکته ای مهم وجود دارد، آن هم این است که هدف اصلی از خرید طلا چیست؟ ما قصد داریم تا با سرمایه گذاری بر روی طلا و حفظ ارزش پول خود، به چه چیزی برسیم؟

بسیاری از سرمایه داران، از طلا به عنوان یک اهرم یا سکوی پرتاب استفاده می کنند تا به خواست خود برسند.

اگر قصد خرید ملک، خودرو یا هر وسیله دیگری را دارید اما نمی خواهید تا در گذر زمان ارزش پولتان از بین رفته و پس از چند سال برگردید سر خانه اولتان، قطعا خرید طلا می تواند شما را جلو انداخته و بهتان این اطمینان خاطر را بدهد که راهی 100 ساله را، در عرض 20 سال طی کنید. علت اصلی را بیایید با این دیدگاه در نظر داشته باشیم که واحد پولی را طلا فرض کنیم.

بدین ترتیب بر فرض مثال شما اگر در سال 99 برای خرید یک آپارتمان 50 متری در تهران باید 1/5 کیلو طلا خرج می کردید، در سال 1403 تنها با داشتن 1 کیلو طلا خرید همان آپارتمان امکان پذیر می باشد. به همین ترتیب به دهه های گذشته بر می گردیم و حتی در دهه 1380 شاید شما برای خرید همان آپارتمان باید بیشتر از 2 کیلو طلا هزینه می کردید.

اگر قصد خرید طلای آب شده را داشته اما نمی دانید چگونه و از کجا شروع کنید، می توانید به داریک سر بزنید.

در داریک، می توانید حتی با 300 هزار تومان، در هر زمان و مکانی، به صورت لحظه ای طلای آب شده بخرید یا بفروشید.

(برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره ی داریک این لینک را مطالعه بفرمایید.)

داریک، عیار اعتماد شما...

--> اخبار مرتبط

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

خرید 50 متر آپارتمان یا سرمایه گذاری طلای آبشده؟ 2
خرید 50 متر آپارتمان یا سرمایه گذاری طلای آبشده؟ 3