شنبه 14 مهر 1403

خط و نشان برای اسرائیل | حمله به ایران بازی با آتش است

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
خط و نشان برای اسرائیل | حمله به ایران بازی با آتش است

چند روز پس از عملیات موفقیت‌آمیز «وعده صادق 2» علیه رژیم صهیونیستی، مقامات آمریکایی و اسرائیلی به طور غیرمستقیم از برنامه‌ریزی برای حمله به تأسیسات نفتی ایران سخن می‌گویند. پس از این عملیات که توسط نیروهای مسلح کشورمان انجام شد، آمریکا و اسرائیل به بحث درباره واکنش خود به این اقدام پرداخته‌اند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، به تازگی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره احتمال حمله...

تاریخ نشان می‌دهد که هرگونه افزایش تنش در بازار نفت می‌تواند به افزایش چشمگیر قیمت نفت در سطح جهانی منجر شود. به عنوان نمونه، در سال 2022 و به فاصله کوتاهی پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، قیمت نفت در بازار جهانی به 124 دلار برای هر بشکه رسید. این در حالی است که حملات به تأسیسات نفتی روسیه، به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی این منبع انرژی، در این درگیری نظامی بسیار محدود و نادر بود.

اگرچه در نگاه اول اینگونه استنباط می‌شود که کاهش تولید و احتمالاً عرضه‌نفت به بازار جهانی ناشی از وارد شدن آسیب به تأسیسات نفتی کشورمان از سوی آمریکا و اسرائیل می‌تواند با افزایش تولید نفت دیگر کشورها جبران شود و تبعات منفی آن خنثی شود اما به گزارش پولیتیکو، کارشناسان بر این باورند در صورت درگیر شدن نفت در تقابل نظامی و کشیده شدن پای تأسیسات نفتی ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس در این کش مکش، قیمت نفت تا 3 رقمی شدن پیش خواهد رفت.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که با وجود آنکه هنوز فقط صحبت از احتمال حمله به تأسیسات نفتی کشورمان به میان آمده و فارغ از موفقیت یا عدم موفقیت هر گونه اقدام نظامی علیه این تأسیسات، قیمت نفت برنت در بازار از حدود 70 دلار به بیش از 78 دلار رسیده است. قیمت نفت برنت فقط به فاصله کمی پس از عملیات غرور آفرین «وعده صادق 2» 3 درصد افزایش یافت و از آن زمان به بعد بیش از 10 درصد بالا رفته است.

البته تبعات افزایش قیمت نفت برای آمریکا به همینجا ختم نمی‌شود چرا که در زمان رسیدن قیمت نفت به 124 دلار در هر بشکه در هفته‌های نخست جنگ روسیه با اوکراین، متوسط قیمت بنزین در آمریکا از 5 دلار در هر گالن عبور کرد. قیمت کنونی بنزین در این کشور 3.19 دلار است که با افزایش اخیر قیمت نفت در بازار جهانی همین حالا روند افزایش قیمت بنزین در آمریکا آغاز شده و ممکن است با ادامه تنش دوباره شاهد بنزین 5 دلاری در این کشور باشیم.

قیمت بنزین در آمریکا از این جهت اهمیت دارد که با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در این کشور، عدم کنترل قیمت این حامل انرژی می‌تواند تبعات بسیار جدی برای حزب حاکم در این کشور داشته و دموکرات‌ها را تا مرز شکست ببرد.

در کنار افزایش قیمت بنزین، از آنجا که بخش قابل توجهی از نفت مورد نیاز آمریکا از دیگر کشورها وارد می‌شود، هر گونه بالا رفتن قیمت نفت در بازار جهانی به افزایش هزینه‌های واردات و تأمین این حامل انرژی برای دولت و شرکت‌های آمریکایی منجر خواهد شد و حتی این امکان وجود دارد که برخی تولیدات صنعتی در این کشور با بالا رفتن قیمت نفت، صرفه اقتصادی خود را از دست بدهند.

نباید فراموش کرد که کشورمان اعلام کرده که با هر گونه اقدام از سوی رژیم صهیونیستی و متحدان این کشور، با شدت برخورد خواهد شد و زیر ساخت‌های رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه به خصوص در حوزه انرژی به اهداف مشروع کشورمان تبدیل خواهند شد.

بنا بر این غرب به هیچ عنوان نباید روی جبران کسری عرضه نفت کشورمان با افزایش تولید نفت از سوی دیگر کشورها حساب کند و احتمال دارد تبعات هر گونه خطای محاسباتی علیه کشورمان از سوی رژیم صهیونیستی با حمایت غرب می‌تواند قیمت نفت را به ارقامی بسیار بیشتر از 100 دلار در هر بشکه برساند.

وزارت انرژی آمریکا همین چند ماه پیش اعلام کرد که تنگه هرمز مهمترین گذرگاه محموله‌های نفتی در جهان محسوب می‌شود و به طور متوسط روزانه بیش از 21 میلیون بشکه نفت از این تنگه عبور می‌کند که معادل 21 درصد کل نفت عرضه شده به بازار جهانی است.

تبعات هر گونه اقدام علیه کشورمان برای رژیم صهیونیستی به تنهایی هم فاجعه بار خواهد بود چرا که دست کشورمان را برای حمله به زیر ساخت‌های این رژیم باز خواهد کرد. بنا بر این هر اقدامی علیه کشورمان نه تنها تبعات بسیار سنگینی برای آمریکا در پی خواهد داشت، بلکه هزینه‌های سنگینی را با از دست رفتن زیر ساخت‌ها برای رژیم صهیونیستی به بار می‌آورد و این گزینه را به یک بازی باخت - باخت هم برای کاخ سفید و هم برای حکام تل آویو بدل خواهد کرد.