پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

خواب پریشان تل آویو؛ پافشاری برای بازی با آتش / ایران، حزب‌الله و انصارالله، اسرائیل را آچمز کردند

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
خواب پریشان تل آویو؛ پافشاری برای بازی با آتش / ایران، حزب‌الله و انصارالله، اسرائیل را آچمز کردند

با تشدید مشکلات، کابینه اسرائیل تا حد زیادی در رسیدگی به ابعاد حقوقی و سیاسی جنگ شکست خواهد خورد.

در جنگ کنونی غزه، ناکافی بودن چارچوب امنیتی موجود آشکار شده است. 7 اکتبر 2023، اسرائیل در اجرای سه ستون از چهار ستون کوتاهی کرد. بازدارندگی‌اش ناکارآمد بود، سیستم‌های هشدار اولیه‌اش شکست خوردند و دفاع زمینی ضعیف‌اش قبل از حمله گسترده حماس از بین رفت. در هم شکستن این گزاره‌ها به اندازه‌ای مهم است که با گسترش جنگ، بسیاری از اصول و مفروضات زیربنای دکترین و برنامه‌ریزی امنیتی موجود در تناقض با یکدیگر قرار گرفته‌اند. اسرائیل در حال جنگیدن با جنگی است که در داخل آغاز شده است و جوامع مرزی این بازیگر در شمال و جنوب آواره شده‌اند. جبهه اصلی در غزه، علیه حماس فعال بوده، نه دژ بسیار قدرتمندتری چون حزب‌الله.

اسرائیل یک جنگ طولانی را به جای جنگ کوتاه انتخاب کرده و دشمنان متعددی از جمله خود ایران که یک قدرت بزرگ منطقه‌ای است، به صف مخالفانش پیوستند. در گذشته، اسرائیل به‌شدت در بازه های زمانی کوتاه داخلی و بین‌المللی برای لشکرکشی‌های نظامی آماده بوده و به همین دلیل قبل از تحت فشار قرار گرفتن توسط ایالات متحده و دیگر قدرت‌ها، به دنبال حداکثر کردن سریع دستاوردهایش بوده است. در مقابل، طولانی شدن جنگ فعلی - تا حدودی به عنوان یکی از نتایج رویکرد اسرائیل -، هزینه‌های زیادی را بر ارتش، جامعه و اقتصاد این بازیگر تحمیل کرده است. ویرانی گسترده نوار غزه و تلفات گسترده غیرنظامیان گزارش شده توسط حماس، اعتبار و جایگاه اسرائیل را تضعیف کرده و انتقادات بین المللی و اقدامات اولیه تنبیهی را برانگیخته است. جنگ طولانی اسرائیل بار دیگر اهمیت اصل جنگ‌های کوتاه برای این بازیگر را تایید کرده است. اگر جنگ گسترده‌تر و طولانی‌تر شود، مفروضات امنیتی موجود حتی بیشتر به چالش کشیده خواهند شد. در یک جنگ منطقه‌ای همه جانبه، اسرائیل نه تنها با ارتش‌ها و جنبش‌های غیردولتی، بلکه با ایران هم تنش‌های جدی را تجربه خواهد کرد. این دشمنان با هم از غزه، مرز شمالی و کرانه باختری و همچنین از راه دور - از شرق و جنوب - به اسرائیل حمله خواهند کرد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «ایران، حزب‌الله و انصارالله، اسرائیل را آچمز کردند / تل‌آویو محصور میان رقبا» بخوانید.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.