شنبه 14 مهر 1403

«دارا» و «سارا» به‌عنوان شخصیت‌های واسط میان کانون و بچه‌ها فعالیت خود را آغاز خواهند کرد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
«دارا» و «سارا» به‌عنوان شخصیت‌های واسط میان کانون و بچه‌ها فعالیت خود را آغاز خواهند کرد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، برنامه‌های هفته ملی کودک در کشور با برگزاری یک نشست خبری در تهران با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معاونان و مدیران‌کل کانون، صبح روز شنبه 14 مهر 1403 آغاز شد. در این نشست که به تشریح ویژه‌برنامه‌های هفته ملی کودک اختصاص داشت حامد علامتی مدیرعامل کانون، سمیه‌سادات ابراهیمی مدیرکل حوزه مدیرعامل، روابط‌عمومی و...

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، برنامه‌های هفته ملی کودک در کشور با برگزاری یک نشست خبری در تهران با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معاونان و مدیران‌کل کانون، صبح روز شنبه 14 مهر 1403 آغاز شد.

در این نشست که به تشریح ویژه‌برنامه‌های هفته ملی کودک اختصاص داشت حامد علامتی مدیرعامل کانون، سمیه‌سادات ابراهیمی مدیرکل حوزه مدیرعامل، روابط‌عمومی و امور بین‌الملل، فرهاد فلاح معاون فرهنگی، محمدرضا کریمی‌صارمی معاون تولید، مجتبی حاذق مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی و هنری، مهدی ذوالفقاری رئیس کانون زبان، روح‌الله عباسی‌نژاد مدیر دفتر مرکزی حراست، فروهر معدنی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی و سعیده عزیزیان مدیرکل آموزش و پژوهش کانون حضور یافتند.

در ابتدای این نشست، سمیه‌سادات ابراهیمی مدیرکل حوزه مدیرعامل، روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون ضمن خوشامدگویی به حضار بیان کرد: از سال‌های گذشته کانون متولی هفته ملی کودک در کشور بوده است و نگاه ما در این مساله، بیان اهمیت دوران کودکی و یادآوری آن به عموم مردم جامعه و مسئولان است. در این هفته هدف جلب نظر عموم به دوران کودکی است که بخش مهمی از این وظیفه بر عهده رسانه‌هاست و رسالت اصلی شما این است که کمک‌حال ما باشید، همه کشور‌های دنیا نگاه‌شان به حوزه کودک راهبردی است.

او ادامه داد: اولین راهکار، توجه ویژه و نگاه مسئولان و مردم به این امر است و اهالی رسانه باید مطالبه‌گر حوزه کودک از مسئولان باشند. در هر سازمان و جایگاهی، مسئولان می‌توانند در حوزه کودک مؤثر باشند و باید از آن‌ها پرسش‌گر بود. این مطالبه‌گری شما به ما بسیار کمک می‌کند تا بدانیم که چه روندی را باید طی کنیم و چگونه این مسیر را هموار کنیم.

در ادامه فرهاد فلاح؛ معاون فرهنگی کانون درباره اهداف کلی هفته ملی کودک طی روز‌های 14 تا 20 مهر 1403 توضیح داد: در روز‌های پیش رو ما سه هفته ملی و جهانی داریم. هفته نیروی انتظامی، هفته جهانی فضا که ما با شورای‌عالی فضا نشست‌های گوناگونی داشتیم تا از ظرفیت‌های این موضوع استفاده کنیم. از سال گذشته برای امضای سند فعالیت‌های فضایی با همکاری شورای‌عالی فضایی مذاکره کردیم و در مسیر تصویب قرار گرفت. طی نشست‌هایی که داشتیم تلاش کردیم تا بتوانیم به‌زودی از این سند که اقدام‌ها و فعالیت‌های کشور در عرصه فضا و فضانوردی، هوافضا و علوم مربوط به این حوزه را در بر می‌گیرد رونمایی کنیم. این هفته زمان مناسبی برای این کار است و یک روز را هم از سازمان فضایی درخواست کردیم که به‌عنوان حوزه کودک و نوجوان و فضا قرار دهند که این امر اتفاق افتاد. مناسبت سوم هفته ملی کودک است که با این موضوع دور هم جمع شده‌ایم.

او ادامه داد: یکی از آسیب‌هایی که ما در کشور داریم نبود «دیده‌بان»‌ی ما برای حمایت از حقوق کودکان است که تاکنون نداشتیم و اگر «دیده‌بان»‌ی باشد نقش خود را به‌درستی ایفا نمی‌کند و حقوق کودکان و نوجوانان به شکل گسترده و پی‌درپی پیگیری نمی‌شود.

فلاح اظهار کرد: اگر در حوزه قاچاق کالا سامانه داریم، در این زمینه فاقد شرایط دفاع حقوقی و صیانتی هستیم. بر همین اساس با مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک نشست‌هایی داشتیم تا به نحوی مدافع و پیگیر حقوق کودک و نوجوان باشیم که از ساختار بودجه‌ریزی در بودجه کشور به شکل سالیانه تا برنامه‌های کلان توسعه را شامل می‌شود. اگر حقوق کارمندان یک شرکت پرداخت نشود، کارمندان زبان و توان پیگیری حقوق خود را دارند، اما کودکان و نوجوانان نه آگاه هستند و نه توان استیفای حقوق خود را دارند و تنها گروهی که می‌تواند مدافع حق آنها باشد اهالی رسانه هستند که زبان گویای کودکان و نوجوانان می‌توانند باشند و در قالب نظارت، گفت‌وگوسازی و مطالبه‌گری فعالیت کنند. از سوی دیگر از خود کانون می‌توانید این را بخواهید و ما هم تلاش می‌کنیم این اتفاق رخ دهد.

معاون فرهنگی کانون افزود: ما در حوزه بودجه‌ریزی نشست‌های تخصصی نداریم و در حوزه شاخص‌سازی و استانداردسازی محصولات و خدمات نیاز به نمادسازی داریم که در همه زمینه‌ها بتوانیم مدافع حقوق کودک و نوجوان باشیم و زمینه‌ای را برای عدالت‌محوری در حوزه کودک و نوجوان فراهم کنیم. در کانون پرورش فکری هر روز، روز کودک است و موضوع کاری ماست.

فلاح هم‌چنین درباره احیای عروسک‌های دارا و سارا نیز گفت: در کنار دو عروسک اصلی، الان ما عروسک‌های نمایشی درست کردیم و مانند عروسک‌های دیگر حوزه فرهنگی بنا دارد اجرای برنامه برای بچه‌ها در صداوسیما و مراکز کانون داشته باشد. اولین برنامه طبق برنامه‌ریزی انجام شده پنج‌شنبه 20 مهر نخستین اجرای نمایشی این دو عروسک در محل کانون خواهیم داشت. ازین‌پس دارا و سارا به‌عنوان شخصیتی واسط میان کانون و بچه‌ها فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. علاوه بر این دو روز از این هفته ثبت‌نام در مراکز کانون رایگان خواهد بود و خانواده‌ها با مراجعه به مراکز نسبت به دریافت خدمات می‌توانند اقدام کنند.

فلاح با بیان این که کانون در حوزه قصه و قصه‌گویی سابقه بسیار خوبی دارد و بیست‌وششمین جشنواره قصه‌گویی نیز امسال برگزار خواهد شد، گفت: برای عمومی‌سازی قصه‌گویی 19 مهر روز «کودک و قصه» نام‌گذاری شده است و همه مربیان کانون به‌علاوه فعالان حوزه کودک و نوجوان و قصه‌گویانی که در این سال‌ها در کنار ما بودند و یا پدر و مادر‌ها در محیط‌های بیرونی اقدام به قصه‌گویی می‌کنند که به شکل سراسری برگزار خواهد شد.

در ادامه حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان چند اتفاق هفته گذشته از جمله شهادت سیدحسن نصرالله، عملیات غرورآفرین نیرو‌های مسلح و سپاه پاسداران ارتش در اجرای عملیات «وعده صادق 2»، همچنین «جمعه نصر» و خطبه تاریخی و نماز جمعه تاریخی با حضور مقام معظم رهبری، مشارکت و حضور گسترده مردم از قشر‌های مختلف به‌ویژه کودکان و نوجوانان را مورد توجه قرار داد و یادآور شد این دست خاطره‌ها در ذهن بچه‌ها شکل می‌گیرد و در آینده از این حضور به‌عنوان یک خاطره خوب یاد خواهند کرد. این یک کار تربیتی است و اثرگذار است که هم‌چون روز‌های انقلاب، در آینده به نسل بعدی منتقل خواهد شد.

علامتی با بیان این‌که کانون متولی اصلی حوزه کودک و نوجوان است، گفت: از سال 1393 کانون مسئولیت دبیرخانه هفته ملی کودک را برعهده گرفت و از 14 تا 20 مهر این هفته برگزار می‌شود. از ابتدا و مبنا قرار دادن روز ملی کودک یا روز جهانی کودک، موضوع و هدف آن ایجاد رفاه برای کودکان پیش‌بینی شد. در حقیقت فلسفه اصلی روز ملی کودک، همین امر است. بعداً موضوع‌های دیگر به‌تناسب به آن افزوده شد. در هفته‌های گذشته ما نشست‌های متعددی با نهاد‌های رسمی، غیردولتی و گروه‌های مردمی داشتیم تا بررسی کنیم و در راستای اهداف و هویت و فرهنگ ملی خود این هفته را پاس بداریم و وظیفه خود را ادا کنیم. برنامه‌ریزی‌ها انجام و از امروز به شکل رسمی این برنامه‌ها آغاز شده است.