شنبه 8 اردیبهشت 1403

داغ شدن تنور قیمت دلار / روسیه بازار ارز را بهم می ریزد؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
داغ شدن تنور قیمت دلار / روسیه بازار ارز را بهم می ریزد؟

قیمت دلار چهارشنبه 8 فروردین 1403 در معاملات پشت خطی در پله‌های اول و دوم کانال ابتدایی کریدور ششم نوسان داشت و نسبت به روز گذشته افزایشی در حدود 300 تومانی داشت.

قیمت دلار به عنوان یکی از ارزشمندترین ارزهای جهان، تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. این عوامل شامل عوامل اقتصادی، سیاسی و جهانی هستند. در عوامل اقتصادی، عواملی مانند نرخ بهره، تورم، رشد اقتصادی و تجارت بین‌المللی تأثیرگذار هستند. نرخ بهره بانکی، به عنوان مثال، تأثیر مستقیمی بر جذب سرمایه‌گذاری خارجی و سرمایه‌گذاری داخلی دارد و در نهایت بر قدرت خرید و ارزش دلار تأثیر می‌گذارد. همچنین، سطح تورم نیز بر قدرت خرید و ارزش پول ملی تأثیرگذار است. اگر تورم بالا باشد، ارزش پول کاهش می‌یابد و ارزش دلار نسبت به پول ملی افزایش می‌یابد.

در عوامل سیاسی، تصمیمات دولت‌ها و سیاست‌های پولی و ارزی آن‌ها نیز تأثیرگذار است. تغییرات در سیاست‌های پولی می‌تواند تأثیر زیادی بر نرخ ارز داشته باشد. به عنوان مثال، تصمیمات دولت برای افزایش یا کاهش نرخ بهره، تدابیر مالیاتی یا تغییرات در سیاست‌های تجاری می‌تواند تأثیر مستقیمی بر قیمت دلار داشته باشد.

عوامل جهانی نیز نقش مهمی در قیمت دلار ایفا می‌کنند. تحولات در بازارهای بین‌المللی، تغییرات در نرخ ارزهای دیگر و تحریم‌های بین‌المللی نیز تأثیرگذار هستند. به عنوان مثال، اگر ارزش یک ارز دیگر نسبت به دلار کاهش یابد، ارزش دلار نسبت به آن ارز افزایش می‌یابد. همچنین، تحریم‌های بین‌المللی می‌توانند تأثیر زیادی بر تجارت و جریان ارز داشته باشند و در نهایت بر قیمت دلار تأثیرگذار باشند.

قیمت دلار در حالی نخستین روزهای سال جدید را سپری می‌کند که اخبار نامساعد سیاسی به ویژه در حوزه روسیه و اکراین بازار داخلی ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با وجود اینکه معاملات نقدی ارز در بازار آزاد هنوز آغاز نشده، اما معاملات پشت خطی فعال است و همین معاملات به بازار نقدی خط می‌دهد.

قیمت دلار چهارشنبه 8 فروردین 1403 در معاملات پشت خطی در پله‌های اول و دوم کانال ابتدایی کریدور ششم نوسان داشت و نسبت به روز گذشته افزایشی در حدود 300 تومانی داشت.

برخی معامله گران بازار ارز معتقدند افزایش تنش میان روسیه و اکراین در پی حمله تروریستی به روسیه تنور قیمت دلار را داغ کرده است. آنها معتقدند در صورتی که این تنش‌ها افزایش یابد دلار به راحتی در کریدور ششم پیشروی خواهد داشت.

قیمت اسکناس دلار چهارشنبه 8 فروردین 1403 در مرکز مبادله ایران بدون تغییر نسبت به روز دوشنبه روی رقم 43 هزار و 472 تومان ثابت ماند. قیمت حواله دلار نیز در این مرکز بدون تغییر بود و رقم 40 هزار و 552 تومان را ثبت کرد.

قیمت یورو در بازار آزاد در این روز با افزایش 500 تومانی مواجه بود و به رقم 66 هزار و 230 تومان رسید. قیمت اسکناس یورو و حواله یورو در مرکز مبادله اما کاهشی بود و به ترتیب ارقام 47 هزار و 68 تومان و 43 هزار و 907 تومان را ثبت کرد.

قیمت درهم امارات اما در بازار آزاد روز چهارشنبه رشد کرد و به 16 هزار و 560 تومان رسید. قیمت اسکناس و حواله درهم اما در مرکز مبادله نسبت به روز گذشته ثابت ماند و به ترتیب ارقام 11 هزار و 837 تومان و 11 هزار و 42 تومان را ثبت کرد.

قیمت پوند انگلیس هم روز چهارشنبه به 77 هزار و 200 تومان در بازار آزاد رسید. قیمت لیر ترکیه نیز در این روز در بازار آزاد 1895 تومان بود.