شنبه 1 اردیبهشت 1403

داوری دومین جشنواره رسانه‌ای ابوذر در دو مرحله انجام می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
داوری دومین جشنواره رسانه‌ای ابوذر در دو مرحله انجام می‌شود

ساری - ایرنا - رئیس سازمان بسیج رسانه مازندران از تمدید مهلت ارسال اثر به دومین جشنواره رسانه‌ای ابوذر مازندران و همچنین برنامه‌ریزی برای داوری دو مرحله‌ای آثار در این جشنواره رسانه‌ای خبر داد.

به گزارش ایرنا، مهلت شرکت در دومین دوره جشنواره رسانه‌ای ابوذر مازندران که فراخوان آن از مهر امسال منتشر شده بود تمدید شد و فعالان رسانه‌ای استان مازندران در رسانه‌های رسمی و فضای مجازی می‌توانند آثار خود را تا 25 آذر به دبیرخانه این جشنواره ارائه دهند.

رئیس سازمان بسیج رسانه مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به درخواست برخی فعالان رسانه‌ای استان مبنی بر افزایش مهلت شرکت در جشنواره اظهار کرد: فرصت شرکت در جشنواره با توجه به تقویم در نظر گرفته شده برای آغاز فرآیند داوری و برگزاری اختتامیه به هیچ وجه تمدید نخواهد شد.

عبدالمهدی حق‌شناس با بیان این که در حال بررسی و پیگیری برای انتخاب هیأت داوران جشنواره هستیم، گفت: داوری آثار از 26 آذر آغاز خواهد شد. با این تفاوت که پس از پایان مهلت اسرال آثار، مرحله نخست داوری که شامل پالایش و ارزیابی اولیه آثار می‌شود را برگزار خواهیم کرد.

افزایش کیفیت در داوری

وی افزود: یکی از اقداماتی که برای افزایش کیفیت داوری و رفع ابهامات احتمالی این جشنواره در نظر گرفته شد، داوری دو مرحله‌ای آثار است. پارسال و در نخستین دوره جشنواره پس از داوری آثار و دریافت آثار برگزیده متوجه شدیم که تعدادی از آثار متأسفانه حاوی محتوای کپی شده از آثار دیگران بودند و به همین دلیل ناچار شدیم اختتامیه را به تعویق بیندازیم و یک بار دیگر تمام آثار را داوری کنیم.

رئیس سازمان بسیج رسانه مازندران خاطرنشان کرد: هدف بسیج رسانه مازندران از برگزاری جشنواره صرفا اهدای جایزه به تعدادی از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای نیست. بلکه به دنبال ایجاد فضایی برای رصد کیفی تولیدات رسانه‌ای استان و ایجاد انگیزه برای علاقه‌مندان به این حوزه هستیم.

عبدالمهدی حق‌شناس رئیس سازمان بسیج رسانه مازندران و هادی قنبری دبیر دومین جشنواره رسانه‌ای ابوذر

این مسئول اظهار کرد: به همین دلیل پارسال پس از دریافت فهرست آثار برگزیده تصمیم گرفتیم راستی‌آزمایی آثار را انجام دهیم که نتیجه آن مشخص شدن وجود تخلف رسانه‌ای در برخی آثار بود. پس از مشخص شدن این موضوع، برای تضییع نشدن حقوق اهالی رسانه، هزینه دیگری برای داوری پرداخته شد و یک تیم داوری دیگر از نو آثار را داوری کردند.

حق‌شناس تصریح کرد: با توجه به تجربه دوره قبل، تصمیم گرفتیم امسال با این که هزینه داوری افزایش می‌یابد، اما دو گروه داوری برای ارزیابی آثار داشته باشیم. به این شکل که گروه اول به عنوان هیأت انتخاب، از بین همه آثار دریافت شده در هر بخش حدود 10 اثر برتر را انتخاب کنند و سپس آثار راه یافته به مرحله نهایی توسط گروه دوم داوران برای انتخاب رتبه‌های اول تا سوم هر بخش ارزیابی می‌شوند.

وی افزود: هنوز اعضای هیأت انتخاب و هیدت داوران مشخص نشدند. اما در تلاش هستیم برای مرحله اول داوری، از چهره‌های مطبوعاتی صاحب‌نظر و اثرگذار رسانه‌های مازندران بهره بگیریم.

تعدد و تنوع بخش‌های جشنواره

دومین دوره جشنواره رسانه‌ای ابوذر مازندران با هدف گسترش و ترویج آموزه‌ها و فرهنگ بسیج در عرصه‌های مختلف، احساء تجربیات، ایده‌ها و راهکارها برای ارتقاء کیفیت فعالیت خبرنگاران، تولید محتوای انقلابی و گسترش تفکر ایرانی - اسلامی و حمایت از خبرنگاران انقلابی در دو بخش رسانه‌های چاپی و خبرگزاری‌ها برگزار می‌شود.

دبیر دومین جشنواره رسانه‌ای ابوذر مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان این که سیزده محور موضوعی برای این جشنواره در نظر گرفته شده است، گفت: جهش تولید و اقتصاد مقاومتی، بصیرت و دشمن‌شناسی، مبارزه با تروریسم، مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، مسائل صنفی خبرنگاران، کرونا و کمک مؤمنانه، مدافعان سلامت و مسئولیت اجتماعی، دستاوردهای انقلاب اسلامی، ایثار و شهادت، بسیج و حوزه اقدام، بصیرت و امیدآفرینی، مقاومت و مکتب سلیمانی و موضوع حقوق شهروندی برگزار می‌شود.

هادی قنبری خاطرنشان کرد: در بخش رسانه‌های چاپی و خبرگزاری‌ها آثار در قالب مقاله، مصاحبه، گزارش، خبر، تیتر و یادداشت پذیرفته می‌شود و در بخش رسانه‌های دیداری و شنیداری با تمرکز بر تولیدات رسانه‌ای صوتی و تصویری پخش شده در رسانه ملی آثار در قالب موشن‌گراف، برنامه رادیویی، عکس خبری، مستند گزارشی، اینفوگرافی و گزارش خبری امکان شرکت در جشنواره دارند.

وی افزود: امسال علاوه بر جوایز نفرات برتر هر بخش، دو جایزه ویژه نیز در نظر گرفته شده است. رسانه‌ای که در این دوره از جشنواره بیشترین رتبه را در بخش‌های مختلف کسب کند به عنوان رسانه برتر معرفی و لوح زرین جشنواره را دریافت خواهد کرد. ضمن این که از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) مازندران جایزه ویژه کمک مؤمنانه به یکی از آثار برتر در این موضوع اهدا می‌شود.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، معاونت فرهنگی و هنری و معاونت روابط عمومی سپاه کربلا، بسیج سازندگی سپاه کربلا، خانه مطبوعات مازندران، کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرداری ساری و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران در برگزاری این جشنواره با سازمان بسیج رسانه مازندران مشارکت دارند.

*س_برچسب‌ها_س*
داوری دومین جشنواره رسانه‌ای ابوذر در دو مرحله انجام می‌شود 2