پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

دختری که با طلا و رکورد شکنی به قولش عمل کرد

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
دختری که با طلا و رکورد شکنی به قولش عمل کرد

روز ششم اسفند 1402 در "ورزش سه" نوشتیم "نازنین فاطمه عیدیان" دختر 18 ساله دو و میدانی کشورمان پدیده جدید ورزش ایران است.

به گزارش ورزش سه؛ این دختر که سه سال است پا روی پیست تارتان گذاشته، زیرنظر ایمان روغنی همسر سپیده توکلی سرمربی تیم ملی برایش زحمات فروانی کشیده و می تواند با درخشش در صورت حمایت ویژه قهرمانی باشد تا بعد از احسان حدادی، دو و میدانی ایران را صاحب عناوین متعددی کند.

آن روز تیتر زدیم "نازنین برای المپیک لس آنجلس استارت زد!" و نوشتیم: المپیک 2028 آمریکا عیدیان 22 ساله خواهد بود، المپیک 2032 هم 26 ساله و 2036 تازه به سن سی سالگی می‌رسد، پس می توان از همین امروز او را به چشم نخبه‌ای مستعد دید و برای درخشش در المپیک، رقابت‌های جهانی، آسیایی و بازی‌های قاره کهن رهایش نکرد تا شاید احسان حدادی دیگری در دو و میدانی و این بار در بین دختران و زنان جامعه ورزشی رخ بنماید.

نازنین فاطمه عیدیان آن روز در گفت‌وگوی اختصاصی با "ورزش سه" از تغییر رشته ورزشی خود پرده برداشت و ابراز خوشحالی کرد که از تکواندو به دو و میدانی روی آورده تا در سه سال ابتدایی فعالیت به عنوان یک دونده نیمه استقامت بتواند با آموزش‌های مربی خود چهار بار روی سکوهای آسیایی در رده‌های سنی مختلف رقابت‌های قهرمانی آسیا بایستد و حرفهای زد که حال امروز به اولین مدال تاریخی طلای دوی جوانان آسیا تبدیل شده است؛ مدال طلای 400 متر با مانع قاره کهن در این رده سنی با طعم شکست رکورد بزرگسالان ایران.

به گوشه ای از مصاحبه آن روز نازنین فاطمه عیدیان با ورزش سه توجه کنید:

الان هدفم شکستن رکورد 400 متر فضای باز و داخل سالن ایران است که سال‌هاست در اختیار خانم مریم طوسی قرار دارد. یک‌بار مرداد امسال رکورد 400 متر با مانع ایران که در اختیار خانم شهلا محمودی بود را شکستم اما دوباره خودشان این رکورد را پس گرفتند، قصد دارم رکوردهای 400 و 400 متر با مانع بزرگسالان ایران را بشکنم، بتوانم در سطح بزرگسالان آسیا و بازی‌های آسیایی فضای باز هم بدرخشم و مدال بگیرم، برای موفقیت در جوانان جهان برنامه دارم و در آخر هم هر ورزشکاری به المپیک می‌اندیشد که برای من 2028 و بعد از آن فرصت در دسترسی با تلاش، کوشش و ممارست مستمر خواهد بود.

س: ورودی رقابت‌های جوانان 2024 جهان را به دست آورده‌ای و قرار است در 1402 در قهرمانی جوانان آسیا و جهان مسابقه دهی، به مدال می‌اندیشی یا کسب تجربه؟ در جوانان جهان می‌خواهم به کسب سکو و مدال فکر کنم، برای روی سکو ایستادن همه تلاشم را به کار بسته‌ام، همه‌ی تلاشم را خواهم کرد، بقیه‌اش بستگی به روز مسابقه و حریفانم دارد، در جوانان آسیا و جهان قرار است در 400 متر با مانع شرکت کنم البته ورودی 400 متر را هم دارم اما چون هر دوی این ماده‌ها با هم تداخل دارد آقای روغنی به عنوان مربی‌ام تشخیص داده‌اند که در ماده 400 متر با مانع موفق‌تر خواهیم بود.

س: پس قرار است حالا حالاها شاهد قهرمانی‌ها و کسب مدال‌های مختلف توسط تو برای ایران باشیم؟

دو و میدانی را کنار نمی‌گذارم و با تمام وجود ادامه خواهم داد چون تازه در اول راه قرار دارم، سال‌های زیادی برای کسب موفقیت‌های متعدد برای کشورم پیش رو است، گاهی آنقدر فشار تمرینات بالاست که خسته می‌شوم ولی تمام خستگی‌ها به لبخند، خوشحالی و برق چشمان خانواده و مربیانم به ویژه مادرم می‌ارزد. اگر امکانات خوبی در اختیار نسل ما در دو و میدانی گذاشته شود می‌توانیم افتخارآفرینی‌های بسیاری انجام دهیم در حال حاضر بین دختران استعدادهای خیلی خوبی در رده سنی نوجوانان و جوانان وجود دارد، نسل‌های قبل ما پیشرو بودند و راه را هموار و باز کردند تا دختران و زنان دو و میدانی شناخته و باور شوند، اکنون زمان حمایت، اختصاص امکانات، بودجه و اعزام‌های متعدد بین‌المللی است، اگر شرایط مطلوب باشد و توجه شود خواهید دید در آینده نسل جدید دختران دو و میدانی چقدر افتخار کسب خواهند کرد.

س: حالا که به تازگی دو مدال نقره بزرگسالان آسیا را کسب کرده‌ای از چه زمانی برای رقابت‌های جوانان آسیا و جهان تمرینات را آغاز خواهی کرد؟

آغاز کرده‌ام، بعد از پایان رقابت‌های داخل سال آسیا دو روز استراحت کردم و تمرینات حرفه‌ای را از سر گرفتم، تعطیلات نوروز هم تمرین خواهم کرد و تعطیلاتی در کار نخواهد بود، اردیبهشت در آسیا و شهریور در جهان مسابقه دارم که جای استراحت و تفریح یا مسافرت باقی نمی‌گذارد.

مدال‌های نازنین فاطمه عیدیان دونده هجده ساله ایران در سه سالی که به دو و میدانی روی آورده است:

400 متر با مانع نوجوانان 2022 آسیا در کویت 400 متر با مانع جوانان 2023 آسیا در کره جنوبی 400 متر بزرگسالان 2024 داخل سالن آسیا 4 در 400 متر بزرگسالان 2024 داخل سالن آسیا 400 متر با مانع جوانان 2024 آسیا در امارات

پوریا تابان

دختری که با طلا و رکورد شکنی به قولش عمل کرد 2