دوشنبه 16 مهر 1403

درآمد محلی شهرداری‌های کوچک استان اردبیل افزایش می‌یابد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
درآمد محلی شهرداری‌های کوچک استان اردبیل افزایش می‌یابد

اردبیل _ ایرنا _ مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری اردبیل گفت: با کمک به افزایش درآمد محلی شهرداری‌های کوچک مشکل کمبود مالی و اعتباری آنها حل می‌شود.

جواد زنجانی روز شنبه در حاشیه سفر به خلخال به خبرنگار ایرنا افزود: درآمد بسیار پایین شهرداری‌های کوچک استان همواره موجب بروز مشکلات مالی تامین حقوق و مزایای ماهانه کارکنان در کنار وجود سایر مشکلات مربوط به اجرای طرح‌های عمرانی نیازمند پول و اعتبار کافی شده است.

وی گفت: برغم توجه به شهرداری‌های کوچک واقع در مناطق محروم استان در توزیع اعتبارات استانی با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش روزافزون قیمت کالا و خدمات در بازار، کمک‌های اعتباری مرکز استان به شهرداری‌ها جوابگوی نیاز مالی آنها نبوده و تنها راهکار مطمئن برای حل ریشه‌ای کمبود درآمد مالی تلاش برای ایجاد منابع درآمد محلی پایدار است.

وی با بیان اینکه کمک‌های مالی و اعتباری به شهرداری‌های استان اردبیل در سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن 30 درصد افزایش یافت، اظهارداشت: این در حالی است که اعتبارات کمک شده به شهرداری‌های مناطق محروم جنوب استان اردبیل با افزایش صد در 100 درصدی همراه بوده است.

او افزود: از مجموع 115 میلیارد تومان اعتبارت کمک به شهرداری‌های استان اردبیل در سال گذشته 12 میلیارد و 232 میلیون ریال به شهرداری کلور تخصیص یافته که این اعتبار نسبت به اعتبار پنج میلیارد و 114 میلیون ریالی سال 97 بیش از 100 درصد افزایش دارد.

وی بیان‌کرد: پارسال همچنین 14 دستگاه ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین از جمله خودرو آتش‌نشانی، حمل زباله، حمل متوفی، کمپرسی، لودر و گریدر در اختیار شهرداری‌ها قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در تنظیف شهری همه شهرداری‌های استان مشکل دارند، افزود: نقشه راه وضعیت پسماند استان تهیه شده و با اجرای آن پسماند و تنظیف شهری ساماندهی خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها باید جمع‌آوری زباله و دفن بهداشتی پسماند را با جدیت در دستور کار خود قرار دهند، اضافه‌کرد: اقدامات شهرداری‌ها در مدیریت پسماند شهری اعم از جمع‌آوری نخاله، تنظیف بموقع و مرتب شهرها و ورودی‌های شهر بویژه مکان‌های گردشگری ملاک عمل ارزیابی قرار خواهد گرفت. زنجانی افزود: فرمانداران با نظارت دستگاه‌های مرتبط از جمله محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و سایر ارگان‌های مربوطه ضروری است در ارتباط با ساماندهی محل دفن پسماند اهتمام جدی داشته باشند. او اظهارداشت: برای ساماندهی وضعیت جمع‌آوری زباله و مدیریت پسماند بویژه در مناطق گردشگری استان کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و شهرداری‌ها تشکیل می‌شود. مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری اردبیل گفت: طرح‌های گردشگری و خدمات شهری در اولویت شهرداری‌های استان بوده و در سال جاری شهرداران موظف به اجرای این طرح‌ها بر اساس برنامه مشخص هستند. وی افزود: افزایش سرانه فضای سبز، ساماندهی تنظیف شهری، فرهنگ‌سازی برای تفکیک زباله از مبداء، ساماندهی ورودی و خروجی شهرها و توسعه سیما، منظر و مبلمان شهری، مدیریت مشاغل مزاحم، جلوگیری از ایجاد سد معبر و مناسب‌سازی محیط شهری از جمله شاخص‌های پیش‌بینی شده برای شهرداری‌ها در بخش خدمات شهری است. او گفت: در اجرای طرح‌های عمرانی نیز رعایت اصول فنی در ساخت و سازها، استفاده از پیمانکاران ذیصلاح، نگهداری مناسب معابر شهری، جلوگیری از ساخت و سازهای غیراصولی و غیرمجاز و اجرای احکام صادره ماده 100 باید در برنامه‌های شهرداری ها بطور مستمر پیگیری شود.

*س_برچسب‌ها_س*