سه‌شنبه 17 مهر 1403

در خیزش جدید علمی تمرکز بر دانشگاه حل مساله و جامعه پرداز است

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
در خیزش جدید علمی تمرکز بر دانشگاه حل مساله و جامعه پرداز است

معاون هماهنگی و برنامه ریزی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت: دانشگاه حل مساله و جامعه پرداز پیشران توسعه علمی و مقوم هویت کشور است.

معاون هماهنگی و برنامه ریزی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت: دانشگاه حل مساله و جامعه پرداز پیشران توسعه علمی و مقوم هویت کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، ایمان عطارزاده در دهمین گردهمایی فعالان زیست بوم نوآوری و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران که در سالن همایش های غدیر واحد تهران مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: تحولات شگرفی در استان تهران از ایده های نو گرفته تا استقرار شرکت های دانش بنیان و تولید محصولات نوآورانه و فناورانه رخ داده و استان تهران به عنوان قطب نوآوری و فناوری شناخته می شود که افتخاری برای دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی ادامه داد: هدف ما از این گردهمایی ایجاد شبکه همکاری، به اشتراک گذاشتن آخرین دستاوردها و تقویت زیست بوم نوآوری و فناوری در استان است در واقع صرفاً نمایش محصولات و دستاوردهای این حوزه نیست، بلکه نواندیشی، ایده پردازی، روند پژوهی علمی، مشارکت در تولید، و البته شناسایی و حل برخی چالش‌های موجود در این زمینه در واحدهای دانشگاهی نیز است.

معاون هماهنگی و برنامه ریزی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری به نکته ای ارزشمند در آموزش عالی اشاره کردند و آن خیزش جدید علمی است که باید در دانشگاه ها شکل دهیم و لذا دستور کار گردهمایی بعدی ما ارایه دستاور های جدید در راستای طرح خیزش جدید علمی خواهد بود. لازم است به موضوع خیزش جدید علمی و تحول آفرین در دانشگاه آزاد اسلامی، و نیز دانشگاه حل مساله و جامعه پرداز که پیشران توسعه علمی و مقوم هویت کشور است توجه بیشتری کنیم.

وی اضافه کرد: باید اهداف بلند در استان ترسیم کنیم تا دچار روزمرگی نشویم. بعضی از اعضای هیأت علمی از واحدها فاصله گرفته اند که شاید روش ما درست نبوده و باید آسیب شناسی و به آن توجه کرد.

عطارزاده با اشاره به طرح مولدسازی منابع دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در استان تهران نباید صرف داشتن دانشجو از توسعه نوآوری و فناوری، توسعه درآمد غیرشهریه ای و مولد سازی منابع غافل شویم. آینده دانشگاه در گرو توسعه نوآوری و فناوری و کاربست آن در صنعت و جامعه است. در این خیزش جدید علمی تمرکز بر دانشگاه حل مساله و جامعه پرداز است.

وی با بیان اینکه طرحی برای مشارکت با استان‌های دیگر کلید زده‌ایم، خاطرنشان کرد: از جزیره‌ای فکر کردن در استان پرهیز کنیم و رویکرد ارتباط با استان‌های دیگر هم داشته باشیم.

معاون هماهنگی و برنامه ریزی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با تاکید بر لزوم انسجام و یکپارچگی واحدهای دانشگاهی، تصریح کرد: مشارکت های بین واحدی باید شکل بگیرد و از ظرفیت های شبکه ای بین واحدها باید بهره ببریم تا به انسجام استانی و ارتباط با استانهای دیگر و در نهایت یکپارچگی که مدنظر در شبکه دانشگاه آزاد اسلامی است، دست یابیم.

وی افزود: خلاقیت و نوآوری را باید در دستور کار دانشگاه ها قرار دهیم و فراموش نکنیم دانشگاه ها مهد تولید علم و فناوری و حل مساله های صنعت و جامعه و پیشرفت علمی کشور هستند که از این ماموریت مهم نباید غافل شویم.

عطارزاده بیان کرد: به هوش مصنوعی به عنوان خیزش علمی جدید توجه داشته باشیم، چرا که به شدت در صنعت مورد نیاز است. تحولات جدی تبدیل صنایع از نسل چهار به پنج در حال رخ دادن است و این فرصت خوبی برای دانشگاه است تا در کنار صنعت فرصت های خلاقانه برای این گذار را فراهم کنیم.