سه‌شنبه 24 مهر 1403

دستگیری 2 شبکه حفاری غیرمجاز در آذربایجان‌غربی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دستگیری 2 شبکه حفاری غیرمجاز در آذربایجان‌غربی

ارومیه - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: همکاری و هماهنگی موثر نیروی انتظامی و نیروهای یگان حفاظت اداره‌کل منجر به متلاشی شدن 2 شبکه حفاری غیرمجاز و قاچاق اشیای عتیقه در مهاباد و ارومیه شد.

بهزاد حجابی روز پنج‌شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در پی دریافت گزارش جوامع محلی و تعامل و همکاری با همیاران میراث فرهنگی مهاباد تلاش برای دستگیری اعضای باند حفاری غیرمجاز در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان کرد: با بررسی‌های انجام شده 2 نفر از اعضای شبکه به همراه ادوات حفاری دستگیر شدند و با هماهنگی با پاسگاه مکریان غربی این افراد جهت سیر مراحل قانونی، پس از دستگیری به پاسگاه مهاباد دلالت داده شدند.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی ادامه داد: با تعامل و هماهنگی خوب و موثری که با بخش‌های مختلف نیروی انتظامی ایجاد شده و مشارکت یگان حفاظت میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی و پاسگاه انتظامی نازلوی شمالی، پنج نفر از اعضای شبکه حفاری غیرمجاز در ارومیه دستگیر شدند.

وی افزود: طی 2 عملیات موفقیت‌آمیز با همکاری خوب نیروی انتظامی یک دستگاه خودرو پراید، هفت دستگاه طلایاب، اسکنر و ردیاب، یک دستگاه لپ‌تاپ، همچنین ادوات حفاری از قبیل پتک سنگین، دیلم، طناب، سطل پلاستیکی، قلم فلزی و نردبان کشف و ضبط شد.

آذربایجان‌غربی دارای بیش از هزار و 600 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و 2 اثر ثبت شده جهانی شامل قره کلیسای چالدران و تخت سلیمان تکاب است.

سه گنبد و بازار تاریخی ارومیه، غار سهولان مهاباد و تالاب کانی‌برازان مهاباد، موزه مردم شناسی ارومیه، کوه زندان تکاب، کلیسای ننه‌مریم، غار تمتمان، دژ بسطام، عمارت کلاه فرنگی ماکو، خانه انصاری، مسجد جامع و مسجد سردار ارومیه از جمله آثار تاریخی آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.

*س_برچسب‌ها_س*