شنبه 1 اردیبهشت 1403

دست اصغر زیر ساطور الکساندر

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
دست اصغر زیر ساطور الکساندر

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ اکران فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغرفرهادی و تهیه‌کنندگی الکساندر ماله - گی در جشنواره فیلم اورشلیم حواشی زیادی در شبکه‌های اجتماعی و به خصوص در بین فعالین رسانه‌ای توییتری ایجاد کرد. بسیاری از این فعالین معتقدند این اقدام بخشی از پروژه عادی سازی اسرائیل به خصوص در حوزه فرهنگ و هنر است. فیلم قهرمان که قبلا هم حواشی به دلیل ادعاهایی مبنی...

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ اکران فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغرفرهادی و تهیه‌کنندگی الکساندر ماله - گی در جشنواره فیلم اورشلیم حواشی زیادی در شبکه‌های اجتماعی و به خصوص در بین فعالین رسانه‌ای توییتری ایجاد کرد. بسیاری از این فعالین معتقدند این اقدام بخشی از پروژه عادی سازی اسرائیل به خصوص در حوزه فرهنگ و هنر است.

فیلم قهرمان که قبلا هم حواشی به دلیل ادعاهایی مبنی بر مشکلات حق تالیف داشت و شکایت‌هایی به این دلیل از آن شده‌بود در شهر شیراز فیلمبرداری شد، این فیلم پروانه نمایش خود را از شورای صدور پروانه وزارت ارشاد دولت قبل گرفت.

"قهرمان" بعنوان نماینده سینمای ایران در اسکار 2022 حضور داشت و تهیه کننده فرانسوی آن به گفته خودش: شانس زیادی برای این اثر در جشنواره اسکار و سایر جشنواره‌ها قائل بود، اما این فیلم در این جشنواره حتی در بین نامزدهای بهترین فیلم‌های بخش بین‌الملل مورد توجه قرار نگرفت.

به نظر می‌رسد الکساندر ماله - گی و کمپانی «ممنتو» علاقه زیادی به حضور در جشنواره‌ها دارند، البته این اولین باری نیست که فیلمی به کارگردانی اصغر فرهادی در جشنواره اورشلیم حضور دارد بلکه پیش از این نیز فیلم‌هایی از وی در سرزمین‌های اشغالی به اکران درآمده‌است.

اکران این فیلم در سرزمین‌های اشغالی و جشنواره اورشلیم با وجود هشدارهای مسئولین در مورد عدم اجازه حضور و اکران فیلم‌های ایرانی در اسرائیل انجام شد.

حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با بیان این که حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های رژیم صهیونیستی ممنوع است و تخطی از این امر به هیچ وجه پذیرفتنی نیست، به حضور فیلمی ایرانی توسط پخش‌کننده‌های خارجی در جشنواره اورشلیم اشاره کرد و گفت: تهیه‌کنندگان و فیلمسازان ایرانی باید در هنگام قرارداد با پخش‌کننده‌های خارجی به این نکته اشاره کنند که قوانین جمهوری اسلامی اجازه حضور فیلم‌های ایرانی اعم از فیلم بلند داستانی، فیلم کوتاه، مستند و انیمیشن را در سرزمین اشغالی فلسطین را نمی‌دهد و لازم است پخش‌کننده خارجی به ملاحظات و دغدغه‌های مطرح شده احترام بگذارد.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با توضیح اینکه این ممنوعیت در همه موارد چه حضور در جشنواره‌ها، چه در اکران فیلم در سینماها و چه نمایش در وی‌اودی‌هایی که مربوط به رژیم غاصب اسرائیل است، وجود دارد، تاکید کرد: طبیعی است که با متخلفان در این حوزه برخورد قانونی خواهد شد چون این امر، از خطوط قرمز سینمای ایران است که فیلم‌های تولید شده در فضای جمهوری اسلامی ایران به هر نحو در رژیم جعلی اسرائیل نمایش داده نشود.

وی در ادامه خواستار مراقبت ودقت از سوی صاحبان فیلم‌های ایرانی بر نمایش آثارشان در مجامع بین‌المللی شد و تاکید کرد: در هر گونه مراوده بین‌المللی، باید موضوع عدم نمایش فیلم‌های ایرانی در رژیم اشغالگر قدس رعایت شود و پذیرفته نیست تهیه‌کننده ایرانی بعد از اینکه فیلمش توسط پخش‌کننده خارجی برای نمایش در رژیم جعلی اسرائیل عرضه شد، اعلام کند در جریان نمایش فیلم در این رژیم نبوده است.

ایل بیگی در خاتمه تصریح کرد: از آنجا که ما رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت نمی‌شناسیم هر گونه همکاری و مراوده با این رژیم، ممنوع و قابل پیگرد قانونی است.

دست اصغر زیر ساطور الکساندر 2
دست اصغر زیر ساطور الکساندر 3
دست اصغر زیر ساطور الکساندر 4
دست اصغر زیر ساطور الکساندر 5