چهارشنبه 6 تیر 1403

دنیایی با نوکیا 3310، آی‌پاد، توپ طلای شوچنکو و..../ اولین یوروی رونالدو: وقتی مسی گمنام بود!

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
دنیایی با نوکیا 3310، آی‌پاد، توپ طلای شوچنکو و..../ اولین یوروی رونالدو: وقتی مسی گمنام بود!

رونالدو 20 سال پیش برای اولین بار در جام ملت های اروپا به میدان رفت در حالی که دنیا تفاوتی چشمگیر با امروز داشت.

به گزارش "ورزش سه"، سال 2004، در اولین رقابت های یورویی که کریستیانو رونالدو به میدان رفت. جهان اینگونه بود: نوکیا، آی پاد، ظهور مورینیو، رونو مگان، قهرمانی پورتو و....

حالا کریستیانو در ششمین جام اروپایی خود شرکت می کند، رکوردی تاریخی و چرخه ای که از دو دهه پیش آغاز شد، زمانی که آیفون وجود نداشت، مسی اولین بازی خود را برای بارسا انجام داده بود و کارلوس آلکاراس یک ساله بود.

در 12 ژوئن 2004، کریستیانو رونالدو، یک پدیده فوتبال 19 ساله با شماره 17 روی پیراهن خود، اولین بازی خود را در جام ملت های اروپا که در کشورش برابر یونان انجام داد (2-1 یونان).

در 18 ژوئن 2024، او در ششمین رقابت قهرمانی اروپا که رکورد تمام دوران است، پا به چمن خواهد گذاشت. در این 20 سال، کریستیانو با وجود اینکه دیگر پدیده منچستریونایتد نیست و در النصر سال های پایانی فوتبالش را پشت سر می گذارد، هنوز یک فوتبالیست است و البته دنیای اطراف او یکسان نیست. دگرگونی های رخ داده، دیدنی است.

توپ طلا

در سال 2004 کریستیانو یک رویاپرداز بود. توپ طلا در آن فصل به دست آندری شوچنکو اوکراینی رسید، یک ماشین گلزنی در میلان. پشت سر او، دکو (پورتو) و رونالدینیو (بارسلونا) قرار گرفتند. کفش طلا را تیری آنری که در آرسنال رکورد می زد، به دست آورد.

لیگ قهرمانان و لالیگا

در لیگ قهرمانان اروپا پورتو توانسته بود با برتری 3-0 برابر موناکو قهرمان شود. مربیگری پورتو را ژوزه مورینیو برعهده داشت. مورینیویی که بعدا به چلسی رفت و آقای خاص لقب گرفت. در لیگ اسپانیا نیز والنسیا توانسته بود بالاتر از رئال و بارسا قهرمان شود.

مسی، آلکاراس، بلینگام

در سال 2004، اولین بازی رسمی مسی با پیراهن بارسا در دربی کاتالونیا مقابل اسپانیول در مونتجویک برگزار شد، زمانی که او در نیمه دوم جایگزین دکو شد و بازیکنی ناشناخته ولی آینده دار بود. سیمئونه بازیکن اتلتیکو مادرید بود، جایی که دومین مقطع حضورش در این تیم را پشت سر می گذاشت.

پیچ و خم های تقویم تکان دهنده است. در حالی که کریستیانو رونالدو اولین بازی خود را در جام ملت های اروپا انجام داد، کارلوس آلکاراس و بلینگام یک ساله بودند. امباپه خیلی بزرگتر بود و پنج سال داشت. لامین یامال حتی به دنیا هم نیامده بود.

در المپیک آتن به عنوان بهترین تاریخ، مایکل فلپس شناگر سلطنت می کرد و هشت مدال، شامل شش مدال طلا، در رقابت‌های آتن به دست آورد. تیم بسکتبال ایالات متحده با تیمی با ستاره های کم نام و نشان به رهبری تیم دانکن که توسط آرژانتین حذف شد و شرمساری را تجربه کرد. در آن تیم، پسری به نام لبرون جیمز روی نیمکت بود.

اولین فدرر - نادال و پیستونز

آن سال خاص همچنین شاهد اولین بازی راجر فدرر و رافا نادال بودیم که با پیروزی ستاره سوئیسی (6-3، 6-3) در میامی بود. نادال هنوز در حال کسب تجربه بود و با پیروزی در فینال دیویس کاپ مقابل اندی رودیک آمریکایی شمالی خودش را مطرح کرد.

تور دو فرانس سال 2004 توسط لنس آرمسترانگ آمریکایی فتح شد، زمانی که نام او هنوز جذابیت داشت. بعداً مشخص شد که او استاد دوپینگ و تقلب است.. رولان گاروس دو برنده را دید که هرگز در یک تورنمنت بزرگ تکرار نشدند: گاستون گائودیو آرژانتینی و آناستازیا میسکینا روسی. در NBA، نیز قهرمانی به دیترویت پیستونز رسید.

نتفلیکس، تلفن همراه روز، فیفا 2004

در بخش فناوری، دنیا از هر نظر مسیر متفاوتی را طی می کند. توییتر -X، اینستاگرام یا تیک تاک وجود نداشتند، اما تاریخ تولد فیس بوک بود، شبکه اجتماعی ای که روش جستجوی دوستان را تغییر داد. در سال 2004، نتفلیکس، که در سال 1997 تأسیس شد، به DVD اختصاص داشت.

ابزار ارتباطی اپل که دنیا را تحت تاثیر قرار داد، آی پاد بود، پخش کننده موسیقی دیجیتالی که فضایی مشابه جعبه کبریت را اشغال می کرد. در زمانی که گوشی موبایل مد روز نوکیا، 3310 بود، آیفون وجود نداشت، مدلی که روی هر میزی قابل مشاهده بود.

رقابت در کنسول‌های بازی ویدیویی نیز لحظه مهمی را تجربه کرد زیرا سالی بود که "Nintendo DS" عرضه شد. تخمین زده می شود که دو دهه بعد، 155 میلیون دستگاه از آن پلتفرم فروخته شده است.

یکی از پرطرفدارترین بازی های جهان، 'FIFA 2004' تصاویری از دل پیرو، آنری و رونالدینیو روی جلد خود داشت. کنجکاوی این است که این برزیلی پیراهن برزیل را بر تن داشت در حالی که هم تیمی هایش لباس یوونتوس و آرسنال را بر تن داشتند.

در هالیوود، «ارباب حلقه‌ها» برنده اسکار شد. شارلیز ترون و تیم رابینز برای بازی در فیلم‌های Monster و Mystic River مورد تقدیر قرار گرفتند.

پربیننده ترین سریال تلویزیون

در پخش های تلویزیونی هنوز این همه پراکندگی و تولیدهای متنوع نداشتیم. پربیننده ترین برنامه ها در اسپانیا در سال 2004 سریال های Los Serrano (به طور متوسط 6.8 میلیون بیننده) و "اینجا هیچ کس زندگی نمی کند" (6.5 میلیون به طور متوسط) بودند. پربیننده ترین پخش ورزشی، بازی جام ملت های اروپا بین پرتغال و اسپانیا بود که 10 میلیون و 238 هزار بیننده را جمع آوری کرد.

پرفروش ترین خودرو در اسپانیا رنو مگان بود و هر نسخه مارکا نیز 0.95 یورو قیمت داشت.

دنیایی با نوکیا 3310، آی‌پاد، توپ طلای شوچنکو و..../ اولین یوروی رونالدو: وقتی مسی گمنام بود! 2
دنیایی با نوکیا 3310، آی‌پاد، توپ طلای شوچنکو و..../ اولین یوروی رونالدو: وقتی مسی گمنام بود! 3
دنیایی با نوکیا 3310، آی‌پاد، توپ طلای شوچنکو و..../ اولین یوروی رونالدو: وقتی مسی گمنام بود! 4
دنیایی با نوکیا 3310، آی‌پاد، توپ طلای شوچنکو و..../ اولین یوروی رونالدو: وقتی مسی گمنام بود! 5