یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403

دوازدهمین قهرمانی سید؛/ محمد موسوی و یک رکورد غیر قابل لمس

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
دوازدهمین قهرمانی سید؛/ محمد موسوی و یک رکورد غیر قابل لمس

سید محمد موسوی با کسب دوازدهمین قهرمانی خود در لیگ برتر با تیم فولاد سیرجان به رکورد شبنم علیخانی کاپیتان سایپا رسید.

به گزارش "ورزش سه"، حال دو بازیکن در والیبال ایران وجود دارند که در رقابتهای لیگ برتر زنان و مردان کشورمان 12 بار جام قهرمانی را بالای سر برده اند، شبنم علیخانی که اسفند 1402 دوازدهمین قهرمانی را با سایپای تهران جشن گرفت و سیدمحمد موسوی که فروردین 1403 دوازدهمین جام را با فولاد سیرجان مال خود کرد.

نکته جالب اینکه هر دوی این والیبالیستها زن و مرد ایران کاپیتانهای تیم های خود بودند و عنوان MVP یا ارزشمندترین بازیکن را نیز در کنار جام قهرمانی به دست آوردند.

شباهت جالب توجه دیگر بین این دو والیبالیست که شبنم علیخانی پاسور و سیدمحمد موسوی سرعتی زن به حساب می آیند خوزستانی بودن هر دو است که اولی اهوازی محسوب می شود و دومی دزفولی.

نکته غم انگیز ماجرا اینجاست که با وجود چنین ستاره‌های عنوان دار و پرافتخاری از خوزستان در والیبال ایران این استان هیچ تیمی در سطح لیگ برتر این رشته ورزشی ندارد و آخرین حضور به نزدیک 10 سال قبل و پتروشیمی ماهشهر مربوط می شود که در لیگ های والیبال زنان و مردان ایران تیم داری کرد.

از رکورد منحصر به فرد یوسین بولت دونده جامائیکایی دوی صد متر در جهان و المپیک گرفته تا رکوردهای عجیب و غریب کریس رونالدو و لیونل مسی در فوتبال، الکساندر کارولین در کشتی، نواک جوکوویچ در تنیس، مایکل فیلپس در شنا، لاشا تالاخادزه در وزنه برداری، جک نیکلاس در گلف یا رکورد مشترک هفت قهرمانی فرمول یک مایکل شوماخر و لوئیس همیلتون یا همچنین پنج قهرمانی متوالی دست نیافتنی دوچرخه سواری میگل ایندوراین در توردوفرانس که همه و همه برای شکسته شدن به ثبت رسیده اند و روزگاری نیز قطعا جابجا خواهند شد.

البته رکوردها در ورزش های تیمی، توپی و گروهی به این سادگی ها جابجا نمی شوند، به ویژه وقتی رشته ای تیمی کشوری یکی دو دهه اوج می گیرد و با قهرمانی ها یا افتخارات بسیار همه را متعجب می کند و بعد به یکباره دچار افولی باورنکردنی شده که تکرار حتی یک قهرمانی قاره ای نیز در آن به رویایی دست نیافتنی تبدیل می شود. دقیقا مثل حال و روز این سالهای اخیر بسکتبال ایران و رکورد دست نیافتنی بازیکنی مثل اوشین ساهاکیان با 10 مدال طلای قاره کهن.

رکورد تعداد قهرمانی های ملی و آسیایی در ورزشهای تیمی و توپی تاریخ ورزش ایران به نام یک والیبالیست شناخته شده نوشته شده است؛ کاپیتان این روزهای والیبال ایران سیدمحمد موسوی.

سرعتی زنی که با 17 قهرمانی و کسب مدال طلای تیمی در رده های مختلف سنی، باشگاهی، جام کنفدراسیون های آسیا، جام ملتهای قاره کهن و بازیهای آسیایی، عنوان پرافتخارترین ورزشکار رشته های تیمی و توپی را به تنهایی در بین تمامی والیبالیستها، فوتبالیست ها، بسکتبالیستها، هندبالیستها، بازیکنان واترپلو، راگبی و یا هر ورزشکار رشته های دیگر "تیمی توپی" به خود اختصاص داده است.

رکوردی که بی شک شکسته شدنی نیست و یا شاید قرنها ارتقای آن به درازا بکشد، درست مثل رکورد قهرمانی های اوشین ساهاکیان بسکتبالیست اصفهانی این رشته ورزشی، در دنیای توپ و تور.

ساهاکیان در بسکتبال و سعید معروف در والیبال هر کدام با 10 عنوان قهرمانی قاره ای بصورت مشترک جایگاه دومین ورزشکار پرافتخار ورزشهای "تیمی توپی" را بعد از سیدمحمد موسوی در رقابتهای بین المللی به نام خود سند زده اند.

پوریا تابان

دوازدهمین قهرمانی سید؛/ محمد موسوی و یک رکورد غیر قابل لمس 2
دوازدهمین قهرمانی سید؛/ محمد موسوی و یک رکورد غیر قابل لمس 3