سه‌شنبه 17 مهر 1403

دولت به توسعه و کیفیت خانواده توجه ویژه‌ای دارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دولت به توسعه و کیفیت خانواده توجه ویژه‌ای دارد

اصفهان - ایرنا - مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان گفت: تغییر الگوها، افزایش سطح مصرف خانوار اگرچه باعث بروز مشکلات در این نهاد اجتماعی شد ولی دولت به توسعه و کیفیت خانواده توجه خاصی و ویژه‌ای دارد.

به گفته مسوولان، سهم زنان در بخش‌های مختلف کشور و استان اصفهان و توجه به نیازها و مطالبات آنان پس از پیروزی انقلاب سرعت قابل توجهی به خود گرفت به طوری که به اذعان آنان اکنون زنان ایران در بسیاری از عرصه‌های ملی و بین‌المللی حضور گسترده و موثر دارند.

200 قانون در حمایت از بانوان و خانواده پس از انقلاب به تصویب رسید که می‌توان به عنوان یکی از برکت‌های انقلاب اسلامی از آنها یاد کرد.

شادی فضلی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دولت با ارایه امتیازها، امکانات رفاهی، آموزش و مشاوره و به طور کلی سلامت خانواده، در بالا بردن کیفیت این نهاد تلاش می‌کند و شاهد آن قوانین و مقررات حمایتی از حوزه خانواده و زنان است.

وی درباره مهم‌ترین آسیب‌ها و فرصت‌های زنان در جامعه تصریح کرد: نرخ بالای طلاق، خشونت در خانواده، افزایش سن ازدواج، بیکاری، فقر و اعتیاد از جمله چالش‌ها و آسیب‌های حوزه زنان و خانواده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان ادامه داد: خانواده‌ها امروز به علت تغییرات اجتماعی، فرهنگی و مشکلات اقتصادی دچار تغییراتی شده‌اند به طوری که روابط خانوادگی، روابط والدین، رشد جمعیت، نقش اجتماعی در خانواده به تغییرات منجر شده است.

وی با اشاره به نقش زنان در توسعه و مشارکت سیاسی گفت: زن تنها موجودی است که می‌تواند از دامن خود افرادی به جامعه تحویل دهد که از برکاتشان یک جامعه بلکه جامعه‌ها به استقامت و ارزهای والای انسانی کشیده شود.

فضلی بیان کرد: از آنجا که به طور تقریبی نیمی از جمعیت اجتماعات را زنان تشکیل می‌دهند، نیمی از مسوولیت مشارکت سیاسی و اجتماعی هر جامعه‌ای بر دوش زنان است که ضرورت دارد ضمن ایفای نقش‌های خانوادگی یعنی همسرداری، تربیت فرزندان و خانه داری در جامعه خویش حضوری فعال و موثر داشته باشند.

وی با بیان اینکه زنان می‌توانند نقش مهمی در رهیافت توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ایفا نمایند، اضافه کرد: امروزه شاهد حضور زنان توانمند در توسعه سیاسی کشور هستیم زنانی با درجه علم و آگاهی بالا، متخصص و با علاقه و تعهد اجتماعی در جامعه حضور فعال دارند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان افزود: زنان در تدبیر فرآیند توسعه جامعه، به ویژه در سیاستگذاری‌ها و برنامه ریزی‌ها و تصمیم گیری‌های ملی، نقش تاثیرگذاری دارند، مشارکت سیاسی و حضور فعال زنان در نظام برنامه ریزی و توسعه ملی بسیار حائز اهمیت است.

شاهد حضور زنان در تمامی عرصه‌های کار و تلاش هستیم

وی با اشاره به نقش و جایگاه زن در جامعه و نظام اسلامی خاطرنشان کرد: زن جایگاه ویژه‌ای در اسلام دارد از این رو در کشور ما هم این جایگاه بسیار والاست، نقش زنان کشورمان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال جنگ تحمیلی و دوران پس از دفاع مقدس برکسی پوشیده نیست.

فضلی گفت: توسعه و پیشرفت کشور زمانی می‌تواند موفقیت آمیز باشد که با یاری و مشارکت همه گروه‌های اجتماعی و برای همه آن‌ها انجام شود، زنان ما هم در میدان معنویت و علم و تحقیق پیشتاز هستند و هم در میدان سیاسی حضور دارند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان افزود: امروزه شاهد حضور زنان در تمامی عرصه‌های کار و تلاش هستیم، پزشکان، معلمان، خبرنگاران، کارگران فنی و مربیان همه زنانی هستند که پا به پای مردان در جهت پیشرفت و آبادانی کشور گام برمی‌دارند.

وی بیان کرد: زن مسلمان ایرانی، زن پرورش یافته در فرهنگ انقلاب، زنی است توانمند، مسوولیت شناس، با قدرت تشخیص اولویت‌ها، برخوردار از توان و بصیرت کافی، زنی که مبتکر و خلاق است و خود را با شرایط وفق می‌دهد.

فضلی ادامه داد: زنان از یک طرف توانمندی‌های خودشان را در عرصه‌های مختلف اجتماع به اثبات می‌رسانند و از طرف دیگر از فضای خانه و تربیت فرزند و نقش‌های همسری و مادری خود را ایفا می‌کنند، این نگاه به مسائل زنان که نشات گرفته از دین مبین اسلام است سبب ارتقا توانمندی‌های بانوان و پیشرفت جامعه شده است.

وی اظهارداشت: خانواده اولین نهاد اجتماعی است که نقش مهمی در سلامت جامعه دارد، پیشرفت جامعه اسلامی را بدون بهره مندی کشور از نهاد خانواده سالم، سرزنده و با نشاط امکان پذیر نمی‌دانند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان اظهارداشت: بدیهی است، اشتغال و فعالیت‌های اجتماعی و بیرون از خانه زنان نیز بعد دیگری از زندگی آن‌ها است. امروزه زنان ما می‌توانند در عرصه‌های مختلف علمی، تحقیقاتی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فعالیت کنند.

به گفته وی ارتقا توانمندی‌های زنان ایرانی در ابعاد مختلف علمی، تکنولوژی، اختراعات، ابتکارات و نوآوری‌هایی در عرصه‌های نانو، انرژی هسته‌ای، هوا و فضا، علوم پایه بخشی از پیشرفت‌های زنان پس از انقلاب اسلامی است.

ایجاد زمینه‌های مساعد برای رشد شخصیت زنان از وظایف است

فضلی با اشاره به آیه‌ای از قرآن به تکریم زنان پرداخت و تصریح کرد: اسلام به معنای واقعی زن را تکریم کرد، تکریم بانوان و فضا دادن به آن‌ها راهبردی است که لازمه پیشرفت و توسعه کشور است، پررنگ کردن نقش مادر حرمت مادر در درون خانواده، نقش، تاثیر، حقوق و وظایف و محدودیت‌های زن در داخل خانواده و اجتماع بسیار حائز اهمیت است.

وی بیان کرد: اگر زن در خانواده تکریم شود و به جایگاه اصلی خود دست یابد، اشتیاق بیشتری برای ایفای نقش مادری و همسری خود پیدا می‌کند و همین امر به تحکیم بنیان خانواده کمک می‌کند، یکی از وظایف ما ایجاد زمینه‌های مساعد برای رشد شخصیت زنان در جامعه است، در نظام مقدس جمهوری اسلامی به این امر مهم توجه ویژه شده است و زن مسلمان ایرانی تکریم و گرامی داشته می‌شود.

جمعیت استان اصفهان بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395، افزون بر پنج میلیون و 120 هزار نفر است که از این تعداد 2 میلیون و 599 هزار نفر (نزدیک به 51 درصد) مرد و 2 میلیون و 521 هزار نفر (نزدیک به 49 درصد) زن هستند.

همچنین حدود 50 درصد از جمعیت بیش از 80 میلیونی ایران را زنان تشکیل می‌دهند.

*س_برچسب‌ها_س*