شنبه 1 اردیبهشت 1403

دولت روحانی در تولید مسکن مرتکب ترک فعل شد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
دولت روحانی در تولید مسکن مرتکب ترک فعل شد

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، هادی عباسی در گفتگو با روزنامه ایران ضمن بیان این مطلب که در صورت پیگیری جدی می‌توان سالانه دو میلیون واحد مسکونی احداث و 4 میلیون شغل درست کرد، افزود: اصولا ما بدون ساخت مسکن نمی‌توانیم تورم کشور را تک‌رقمی کنیم. اگر تورم تک‌رقمی را همراه با رونق، هدف قرار دهیم نیازمند این هستیم که سالانه حداقل 2 میلیون واحد مسکونی در کشور احداث شود.

این حرف‌هایی که ما باید به یک جایی برسیم تا بتوانیم 2 میلیون مسکن بسازیم به نظر من اقتصاد ایران به این نقطه رسیده است. اقتصاد ایران برای اینکه بخواهد سالی دو میلیون مسکن یک تا 5 طبقه بسازد به این سطح از فناوری صنعتی سازی و زیرساخت رسیده است و از این بابت مشکلی ندارد.

وی درباره این ادعا که دوره روحانی که گفته می‌شد «مسکن مهر ساختند بدون متقاضی یا جانمایی بد بوده»، اظهار داشت: آن زمان من عرض کردم که شما یک مسکن مهر تمام شده قابل سکونت آب، گاز و برق‌دار بدون متقاضی به ما نشان بدهید! یک بار به ما چنین پروژه‌ای نشان ندادند. اینکه چنین پروژه‌ای را پیگیری نکنیم و نصفه رها کنیم خب مشخص است که مردم نیز پول نمی‌دهند. در صورتی که سازمان ملی زمین و مسکن و شهر‌های جدید باید طبق مصوبه هیات وزیران از منابع خود، پروژه را تکمیل کنند و وقتی پروژه را تکمیل کردند زمان تحویل، پولی را که به عنوان تنخواه وارد کردند از پروژه بگیرند.

مسکن مهر حداقل 4 میلیون واحد مسکونی بود. از این 4 میلیون، یک میلیون و 700 هزار واحد آن در روستا‌ها بوده است. پس موضوع مکان‌یابی در روستا‌ها اصلا موضوعیت ندارد. فرد خانه داشته و نو سازی کرده یا در خود روستا یک زمین را ساخته است. از 2 میلیون و 300 هزار واحد شهری حدود یک میلیون واحد آن خود مالکی بوده است یعنی مردم خود زمین آوردند و تسهیلات ساخت گرفتند. 300 هزار واحد نیز تقریباً در بافت‌های فرسوده بود و باز خود مردم زمین آوردند و فقط وام گرفتند. صرفاً به یک میلیون واحد از این 4 میلیون زمین اختصاص دادیم. از این یک میلیون واحد نیز در شهر‌های کوچک در واقع در خود شهر، در شهر‌هایی مثل کاشان و رشت این‌ها چسبیده به شهر هستند. در کلانشهر‌ها مثل تهران، مشهد، اصفهان و شیراز و شهر‌های جدید قرار داشتند.

منبع: روزنامه کیهان