پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

دولت سیزدهم در بخش تجارت موفق عمل کرد

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
دولت سیزدهم در بخش تجارت موفق عمل کرد

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، جمشید نفر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در رابطه با وضعیت تجارت خارجی کشور در دولت سیزدهم، گفت: یکی از بخش‌هایی که دولت در آن موفق عمل کرده است، بخش تجارت خارجی کشور بوده است و سازمان توسعه تجارت نیز در این بخش تلاش فوق العاده‌ای انجام داده و موفقیت‌های خوبی را نیز به دست آورده است.

وی در پاسخ به این سوال که رشد 22 درصدی صادرات کشور در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: رشد 22 درصدی صادرات در مدت یاد شده مطلوب نیست، زیرا در مقایسه با سایر کشورهایی که مسیر توسعه‌شان صادرات است، فرسنگ‌ها عقب هستیم.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران اظهار داشت: اگر در زمینه صادارت کشورمان را با مالزی که دارای امکانات بسیار محدودی است، مقایسه کنیم و یا کشورمان را به لحاظ تجارت خارجی با ترکیه مقایسه کنیم باید گفت که در مقایسه با این کشورها فرسنگ‌ها عقب هستیم.

وی با بیان اینکه ما از کشورهای توسعه یافته که مسیر توسعه خود را از راه صادرات پیموده‌اند، فرسنگ‌ها عقب هستیم، بیان داشت: اما نباید فراموش کرد که تا قبل از سال 1397 و خروج ترامپ از برجام، ما کشوری بودیم که اقتصادمان را بر مبنای امکانات نفتی ایجاد کرده‌ایم و به امکانات صادرات غیرنفتی توجه زیادی نشده بود.

نفر گفت: اما بعد از سال 1397 و اعمال تحریم ها و محدودیت ها، دولتمردان چه در دولت گذشته و چه در دولت فعلی به این جمع‌بندی رسیدند که کشورمان از ظرفیت های فوق العاده‌ای در رابطه با صادرات غیرنفتی برخوردار است که متاسفانه بسیاری از فرصت ها از آن طی 43 سال گذشته استفاده نشده است.

وی با اشاره به افزایش چندین برابری قیمت دلار بعد از تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران گفت: هر کشوری از این فرصت برای توسعه صادرات استفاده می‌کرد، اما در کشور ما با وضعت بخشنامه ها و آیین نامه‌های غلط و دست و پاگیر نه تنها رشد قیمت دلار منجر به افزایش صادرات غیرنفتی نشد، بلکه در بعضی سال‌ها شاهد کاهش صادرات غیرنفتی نیز بودیم.

نفر گفت: تجارت خارجی امری نیست که امروز تصمیم بگیریم و بعد اضافه شود، بلکه توسعه آن نیازمند فراهم سازی زیرساخت است و مهمتر از هر چیزی به ایجاد زیر ساخت برای کار صادراتی نیاز داریم.

براساس آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران، تجارت غیر نفتی کشور در چهار ماه نخست امسال با 46میلیون و 815 هزار تن کالا به ارزش 34میلیارد و 480میلیون دلار رسید، این میزان نسبت به مدت مشابه 19درصد رشد داشته است.

سهم صادرات از تجارت چهار ماهه ایران 35میلیون و 656هزار تن کالا به ارزش 17میلیارد و 240میلیون دلار بوده که نسبت به چهار ماه نخست سال قبل با رشد 22درصدی در ارزش همراه بوده است.