شنبه 15 اردیبهشت 1403

رئیسی دل کارگران را شاد کرد / تسهیلات جدید در راه است

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
رئیسی دل کارگران را شاد کرد / تسهیلات جدید در راه است

عضو کانون شورای هماهنگی کار کشور اظهار کرد: با توجه به افزایش ماهانه تورم، بسیاری از کارگران دیگر قادر به پرداخت اجاره خود نیستند و به عنوان مستاجران فعالیت می‌کنند. به همین دلیل، مسئولان باید به مسئله مسکن کارگران توجه کنند.

روح الله تجری در ادامه این طور توضیح داد: وضعیت کلی و همچنین حقوق کارگران در جامعه نامناسب است و باید در سال جدید، حل مشکلات آنها در اولویت برنامه‌ریزی دولت و مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

وی ادامه داد: اولویت دولت و مجلس باید امنیت شغلی، مسکن و معیشت جامعه کارگری باشد. کارگران امنیت شغلی ندارند و قراردادهای کوتاه مدت و حقوق‌های پایین انگیزه کار و بهره‌وری را بسیار پایین آورده است.

وی بیان کرد: کارگران نقش مهمی در مسیر توسعه اقتصادی دارند و توجه به کارگران و رفع مشکلات آنان از بسیاری از مشکلات جامعه در حوزه‌های دیگر کاهش می‌دهد. کارگری که بداند می‌تواند صاحب خانه شود و پس‌انداز داشته باشد با روحیه بهتری می‌تواند در مسیر تولید محصول باکیفیت کار کند.

وی افزود: در طی سال‌های اخیر قدرت خرید کارگران به شدت کاهش پیدا کرده است و دولت باید برای جامعه کارگری تسهیلات کم بهره برای خرید خانه فراهم کند. پایین بودن درآمدهای کارگری نسبت به هزینه‌ها در کلانشهرها باعث می‌شود تا کارگران تمام و یا بخش قابل توجهی از درآمد ماهیانه خود را تنها در بخش مسکن هزینه کنند.

وی اظهار داشت: شورای عالی کار مشکل تامین مسکن کارگران را به طور جدی پیگیر شود. همچنین تامین مسکن کارگران از وظایف اصلی دولت و کارفرمایان است. از نمایندگان منتخب مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم در این دوره جدید حتما به فکر مسکن کارگران باشند.

جزئیاتی از مسکن کارگران

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن اظهار داشت: از هر بخشی از صنعت و مدیران صنایع و شهرک‌ها که در این زمینه فعال بوده و دغدغه تامین مسکن کارگری را داشته باشند؛ استقبال کردیم و زمین را به هر شکلی شده تامین و در اختیار قرار دادیم.

درباره وضعیت ساخت مسکن برای کارگران اظهار داشت: رئیس‌جمهور خط تلاش را برای ما ترسیم کرده که برای کارگران بخش صنعت کشور به صورت ویژه و خاص مسکن کارگران در دستور کار قرار گیرد. تامین اراضی در سازمان آغاز شده و خوشبختانه زمین بیش از 110 هزار واحد را تامین شده و بعضا در مراحل مختلف شروع شده و در مرحله طراحی برای شهرک‌سازی قرار دارد، و برخی نیز در مرحله اخذ مجوزها است.

وی افزود: این پروژه به عنوان خط ویژه در سازمان ما به صورت روزانه پیگیری می‌شود، هر بخشی از صنعت و مدیران صنایع و شهرک‌ها که در این زمینه فعال بوده و دغدغه تامین مسکن کارگری را داشته باشند؛ ما استقبال کردیم و زمین را به هر شکلی شده تامین و در اختیار قرار داده‌ایم، در برخی شهرها مثل تهران به واسطه تراکم سختی‌هایی وجود دارد که تلاش می‌کنیم برای بخشی از شهرهایی که زمین برای هیچ‌کدام از اقشار وجود ندارد با اولویت کارگران و اقشار نیازمند به حمایت تامین کنیم.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن تصریح کرد: قرار ما بر این است تسهیلات بانکی نهضت ملی مسکن که اکنون 550 میلیون تومان است به صورت تقسیط 20 سال و نرخ سود 18 درصدی که بخشی از آن را دولت سوبسید می‌دهد در اختیار قرار دهیم. قرار ما بر این است که بخشی هم از آورده کارگران باشد، ما تمایل داریم با مدیران صنایع پیش برویم چون بخشی را هم مدیران صنایع بعنوان تسهیلات و یا هر آنچه خودشان در نظر دارند، کمک کنند که این واحدها ساخته شود.

وی تاکید کرد: امیدواریم با ورود بخش صنعت و کمکی که صاحبان صنایع به مسکن پرسنل می‌کنند ساخت مسکن در بخش صنعت سرعت بیشتری نسبت به سایر بخش‌ها داشته باشد و بتوانیم شهرک‌هایی را در شان کارگران و بخش صنعت داشته باشیم.

مالکی گفت: بیشترین قرارگیری صنایع در خوزستان مثل پتروشیمی‌های ماهشهر، فولاد خواف و یا صنایع بندرعباس هستند. در کل برنامه‌ریزی کردیم که در استان‌هایی مثل یزد، کرمان، خوزستان و بندرعباس که صنایع بیشتری مستقر هستند نسبت به ساخت مسکن اقدام کنیم.

وی یادآور شد: ما به صورت شبانه‌روزی و در اقدام جهادی و انقلابی طرح را پیش می‌بریم و لحظه‌ای برای پیشبرد طرح کوتاهی نمی‌کنیم.

رئیسی دل کارگران را شاد کرد / تسهیلات جدید در راه است 2
رئیسی دل کارگران را شاد کرد / تسهیلات جدید در راه است 3