سه‌شنبه 3 مهر 1403

رانت اصلی‌ترین مانع در مسیر تخصیص ارز صنایع

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
رانت اصلی‌ترین مانع در مسیر تخصیص ارز صنایع

محمدرضا شهیدی با اشاره به تأیید مشکلاتی پیرامون تخصیص ارز به تولیدکنندگان گفت: باوجوداینکه اظهارنظر مسئولین بانک مرکزی در خصوص اختصاص بدون مشکل ارز صحت دارد اما به سبب تخصیص ارز برای برخی از کالاهای غیرضروری و همچنین بیش اظهار برخی از افراد به دلیل تفاوت نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد، صف‌های طولانی ارز و زمان بر بودن این فرایند، همچنان پابرجاست.

محمدرضا شهیدی دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو با اشاره به تأیید عدم تخصیص صحیح ارز به تولیدکنندگان گفت: تفاوت نرخ ارز میان بازار آزاد و نیمایی موجب ایجاد یک تقاضای غیرواقعی شده، تقاضایی که در نهایت به صفوف ارزی منجر شده است.

وی افزود: البته اظهارنظر مسئولین مرتبط با بانک مرکزی و وزارت صمت مبنی بر تخصیص ارز نیز صحت دارد، درواقع اگر فرض کنیم، به‌صورت ماهانه، 2.5 میلیارد دلار نیاز ارزی بخش صنعت کشور باشد، بانک مرکزی میزان فوق را تخصیص می‌دهد، اما چرایی صف طولانی به نحوه اختصاص ارز و دلایل دیگر مربوط می‌شود.

تخلف برخی از تجار، با فروش ارز در بازار آزاد شهیدی با اشاره به اینکه نیاز ارزی تولیدکنندگان کشور با مشکل مواجه است و شاهد رانت‌های پیرامون تخصیص ارز هستیم گفت: گاهاً ارز به کالا‌های غیرضروری تخصیص داده می‌شود، همچنین برخی از افراد ارزش کالا‌های وارداتی خود را بیشتر اظهار می‌کنند، در نتیجه مازاد ارز را در بازار به فروش می‌رسانند، همین موارد سبب شده است، خط تولید برخی از واحد‌ها به‌کندی در حال فعالیت باشد.

دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری حل مشکل ارزی تولیدکنندگان را به تک نرخی شدن نظام ارزی کشور دانست و گفت: باوجود افزایش نرخ نیمایی ارز در چند هفته اخیر، اما تفاوت بیش از 15 هزار تومانی میان دو این نرخ، مشکلاتی را به دنبال خواهد اشت، درواقع رانت و سهمیه اضافی با این نظام ارزی ادامه‌دار خواهد بود.

شهیدی شناسایی دقیق نیاز‌های ارزی را به‌عنوان راهکار کوتاه‌مدت حل مشکلات ارزی واحد‌های تولید اعلام و اظهار داشت: دولت باید در تصمیم‌گیری‌های خود، به نظرات انجمن‌ها و اتحادیه توجه داشته باشد، چرا که انجمن شناخت دقیقی از نیاز‌های واحد‌های خود دارند و با مشاوره خود، دولت را قادر خواهند ساخت، حداقل در کوتاه‌مدت، ارز را به واحد‌های تولیدی نیازمند اختصاص دهند.

وی در پایان گفت: ادامه رهاسازی این بازار و تخصیص ارز به کالا‌های غیرضروری یا بیش اظهار برخی از افراد با شیوه فعلی امر اشتباهی است، همان‌طور که در بحث کاغذ نشریات نیز شاهد توزیع اشتباه هستیم، درواقع برخی از روزنامه‌ها تیراژ خود را چند ده‌هزار نسخه اعلام می‌کنند، در صورتی که یک مشورت با اتحادیه یا انجمن تخصصی، مشخص می‌کند، چاپ این روزنامه به 5 هزار نسخه هم نمی‌رسد.