جمعه 31 فروردین 1403

راه‌اندازی سانتریفیوژهای جدید تکلیف قانونی دولت سیزدهم بود

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
راه‌اندازی سانتریفیوژهای جدید تکلیف قانونی دولت سیزدهم بود

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: راه‌اندازی سانتریفیوژهای جدید، برنامه عقب مانده‌ای است که دولت سیزدهم آن را آغاز کرده و به عنوان یک تکلیف قانونی برای رفع نیاز کشور به میله سوخت و برای تولید برق است.

محمد صادق کوشکی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و گو با ایرنا راه‌اندازی صدها ماشین سانتریفیوژها از سوی ایران را رفتاری طبیعی دانست و گفت: ما برای تغذیه نیروگاه بوشهر و برای اینکه بتوانیم سوخت نیروگاه بوشهر را به عنوان اولین نیروگاه هسته‌ای فعال خودمان و همچنین برای نیروگاه‌های بوشهر 2 و3 و سایر نیروگاه هایی که قرار است ساخته شود، تامین کنیم به 190 هزار سو به عنوان فرآیند طولانی نیاز داریم.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: ما بر اساس محاسبه در طول سال‌های آینده در دوره میان‌مدت به 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای نیاز داریم. یعنی باید 20 هزار مگاوات از نیاز آینده‌مان به برق را از طریق نیروگاه‌های هسته‌ای تامین کنیم و این یک برنامه جدی توسعه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران است و برای اینکه بتوانیم این 20 هزار مگاوات را داشته باشیم و نیازهای حال و آینده‌مان را تامین کنیم باید وارد چرخه‌ای شویم که منجر به تولید میله‌های سوخت شود.

کوشکی بیان کرد: در حال حاضر هزار مگاوات برق در بوشهر تولید می‌شود که میله سوخت آن وارداتی از روسیه است و باید از این فرآیند شروع کنیم، به همین دلیل 190 هزار سو افق و چشم‌اندازی بود که ما به عنوان یک ضرورت اولیه برای تولید برق به آن نیاز داشتیم و جزو شروطی هم بود که رهبر انقلاب بارها در تذکراتشان در طول سال‌های 93، 94 و 95 براساس نظر کارشناسان اعلام کرده بودند که ما باید این مقدار توان غنی‌سازی را داشته باشیم و حرکت دولت به این سمت و سو برای جبران عقب ماندگی‌ها است.

وی عنوان کرد: متاسفانه در 10 سال گذشته این حرکت متوقف شده است یعنی حرکت به سمت و تولید پایه 190 هزار سو که ما برای تولید میله سوخت برای برق نیاز داریم برنامه عقب مانده‌ای است که دولت سیزدهم آن را آغاز کرده و به عنوان یک تکلیف قانونی برای رفع نیاز کشور به میله سوخت و برای تولید برق است که با هیچ موضوع دیگری نباید پیوند بخورد.

کوشکی یادآور شد: همانطور که دولت سد و نیروگاه برای تولید برق می‌سازد اینجا هم قرار است بر اساس برنامه‌ای که در طول سال‌های قبل مصوب شده، باید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای داشته باشیم. این یک گام جدی است برای اینکه به سمت تولید 20 هزار مگاوات برق که به شدت هم به آن نیاز داریم، برویم.

وی افزود: به همین دلیل باید این اقدام دولت در راه‌اندازی صدها ماشین سانتریفیوژها را اقدامی عمرانی و توسعه‌ای دید و هیچ قید دیگری را نباید به آن اضافه کنیم. اگر بخواهیم با مازوت و گازوئیل برق تولید کنیم باید گازوئیل و مازوت وارد کنیم تا بتوانیم برق تولید کنیم و این کار شدنی نیست و معنی ندارد این یک موضوع فنی است و نباید آن را به هیچ موضوع دیگری گره بزنیم این موضوع جزو برنامه و مصوبه دولت‌های قبل بوده که متوقف شده و کاملاً کارشناسی است و چشم انداز آن هم برای تولید برق است و حال دولت سیزدهم این اقدام را تکلیف قانونی خود می‌داند.