دوشنبه 2 مهر 1403

رایزنی‌ها برای بهبود تأمین دارو / وعده تسهیلات به تولیدکنندگان

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
رایزنی‌ها برای بهبود تأمین دارو / وعده تسهیلات به تولیدکنندگان

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به آخرین تلاش‌ها برای رفع مشکلات تولید دارو در کشور، از وعده ارائه تسهیلات 50 هزار میلیارد تومانی به شرکت‌های تولیدکننده خبر داد.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سید حیدر محمدی امروز در نشست خبری نهمین نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته در سازمان غذا و دارو، در پاسخ به سؤال تسنیم مبنی بر آخرین وضعیت تامین دارو در کشور اظهار کرد: تولید دارو متناسب با ظرفیتی که شرکت‌های تولیدکننده دارند و میزان تقاضایی که وجود دارد، انجام می‌شود. در ابتدای سال شاهد کاهش 17 درصدی تولید دارو بودیم که دو دلیل داشت، یک دلیل این بود که نرخ ارز تولید دارو از 4200 تومان به 28500 تومان تغییر پیدا کرد و مصرف دارو منطقی‌تر شد، یک علت دیگر نیز مشکل نقدینگی بوده است.

وی افزود: تولیدکنندگان نیاز به نقدینگی برای تولید دارو دارند تا بتوانند ارز مورد نیاز تولید دارو را خریداری کنند. در هفته‌های گذشته با همت دولت و طی برگزاری جلسات با موضوع ویژه دارو توسط شخص ریاست جمهوری، راهکارها به ریاست سازمان برنامه و بودجه اعلام شد و یکی از راهکارهایی که در این جلسه ارائه شد این بود که اعتبارات دارو از ردیف هدفمندی به بودجه عمومی منتقل شود یا اعتبارات به شرکت‌های تامین کننده دارو مستقیماً پرداخت شود تا تراز مثبت شود که امیدواریم با این موضوع موافقت شود‌.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: اگر مشکل نقدینگی شرکت‌های تولیدکننده برای خرید ارز حل شود مشکلات مربوط به تامین دارو حل می‌شود و امیدواریم بانک‌های عامل نیز تسهیلات به شرکت‌ها بدهند اما مدارک زیادی از این شرکت‌ها درخواست می‌کنند که باعث شده بانک‌های عامل متناسب با نیاز شرکت‌ها این تسهیلات را پرداخت نکنند.

آلودگی‌های بیولوژیک از رژیم خونخوار صهیونیستی بعید نیست

محمدی تصریح کرد: قرار بود 50 هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌ها پرداخت شود که بخش زیادی از آن پرداخت نشده و امیدواریم بانک مرکزی نسبت به رفع دغدغه تولیدکنندگان اقدام کند.