شنبه 9 تیر 1403

رسانه‌های بیگانه با کدام شیوه‌ها حضور حماسی ملت را نشانه گرفته‌اند؟

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
رسانه‌های بیگانه با کدام شیوه‌ها حضور حماسی ملت را نشانه گرفته‌اند؟

ما با یک راهبرد تکراری تحت عنوان عدم مشارکت از سوی رسانه های دشمن مواجه هستیم که می توان در این راستا به بیش از 15 ترفند یا خط مشی اشاره کرد.

به گزارش مشرق، برنامه امواج شبهه در گفت و گو با دکتر جعفر علیان نژادی (پژوهشگر اندیشه سیاسی و رسانه) و دکتر حمیدرضا حسینی دانا (رئیس اندیشکده فضای مجازی و کارشناس حوزه رسانه) به بررسی شیوه های رسانه های بیگانه برای عدم حضور حماسی ملت پرداخت.

حمیدرضا حسینی دانا رئیس اندیشکده فضای مجازی و کارشناس گفت: ما با یک راهبرد تکراری تحت عنوان عدم مشارکت از سوی رسانه های دشمن مواجه هستیم که می توان در این راستا به بیش از 15 ترفند یا خط مشی اشاره کرد.

وی افزود: حادثه تلخ رئیس جمهور و همراهان ایشان سبب غافلگیری رسانه های بیگانه شد و همچنین زودهنگامی انتخابات و اتفاقات بوجود آمده باعث سردرگمی و آشفتگی آنها شده است اما از طرفی وحدت و همدلی در مردم ایران به ارمغان آورد. رسانه های بیگانه برای شکست این وحدت و برای دسته دسته کردن مردم و افکار عمومی تلاش کردند تا از هر سرچشمه ای مجددا وحدت جدیدی برای عدم مشارکت مردم بسازند. شاهد بودیم که بعضی از موضوعات باعث پراکنده شدن شد و از گوشه های مختلفی شروع به صحبت کردن کردند. به طور مثال در بحث جنبش های زنانه، شناساندن زندانیان 1401، ساختار سازی برای اپوزیسیون، ایجاد برخی از سازمان‌ها مانند کنگره آزادی، ظرفیت سازی در نرگس محمدی، تصمیم گیری در رابطه با وضعیت رضا پهلوی، خاموش کردن افکار عمومی بین المللی بویژه ایرانیان علیه جنایات صهیونیست ها و یا خاموش نشان دادن جنش دانشجویی آمریکا و دسته هایی از این موضوعات که پروژه های نیمه تمام رسانه های مهاجم می باشد تا هر کدام طرفدارهای خودش را پیدا کند و همبستگی مردم را که بعد از شهادت رئیس جمهور و همراهان ایشان بوجود آمده بود، بشکنند و اکنون در نیمه راه این پروژه، انتخابات نزدیک است و رسانه های بیگانه تلاش می کنند تا خودشان را مجددا روبه راه کنند.

فعالیت های رسانه های بیگانه در راستای کاهش مشارکت

حسینی دانا درباره فعالیت های رسانه های بیگانه در راستای کاهش مشارکت در انتخابات گفت: آموزش حقوقی مخاطبان از سوی برخی رسانه ها مانند ایران وایر که توضیح می دهد چه نافرمانی‌هایی از لحاظ قانونی جرم نیست یا مسابقه گذاشتن برای تولید محتوای شهروندی با محوریت مخالفت با مشارکت در انتخابات، استفاده از کاریکاتورهای توهین آمیز از فعالیت های رسانه های بیگانه برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات است.

رسانه های بیگانه در حال تکرار مواضع قبلی هستند

این کارشناس با اشاره به اینکه رسانه های بیگانه در حال تکرار مواضع قبلی هستند، گفت: قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجری های شبکه من و تو در آخرین صحبت ها در برنامه‌ها و حتی صفحات شخصی خود علیرغم تمام تلاش های انجام شده، به التماس برای شرکت نکردن مردم در انتخابات رسیده بودند. اکنون رسانه های بیگانه در روزهای اخیر مانده به انتخابات تلاش بسیاری می کنند، بویژه برای مخاطبان اروپایی که در پارلمان انتخابات اروپا مشارکت کنند و سعی می کنند تا هیجان و مشارکت را در آنجا بالا ببرند و علاوه بر آن از نسل‌کشی و جنایات صهیونیست در سرزمین های اشغالی و نوار غزه پوششی ایجاد کنند و حتی سعی می‌کردند تا با ایجاد دوقطبی ها فضا را داغ کنند.

تاکید رسانه های بیگانه بر جنبش های زنانه

وی با بیان اینکه رسانه های بیگانه در حال حاضر بر جنبش های زنانه تاکید دارند، گفت: برخی از افراد داوطلب ریاست جمهوری زنان بودند و رسانه های بیگانه با هدف جریان سازی تاکید ویژه‌ای بر آن داشتند.

صبور بودن جزو ذات جدایی ناپذیر مردم ایران است

حسینی دانا با تاکید بر اینکه مردم ما از لحاظ فرهنگی و تاریخ، مردمی صبور هستند، گفت: ما ایرانیان با صبر و استقامت توانستیم، دشمن خود را شکست دهیم. صبور بودن جزو ذات جدایی ناپذیر مردم ایران است. اگر افکار عمومی آرامش خود را حفظ کند، راه خود را به خوبی پیدا خواهد کرد. این وظیفه رسانه است که این گفتمان را برجسته کند تا به گوش افکار عمومی برسد و همچنین دولت مردان و دستگاه های اجرایی ما باید زمینه را برای آرامش مهیا کنند.

ماهیت رای دهی از سلبی به کیفی و ایجابی تغییر کرده است

محمدرضا اشراقی - کارشناس - مجری: سیر شناخت ما از نوع رفتار رسانه بیگانه نشان دهنده یک نوع فرآیند یا مهندسی برای غلبه بر کل جامعه ایرانی است تا ناکارآمدی نظام را به عنوان یک هدف اساسی و همچنین عدم حضور مردم و دلسرد کردن آنها و سیاه نمایی کردن را نشان دهند. این فضا را چگونه تحلیل می کنید؟

جعفر علیان نژادی پژوهشگر اندیشه سیاسی و رسانه در این رابطه اظهار داشت: به طور سنتی رسانه های بیگانه و جریان سلطه با توجه به اینکه معدل میانگین مشارکت بالا بود از نامزد غرب‌گرا حمایت می کرد که شاهد این امر در انتخابات های مختلف بودیم. لیکن در چند سال گذشته تا حدی این استراتژی و راهبرد تغییر کرد و با توجه به اینکه وارد فضای گام دوم انقلاب اسلامی شده ایم و اساسا ماهیت رای دهی از سلبی به کیفی و ایجابی تغییر کرده، راهبرد رسانه‌های بیگانه بر کاهش مشارکت تمرکز یافته است که به طور ویژه در انتخابات گذشته شاهد آن بودیم و مجددا در انتخابات اخیر هم یک شیفت راهبردی در نگاه جهان سلطه و رسانه آنها مشاهده می شود.

مانور رسانه های بیگانه برای بی معنا کردن انتخابات

وی درباره این شیفت راهبردی و تغییرات ماحصل آن گفت: رسانه‌های بیگانه در شیفت پارادایمی و راهبردی خود هم به دنبال مقوله کاهش مشارکت هستند و همچنین بر بی معنا کردن انتخابات مانور می دهند و به طور ویژه برای تحقق این موضوع به سمت عقلانیت زدایی از رفتار رای دهندگان رفته اند.

رشد رای ایجابی و کیفی سبب افزایش قدرت سیاسی کشور می شود

علیان نژاد اظهار داشت: باید واقعیتی را در نظر بگیریم و آن این است که ما از سال 97 وارد فضای جدیدی تحت عنوان گام دوم انقلاب اسلامی شده ایم. ورود به این فضا یک شعار نیست بلکه یک وضعیت است و دارای اثرات عینی است که در رای ایجابی و کیفی تا حدی خود را نشان داد و اگر این رای ایجابی و کیفی رشد کند و حداکثری شود قدرت سیاسی ما چندبرابر می‌شود و این موضوع برای جریان خارجی بسیار خطر بزرگتری است.

وی تاکید کرد: اگر رای کیفی یا ایجابی، رشد کند و حداکثری شود و به 60درصد برسد بسیار متفاوت با 20سال گذشته خواهد بود و این موضوع را فاهمه‌ی جریان خارجی متوجه شده است و برای آن برنامه ریزی می کند.

مشارکت حداکثری پرشور و آگاهانه مقوم گفتمان همیشگی انقلاب

علیان نژاد با بیان اینکه مشارکت حداکثری پرشور و آگاهانه مقوم گفتمان همیشگی انقلاب است، گفت: در سال 1401 جنگ شناختی را پشت سرگذاشتیم و بسیاری از تاکتیک‌های رسانه‌های بیگانه برای مردم روشن شد. به همین دلیل رسانه های بیگانه باید از روش‌های پیچیده‌تری بهره بگیرند و نمی توانند با یک کمپین تحریم آشکار، مردم را از مشارکت در انتخابات منصرف کنند.

رسانه های بیگانه در تلاش برای عقلانیت زدایی از رفتار رای دهندگان

این کارشناس واقعه 30اردیبهشت را به لحاظ پدیدار شناختی تحلیل کرد و گفت: این واقعه اتفاقی بود که تمام توجهات عموم مردم را به خود جلب کرد و از طرفی یک روی آورندگی موضوعی اتفاق افتاد و فضا تا حد زیادی عقلانی و آگاهانه شده است. بنابراین؛ رسانه های بیگانه برای داشتن یک استراتژی مناسب عملیات چند بُعدی و پیچیده ای خواهند داشت تا به نحو سازمان‌مندی، جریانات داخلی بازوی اجرای قصد و اهداف جریانات خارجی باشند، به همین دلیل عقلانیت زدایی از رفتار رای دهندگان مد نظر رسانه های بیگانه قرار گرفته است.

وی افزود: برای شناسایی تکنیک های رسانه های بیگانه باید خطوط انحراف آنها در انتخابات کشوری را شناخت.

کلیات راهبرد رسانه های بیگانه برای عقلانیت زدایی از رفتار رای دهندگان در انتخابات

علیان نژاد درباره این خطوط انحراف توضیح داد: این خطوط انحراف شامل یک؛ انتظار جریانات تندرو برای رقابت خارج از چارچوب نظام است بدین روش آنها فضای تحلیلی برای جریانات تندرو ایجاد می کنند تا رقابت را خارج از چارچوب نظام تعریف کنند. دو؛ گمانه مهندسی انتخابات و معنازدایی از رقابت واقعی که اکنون پیچیده تر از قبل شده است. سه؛ تشکیک در سلامت نتایج انتخابات با مشارکت حداکثری. چهار؛ تغییر در گفتار حول محور انتخابات. پنج؛ تولید ادبیات برای دوقطبی های جدید مانند سازش - تسلیم؛ جبهه مقاومت - معیشت مردم؛ مردم - مسئولین؛ جنگ - مذاکره؛ آرمان - واقعیت؛ مردمی بودن - حکومتی بودن؛ ایران - جمهوری اسلامی؛ رئیس جمهور مردم - رهبر انقلابی ها؛ اصلاح طلب - اصول گرا و تعهد - تخصص. ششم؛ همسان سازی برخی معانی در افکار عمومی.

رسانه های بیگانه در پی ایجاد اغتشاش مفهومی

وی با بیان اینکه رسانه های بیگانه در پی ایجاد اغتشاش مفهومی هستند، گفت: آنها در تلاش هستند تا از طریق بازوهای داخلی، به نحوی ادبیات سازی کنند تا فضای عقلانیت انقلابی را که بواسطه رئیس جمهور شهید بوجود آمد، خنثی کنند. مواردی که رسانه های بیگانه در اغتشاش مفهومی مورد نظر آنهاست به این شرح است. اول؛ هواداری نظام به معنای طرفدار حفظ وضع موجود بودن است. این در حالی است که هر انتخاباتی به معنای رشد بیشتر نسبت به وضع موجود است. دوم؛ رسانه های بیگانه سعی دارند تا اصلاح‌جو بودن را به معنای ضدنظام بودن تعریف کنند که شهید رئیسی به معنای واقعی آن را تغییر داد. سوم؛ متعادل و اعتدالی بودن را به معنای ضدارزش های انقلابی بدانند و سعی می‌کنند تا ذهن افراد اصلاح طلب و اعتدالی را دچار اغتشاش مفهومی کنند. چهارم؛ سیاست‌مداری به معنای فریبکاری، که شهید رئیسی با صداقت و اخلاق خود بین سیاست و اخلاق پیوند ایجاد کرد. پنجم؛ کارآمدن بودن را به معنای بدون اصول بودن ترجمه کند. این در حالی است که کارآمد بودن به معنای اصول‌مند بودن است. ششم؛ ارزشمداری به معنای بی عملی. هفتم؛ اخلاق مداری به معنای منتقد نبودن. هشتم؛ مردمی بودن به معنای پوپولیسمی عمل کردن. در حالیکه اکنون بسیاری از ساز و کارهای دولت سیزدهم مردمی شده است. نهم؛ ریاست جمهوری به معنای اختیارداری مطلق و توانایی معجزه. این در حالی است که حدود اختیارات یک رئیس جمهور کاملا مشخص است و نمی توان شعارهای کذایی بدهد. دهم؛ شور و هیجانات انتخاباتی به معنای بالا بردن انتظارات کاذب است در حالیکه شور انتخاباتی را می توان در نقطه عقلانیت و آگاهی تعریف کرد. یازدهم؛ ولایت مداری نامزدها به معنای مصونیت مطلق از خطا پنداشتن. دوازدهم؛ رسانه های بیگانه به دنبال نقد دولت سیزدهم به معنای رد رویکرد انقلابی و نفی کارنامه مدیران کارآمد و نادیده گرفتن طرح های کلان و زیرساختی آن. سیزدهم؛ امتداد بخشی به دولت سیزدهم به معنی نقدناپذیری مطلق آن است. چهاردهم؛ انقلابی بودن به معنای تندرو بودن است. پانزدهم؛ غیرانقلابی بودن به معنای عقلانی و منطقی بودن است. شانزدهم؛ اصول گرا بودن به معنای متخصص نبودن و بی دانشی است. و در آخر؛ اصلاح طلب بودن به معنای متعهد نبود و بی ایمانی.

صبر مردم را می توان در استحکام ساخت درون نظام فهمید

علیان نژادی در پایان با اشاره به اینکه صبر مردم را می توان در استحکام ساخت درون نظام فهمید و دنبال کرد، گفت: ساخت درونی که مردم پایه اصلی آن به شمار می آیند، دلالت های سیاسی و اجتماعی دارد که دلالت های اجتماعی در مقابل با فتنه ها و بحران ها مقاومت می‌کنند و دلالت های سیاسی آن حضور آگاهانه و همیشگی در صحنه است.