دوشنبه 16 مهر 1403

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز کرونایی ضروری است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رعایت پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز کرونایی ضروری است

زنجان - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان گفت: هم اکنون اغلب مناطق این استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند، به این معنی که شرایط عادی و سفید نیست و در نتیجه رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی، حفاظت فردی و استفاده از ماسک یک ضرورت است.

خدابخش مرادی نافچی شامگاه یکشنبه در جلسه ستاد پیشگیری از کرونای استان با اشاره به اقدامات مختلف دستگاه‌های اجرایی این استان در راستای مبارزه با این بیماری افزود: عموم مردم باید بیماری کرونا را به عنوان یک واقعیت کنونی بپذیرند و در زندگی روزمره نیز با آن همزیستی داشت.

وی اضافه کرد: بی دقتی عموم نسبت به این بیماری به گسترش بیشتر آن، افزایش مبتلایان، تکمیل تخت های بیمارستانی و مراجعات مکرر به آرامستان ها برای دفن اموات کرونایی منجر می شود.

این مسؤول ادامه داد: همگان به ویژه خدمتگزاران در تمامی سازمان ها، ارگان ها و ادارات مکلفند که هم به کارکنان و جامعه هدف تحت پوشش به این موضوع مهم تاکید داشته باشند و اطلاع رسانی های دقیقی انجام دهند.

وی اظهار داشت: انتظار بر این است عموم به ویژه رسانه های گروهی این استان به عنوان یک اولویت به موضوع بیماری کرونا پیش از این توجه داشته باشند، این رویه را ادامه داده و علاوه بر آن در فضای مجازی، عمومی و حقیقی و آگاهی بخشی و اطلاع رسانی با شدت و با ظرافت دقیق اطلاع رسانی انجام شود.

مرادی افزود: عموم تصور نکنند که کاهش اندک مبتلایان به این بیماری به معنای پایان یافتن آن است، بلکه همچنان وجود دارد و استان زنجان نیز همانند هفته های گذشته در شرایط قرمز به سر می برد.

وی اضافه کرد: این در حالی است که ارزیابی کرونایی نشان می دهد برخی ادارات این استان پروتکل های بهداشتی را بصورت 100 درصد اجرا نمی کنند که در صورت تداوم این روند، شخص مدیر دستگاه مربوطه مسؤول این اقدامات بوده و در صورت کوتاهی تخلف محسوب می شود و برخورد لازم انجام خواهد گرفت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان ادامه داد: فرمانداران شهرستان ها به عنوان رییس ستاد کرونایی شهرستانی با وجود اقدامات خوب انجام گرفته، نظارت ها و دقت عمل در رعایت پروتکل های فردی را افزایش دهند چرا که گزارش دریافتی در برخی شهرستان ها این است که استفاده از لوازم حفاظت فردی به ویژه ماسک چندان جدی گرفته نمی شود.

وی تاکید کرد: فرمانداران در این خصوص نظارت های دقیق داشته و با مدیرانی که در این حوزه دقت نمی کنند، برخورد و تذکر لازم را انجام دهند.

این مسؤول با اشاره به در پیش بودن برگزاری سه رویداد برگزاری کنکور کارشناسی ارشد، دکترا و تیزهوشان در این استان نیز گفت: در این خصوص بر رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی حوزه های امتحانی قبل، حین و بعد تاکید شود تا مشکلات احتمالی کاهش یابد.

وی اظهار داشت: طبق گزارشی های ارسالی در اجرای پروتکل های بهداشتی کرونایی اداره کل راهداریی و حمل و نقل جاده ای اشکالاتی وجود دارد که تا مدت 72 ساعت آینده باید موارد مد نظر رفع و نظارت های کامل اعمال شود.

مرادی با بیان اینکه بارها به شورای بانک های استان در ارتباط با رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید فراوانی شده است، افزود: بسیاری از مردم به دلایلی به این مراکز مراجعه می کنند، اما برخی بانک ها و شعبات نکات اعلام شده را رعایت نمی کنند که مسؤول رعایت پروتکل ها در بانک ها مدیران بانکی هستند.

وی اضافه کرد: برای پیشبرد بهتر کارها درحوزه بیماری کرونا هسته های همیار سلامت در بخش های مختلف تشکیل شده که این مهم برای بانک های عامل نیز تکلیف است تا نظارت ها در شعب و واحدهای مربوطه اعمال شود.

این مسؤول ادامه داد: این زیبنده نیست که بسیاری از شهروندان برای انجام کارها به بانک ها مراجعه می کنند اما کارمندان پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کند که این بنگاه اقتصادی حداقل امکانات ضد عفونی هم در اختیار مراجعان قرار نمی دهد.

وی اظهار داشت: میزان رعایت پروتکل های بهداشتی کرونایی در برخی ادارات استان به 80 درصد رسیده و به رغم اقدامات و تذکرات 100 درصد رعایت نمی شود و در این راستا شخص مدیر پاسخگو است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با اشاره به برگزاری مراسم عرفه ادامه داد: با فرا رسیدن این اعیاد، سایه محرم نیز بر فضای فرهنگی جامعه ساری و جاری می شود و در این میان باید در کنار معنویت و ذکر اهل بیت با توجه به توصیه های اهل بیت (ع) به سلامت مردم توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: بر این مبنا برای برگزاری مراسم باشکوه روز عرفه به منظور پیشگیری از بیماری کووید -19 می توان از ظرفیت صدا و سیما و فضای مجازی استفاد کرد که دلباختگان می توانند در منازل بهره کافی را کسب کنند.

به گفته این مسؤول، در صورت برگزاری حضوری مراسم عرفه در استان، فضا باید باز باشد و با توجه به اعلام ستاد کرونایی کشور، مناطق قرمز موظفند نظارتهای دقیق تر و کامل تری انجام دهند، بطور حتم در مکان های تعیین شده با جمعیت بسیار کم و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل ها و نظارت دانشگاه علوم پزشکی برگزار شود.

مرادی در خصوص مراسم ایام ماه محرم نیز افزود: در زمان حاضر پروتکل های بهداشتی عزاداری ماه محرم زنجان در حال تدوین است که در زمان لازم زمان و چگونگی اجرای آن اطلاع رسانی خواهد شد.

*س_برچسب‌ها_س*