شنبه 7 مهر 1403

رفیعی: به جای 9 میلیارد تومان 9 ریال ثابت کنند که به شرکت واسطه قرارداد سیستم کمک داور ویدئویی سود رسیده است / رای پرونده ویلموتس طی 10 روز آینده صادر می‌شود

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
رفیعی: به جای 9 میلیارد تومان 9 ریال ثابت کنند که به شرکت واسطه قرارداد سیستم کمک داور ویدئویی سود رسیده است / رای پرونده ویلموتس طی 10 روز آینده صادر می‌شود

مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال در خصوص قرارداد با شرکت نصب کننده سیستم کمک داور ویدئویی توضیحاتی را بیان کرد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا رفیعی، مشاور فدراسیون فوتبال در خصوص ابهامات قرارداد سیستم کمک داور ویدئویی اظهار کرد: در چند روز اخیر اتهاماتی در این خصوص به فدراسیون فوتبال زده شد و مهمترین اش این بود که شرکت واسطه 9 میلیارد تومان از این قرارداد سود برده است. کنفدراسیون فوتبال آسیا نامه‌ای 2 صفحه را به همه فدراسیون‌ها ارسال کرد که باید چه مواردی را در خصوص راه اندازی سیستم کمک داور ویدیویی اعمال کنند و 2 هفته دیگر نیز نامه ای به دست ما رسید و دبیر کل AFC به ما اعلام کرد که اگر در یکی از بازی‌ها از سیستم کمک داور ویدیویی استفاده نشد، مشکلی نیست، اما در مابقی بازی‌ها باید از این سیستم استفاده شود.

او ادامه داد: اتهامی دیگر نیز به فدراسیون وارد شد که ما مصوبه کمیته معاملات فدراسیون را گرفته ایم و ترک تشریفات کرده ایم و قرارداد را بسته ایم و اعلام کردند که 9 میلیارد تومان در سال به شرکت واسطه می‌رسد و خجالت آور و گریه آور است که عده‌ای با سو نیت این گونه اتهام می‌زنند و به جای 9 میلیارد تومان 9 ریال ثابت کنند که چنین چیزی وجود داشته است.

او بیان کرد: در نامه‌های AFC به ما اعلام شده است که تیم‌های که در بازی‌های مقدماتی جام جهانی 2022 قطر حضور دارند باید آماده سازی سیستم کمک داور ویدئویی و تست‌های مربوطه را انجام دهند و بعد این سیستم عملیاتی می‌شود و در این نامه گفته شده اگر کشوری با شرکتی به غیر از 15 شرکتی که به صورت انحصاری با فیفا قرارداد دارند، AFC از سیستم کمک داور ویدئویی خودش استفاده می‌کند و یا تصمیم دیگری را اتخاذ می‌کند. ما در چندین ماه اخیر به دنبال راه اندازی این سیستم بودیم تا خدای نکرده میزبانی را از دست ندهیم.

*س_از 15 شرکت راه اندازی سیستم کمک داور ویدئویی 13 تا هیچگونه جوابی به ما ندادند_س*

او درباره مالکیت شرکت راه اندازی سیستم کمک داور ویدئویی افزود: مملکت ما اداره تشخیص هویت، پلیس و وزارت خارجه دارد و مگر فدراسیون فوتبال وزارت خارجه یا وزارت اطلاعات است. فدراسیون فوتبال از 15 شرکت طرف قرارداد با فیفا که مجوز دارند باید با یکی از آن‌ها قرارداد می‌بست و 13 تا از این شرکت‌ها به ما هیچگونه جوابی ندادند و فقط 2 شرکت به ما جواب دادند که یکی اعلام کرد ما این سیستم را اجاره نمی‌دهیم و شرکت دیگر نیز اعلام کرد که ما باید مجوز ورود گمرکی وخارج شدن آن را اخذ کنیم تا ما این سیستم را به فدراسیون اجاره کنیم. ما به دلیل تحریم‌ها حتی نمی‌توانیم سهمیه توپ مان را نیز بگیریم و داوران ما که در مسابقات بین المللی شرکت می‌کنند، باد توپ مسابقه را خالی می‌کنند و با خود به ایران می‌آورند. فدراسیون فوتبال وظیفه دارد شرکتی را که انتخاب کرده است به مراجع نظارتی که در فدراسیون مستقر هستند اعلام کند و ما این مورد را انجام داده ایم.

رفیعی در خصوص اینکه بعضی از تیم‌ها دعوا‌های فوتبالی را در مراجع قضایی مطرح می‌کنند، گفت: من از رباست قوه قضاییه درخواستی دارم. ما مخالف تظلم خواهی مردم نیستیم و این مورد یکی از اصل‌های قانون اساسی کشورمان است، اما اخیرا برخی از تیم‌ها دعوا‌های فوتبالی خود را در مراجع قضایی انجام می‌دهند، اما براساس قوانین فیفا ارجاع اختلافات فوتبالی به مراجع خارج از فوتبال نقض اساسنامه فیفا است و ما را در خطر تعلیق قرار می‌دهد و از محسنی اژه‌ای ریاست قوه قضاییه و سخنگوی این قوه استدعا می‌کنم که به داد فوتبال برسید. فولاد خوزستان از حق قانونی‌اش استفاده کرد و از رای دادگاه استیناف به دادگاه حکمیت ورزش شکایت کرد و حکم به نفع فولاد خوزستان صادر شد و ما مخالف این موضوع نیستیم. ما تا 2 هفته دیگر باید در خصوص اینکه دادگستری کشورمان چرا در دعوا‌های فوتبالی حکم صادر کرده است باید به فیفا توضیح بدهیم و این قوانین جهانی است و امروز در این خصوص با رئیس دیوان عالی کشور دیدار داشتیم و این موضوع با توجه به قوانین فیفا در صلاحیت مراجع قضایی نیست.

*س_پرونده ویلموتس بسیار سنگین و پیچیده است_س*

او درباره وضعیت پرونده مارک ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی فوتبال بیان کرد: با اینکه پرونده ویلموتس در دوره این فدراسیون اتفاق نیفتاده است، اما مسئولانه و با درک شرایط در دادگاه این پرونده شرکت کردیم و 2 جلسه در 2 روز متوالی برگزار شد و وکلای ما نیز زحمات خود را کشیدند و این سنگین‌ترین پرونده با پیچیدگی‌های مالی و فنی است و کسی نمی‌تواند در خصوص حکم این پرونده پیش بینی کند و ما به همراه وزارت ورزش و جوانان و معاونت حقوقی ریاست جمهوری در این پرونده همکاری کردیم و ظرف یک هفته تا 10 روز آینده رای این پرونده صادر می‌شود و امیدوارم رای فیفا در این پرونده نقض شود و ما تسلطی بر قضات نداریم که چگونه رای صادر کنند و مسلما هر 2 طرف راضی از دادگاه بیرون نمی آیند.

بیشتر بخوانید