جمعه 10 فروردین 1403

رقابت هیجان انگیز شیائومی با دو غول فناوری

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
رقابت هیجان انگیز شیائومی با دو غول فناوری

شیائومی موفق شده از مرز 500 میلیون کاربر فعال گجت‌های الکترونیکی خود عبور کند و از این حیث به شرکت‌های بزرگی مثل اپل و سامسونگ برسد.

شرکت تحقیقاتی Counterpoint Research روز گذشته گزارشی جذابی را درباره عملکرد هواوی در سه ماهه نخست 2022 منتشر کرد. بر اساس این گزارش، تعداد کاربران شیائومی از 500 میلیون عبور کرد. این یعنی گوشی‌ساز چینی در مسیری قدم می‌گذارد که اپل و سامسونگ به عنوان بزرگان بازار حضور دارند.

یک پایگاه کاربری بزرگ به شیائومی اجازه طراحی محصولات بیشتری را می‌دهد، فرصت درآمدزایی بیشتری را فراهم می‌کند و اجازه می‌دهد دستگاه‌های اینترنت اشیاء بیشتری را بفروشد.

شیائومی چگونه به 500 میلیون کاربر رسید؟

اما بد نیست نگاهی به عملکرد این کمپانی چینی بازارهای مختلف بیاندازیم و ببینیم که چگونه این برند توانسته در این سطح جدید قرار بگیرد. اگر ده یازده سال پیش را به خاطر داشته باشید شیائومی به عنوان سازنده گوشی‌های ارزان‌قیمت شناخته می‌شد. علاوه بر این فقط از طریق برخی بازارهای محدود مثل چین درآمدزایی می‌کرد. حالا این گوشی ساز چینی مسیر موفقیت را در مناطق دیگری مثل هند پیدا کرده است. حالا شیائومی در این مناطق نه تنها گوشی‌هایش را می‌فروشد، بلکه خدمات دیگری را ارائه می‌دهد و محصولات اینترنت اشیا را هم می‌فروشد.

هواوی خیلی تلاش کرد وارد بازار ایالات متحده آمریکا شود، اما شیائومی مسیر متفاوتی را انتخاب کرد و تمرکز خودش را روی بازار دیگر نقاط جهان گذاشت. این شامل بازارهای اروپایی، آفریقا و برخی از کشورهای آسیایی غربی می‌شود. اما در میان این‌ها هند نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. شیائومی تولیدکننده موبایل برتر بازار هند در سه ماهه نخست سال 2022 است.

بر اساس جزئیات موجود، ارزش خدمات اینترنت شیائومی در سال 2021 میلادی معادل 4.16 میلیارد دلار بوده است. در همین زمان، دسامبر سال 2021 اعلام شد که رابط کاربری MIUI شیائومی 508.9 میلیون کاربر فعال به صورت ماهانه دارد. در حالی که این دو مشخصه طی سالیان اخیر رو به افزایش بوده‌اند، اما میزان درآمد از هر مشتری (ARPU) همچنان روند نزولی خودش را طی می‌کند.

مقدار ARPU شیائومی در چین به مراتب بالاتر از دیگر بازارها است. هر چقدر هم که گوشی‌ها گران شوند، این میزان افزایش پیدا می‌کند. جادوی پشت این قضیه، تمرکز شیائومی روی گوشی‌های پرچمدار خود در بازار داخلی چین به جای دیگر بازارها است. بنابراین اگر همین روند ادامه پیدا کند، کاربران با خرید گوشی‌های پرچمدار چین می‌توانند به این شرکت اجازه دهند این کمپانی به کانال‌های فروش خود در سایر نقاط جهان سوبسید بدهد.

از نظر آمار و ارقام گفته می‌شود بیش از 80 درصد سود خدمات اینترنتی شیائومی از داخل خود چین تأمین می‌شود. تبلیغات، منبع اصلی این درآمد هستند. با این حال در دیگر بازارها که گوگل نقش اصلی را ایفا می‌کند، شیائومی هیچ شانسی برای رقابت ندارد. بنابراین شیائومی برای کسب درآمد در بازارهایی به جز چین، باید رویکرد متفاوتی را در پیش بگیرد. کارشناسان Counterpoint معتقدند که شیائومی می‌تواند فین تک، تجارت الکترونیکی یا دیگر متدهای مشابه را به خدمت بگیرد و رابط کاربری MIUI را در دیگر محصولات خود مثل دستگاه‌های اینترنت اشیاء به کار بگیرد.

ما می‌دانیم که شیائومی در کنار گوشی‌های هوشمند خود، دارای زیربرندهایی است که مشغول طراحی محصولات اینترنت اشیاء مختلفی هستند. به طور شیائومی در هند بزرگ‌ترین تولیدکننده در سال 2021 با سهم فروش 24.1 درصدی بوده است. اما در برخی از بخش‌های بازار عملکرد ضعیفی داشته است. به طور مثال فروش ساعت‌های هوشمند و هدفون‌های بی‌سیم TWS شیائومی با کاهش چشمگیری همراه بوده است.