جمعه 10 فروردین 1403

روابط با عراق تحت تأثیر تغییر دولت‌ها در کاخ سفید قرار نخواهد گرفت

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
روابط با عراق تحت تأثیر تغییر دولت‌ها در کاخ سفید قرار نخواهد گرفت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، «متیو تولر» سفیر آمریکا در بغداد، امروز (سه‌شنبه)، در نشستی که دفتر مشاور امنیت ملی عراق در مرکز مطالعات راهبردی «النهرین» برگزار کرد، حضور یافت.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) به نقل از دفتر مشاور امنیت ملی عراق در این خصوص گزارش داد که «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق نیز در این نشست حضور پیدا کرده و این نشست به گفتگو‌های دوره‌ای راهبردی میان دو کشور اختصاص یافته است.

بر اساس این گزارش، در این نشست، حضار در ارتباط با میزان و نوع حمایت واشنگتن از عراق از سفیر آمریکا سؤال کرده‌اند و سفیر آمریکا خلاصه‌ای از ماهیت روابط راهبردی بغداد و واشنگتن و همچنین تحولات صورت گرفته در دوره ریاست جمهوری «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا ارائه کرده است.

طبق گزارش مذکور، متیو تولر بر «اهمیت توسعه روابط با عراق و توجه به آن به علت اهمیت راهبردی این کشور در خاورمیانه» تأکید کرده است.

او همچنین در این نشست با اشاره به اهمیت تداوم حمایت‌های آمریکا از عراق، اظهار داشته: «روابط با عراق تحت تأثیر تغییر دولت‌ها در کاخ سفید قرار نخواهد گرفت».

خبرگزاری رسمی عراق در ادامه خبر داد که سفیر واشنگتن همچنین نقش آمریکا را در تخصیص مبالغ مالی برای آنچه حمایت از آبادانی و ثبات در مناطق آزادشده عراق خوانده شده، تشریح کرده و در عین حال، خاطر نشان کرده است: «حمایت امنیتی برای توانمندسازی نیرو‌های امنیتی عراق به منظور انجام مأموریت در مبارزه با تروریسم و چالش‌های امنیتی خواهد بود».

در مقابل، مشاور امنیت ملی عراق نیز بیان کرده است: «آنچه در دور چهارم گفت‌و‌گوی راهبردی با واشنگتن رخ داده، مثبت بوده و به نفع عراق و ملت این کشور است».

این اظهارات پس از پایان دور چهارم و پایانی گفتگو‌های راهبردی میان بغداد و واشنگتن مطرح می‌شود؛ گفت‌و‌گویی که در آن بر ضرورت خروج نیروی رزمی آمریکا از عراق در 31 دسامبر 2021 تأکید شد.

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق شامگاه دوشنبه هفته گذشته در دیدار با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با او درباره مسائل مختلفی گفتگو و بر ضرورت خروج نیرو‌های رزمی آمریکا از عراق در 31 دسامبر 2021 تأکید کرد.

با این حال، منابع خبری با مقایسه بیانیه جدید و بیانیه پیشین خبر دادند که بیانیه جدید تفاوتی با بیانیه دور سوم ندارد و فقط نامگذاری‌ها تغییر کرده است.

روزنامه «العربی الجدید»، روز چهارشنبه هفته گذشته، در گزارشی در این خصوص نوشت: «به نظر نمی‌رسد که توافق دور چهارم و پایانی گفتگو‌های راهبردی آمریکا و عراق که پریروز صورت گرفت و شامل خروج نیرو‌های رزمی [آمریکایی] تا 31 دسامبر آینده بود و در آن، عنوان حضور نظامی آمریکا در عراق به مستشاری و آموزشی تغییر یافت، مسئله جدیدی باشد یا منجر به محدود کردن نقش نظامی آمریکا در عراق شود».

العربی الجدید خاطر نشان کرده بود که بیانیه رسمی مشترک دور سوم گفتگو‌ها میان دو طرف در تاریخ هفتم آوریل گذشته بر همین موارد تأکید کرده بود به نحوی که در آن عنوان شده بود: «با توجه به توسعه توانمندی نیرو‌های امنیتی عراق، دو طرف به این نتیجه رسیدند که نقش آمریکا و نیرو‌های ائتلاف اکنون به مأموریت‌های آموزشی و مشورت‌دهی تغییر یافته است».

این درحالی است که پارلمان عراق در دی ماه سال 98، در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید ابومهدی المهندس نائب رئیس شهید سازمان الحشد الشعبی عراق، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد؛ اما با این حال، آمریکا همچنان بر نقض این مصوبه و باقی ماندن در خاک عراق اصرار می‌ورزد.