پنج‌شنبه 3 خرداد 1403

روایتی از کسانی که جایگاه سردار را نمی‌شناختند، اما حاج قاسم را دوست داشتند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
روایتی از کسانی که جایگاه سردار را نمی‌شناختند، اما حاج قاسم را دوست داشتند

برخی از افراد جامعه خیلی دنبال اخبار نیستند و سعی می کنند مشغله های خود را دنبال کنند و شاید بسیاری از شخصیت ها را نشناسند، اما جالب است حاج قاسم نزد این افراد نیز محبوب است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ یاد و خاطره شهدا هیچوقت از یاد ما نمی رود چرا که آن ها می روند تا برای همیشه زنده بمانند، حاج قاسم سلیمانی نیز در این مورد مستثنی نیست و نامش همچنان محبتی در دل ایجاد می کند که ناخواسته به سمت کنکاش و جستجو درباره اش می رویم، باید برایمان مشخص شود که چرا حتی با شنیدن نامش غریزه ای از درونمان، حتی برای مدتی کوتاه، درگیرش می شود و خواستار جواب است.

هرچه بیشتر جستجو می کنیم بیشتر متوجه می شویم که چرا حتی نامش نیز احساساتمان را بر می انگیزد، عکس هایش یکی از یکی نجیب تر، چه غیرتی در چشم هایش موج می زند، در کنار جدی بودن و اخم صورتش، افتادگی و فروتنی جلوه می کند، مهربانی اش حتی از روی تصاویرش هم نمایان است.

با یکی از دانشجویان حقوق در رابطه با ایامی که نزدیک به دومین سالگرد شهید حاج قاسم است به گفت و گو پرداختیم و جویای نظرش در رابطه با سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی شدیم.

یگانه شاهمیرزایی اظهار کرد: کاش زودتر او را می شناختم، روزی که خبر شهادتش را شنیدم در فروشگاهی مشغول به خرید بودم در آن لحظه غم سنگینی را روی قلبم احساس کردم، اشک در چشمانم حلقه بسته بود، گویی عزیزی را از دست داده بودم که تمام عمر میشناختمش، بدون آنکه حتی بدانم کیست و حتی چه سمتی دارد، خونم به جوش آمده بود، دشمن کشورم با وقاحت تمام پشتوانه ی کشورم را ترور کرده بود و من فقط می توانستم به مانیتور خیره شوم و فقط از او بشنوم و ببینم.

او ادامه می دهد: کل طول روز هرکجا که می رفتم حرف از شهادت سردار بود، برخی رهگذاران را می دیدم که حتی گریه می کنند و خبر شهادت سردار را بهم می دهند، تا شب را همینطور در بهت به سر بردم، دل و دماغ هیچ کاری را نداشتم تا اینکه ساعت آزاد پیدا و اقدام به تحقیق در مورد این شهید کردم.

*از نیروی قدس اطلاعی نداشتم، اما سردار را دوست داشتم

شاهمیرزایی در جواب این سوال که آیا می دانست نیروی قدس چیست و چه وظیفه ای دارد جواب منفی داد، بیان کرد: من تا آن زمان در مورد نیروی قدس اطلاعی نداشتم اما سردار را از مدت ها قبل دوست داشتم شب آنروز تلاش کردم بیشتر از سردار بدانم هرچه بیشتر می خواندم بیشتر شیفته اش می شدم، ولی افسوس که دیگر نبود، هر چه بیشتر عکس هایش را می دیدم بیشتر گریه ام می گرفت، نمی‌دانم چرا ولی در آن لحظه دلم می خواست کاش پدرم بود، این سوال که مگر او که بود که آمریکا با ترس، وحشت و بزدلانه ترین نوع ممکن او را ترور کرده است از ذهنم بیرون نمی رفت تا اینکه تحقیقاتم به سر آمد.

وی افزود: مگر می شد روبروی چنین قدرتی ایستاد و مقاومت کرد؟ معلوم است که آمریکا نمی توانست در مقابلش قرار بگیرد، حاج قاسم تمام زندگی اش را صرف حفاظت از کشورش کرده بود، در عملیات های مهمی نقش آفرین بود، هر جایی که بلایای طبیعی گریبان مردم را گرفته بود حضور داشت و از جانش برای میهنش و مردمش مایه گذاشت، هرکسی نمی تواند در مقابل چنین شخصیت هایی قرار بگیرد، به همین جهت اقدام به ترور بزرگ مردان ما می کنند.

*داشتن معرفتی که سایه اش کشور را فرا گیرد، کم نیست

یگانه شاهمیرزایی تصریح کرد: هرگاه به او فکر می کنم به خودم مغرور می شوم، داشتن چنین معرفتی آن هم به این بزرگی و به گونه ای که سایه اش کشورت را فرابگیرد کم نیست، بیخود نیست که من نیز مانند خیلی از جوانان دیگر شیفته اش شدم، درست است که دیر شناختمش اما دوستش دارم و همیشه و هرجایی که باشم قدردان تلاش هایی که کرد تا من در امنیت باشم هستم.

دانشجوی حقوق اذعان کرد: یاد ندارم حتی یک بار اخبار سیاسی و نظامی گوش داده باشم فکر می کنم یکی از دلایلی که او را دیر شناختم نیز همین بود، شاید بهتر باشد حتی اگر شده با اخبار هم شیرمردان کشورم که برای ما از خودگذشتگی می کنند را ببینم و بشناسم، آنان نیز مانند ما خانواده و دلبستگی دارند اما غیرتشان بیشتر از دلبستگیشان است و به همین دلیل برای امنیت ما جانشان را به خطر می اندازند.

با یکی دیگر از دانشجویان در رشته هنر در رابطه با حاج قاسم سلیمانی به گفت و گو پرداختیم و جویای نظرش شدیم. مهسا مزروعی در این زمینه به خبرنگار صاحب نیوز گفت: اوایل ورود داعش به کردستان بود که نامش را شنیدم، پدرم با غرور نامش را می آورد و می‌گفت عجب دل شیری دارد، عکس العمل پدرم مرا به جستجو کشاند و بیشتر در موردش پرسیدم، پدرم گفت او فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران است و با تعدادی از رزمندگان ایران و کردستان برای جنگ با داعش رفته است.

دانشجوی هنر عنوان کرد: برایم جالب بود ولی به دلیل مشغله های دانشگاهی و کاری نتوانستم در موردش تحقیق کنم، چند وقت بعد در تلویزیون دیدم که یکی از ورزشکاران ایرانی در مسابقاتی مقام کسب کرده و هنگام پیروزی اش پیراهنش را بالا زد، تصویر سردار سلیمانی روی لباسش چاپ شده بود، این اولین باری بود که صورت سردار را دیدم.

مزروعی گفت: چهره اش دلنشین بود و لبخند دوست داشتنی برلب داشت، دیگر نتوانستم منتظر بمانم و شروع به کنکاش کردم در اینترنت، دوست، آشنا و اطراف پیگیر اخبار و جویای احوالش بودم، نمی دانم چرا ولی برایم مهم شده بود، هرگاه خبری از وی می یافتم در پوستم نمی گنجیدم و خوشحال می شدم..

وی افزود: تا اینکه یک روز پدرم با خبر شهادتش به خانه آمد، آنقدر ناراحت بود که نمی توانست سرش را بالا بیاورد و این خبر را بدهد، عصبانیت در نگاهش مشخص بود، من بسیار شوکه شده بودم از روی فیلم هایی که در فضای مجازی رد و بدل می شد فیلم شهادتش را دیدم و تا می توانستم برایش گریستم.

مهسا مزروعی بیان داشت: در مراسم تشییع آن شهید بزرگوار شرکت کردیم، نمی توانم عظمت و شکوه تشییع پیکر آن شهید را بیان کنم، مردم زجه می زدند و اشک می ریختند در تمام محل ها تا مدت ها تفت شهید سلیمانی گذاشته بودند و در مساجد برایش عزاداری می کردند.

این دانشجوی هنر تصریح کرد: تمام گزارشات و مصاحبه ها را دنبال می کردیم تمام هم رزمان و اطرافیانش با عشق از او سخن می گفتند، هرچه خاطراتش را بازگو می کردند بیشتر عاشقش می شدیم، از دست دادن آن سردار برای همه ما سخت بود هرچند که می دانیم بهشت تعالی منزلگاه ابدی اش است اما دوست داشتیم باز هم او داشته باشیم.

مزروعی خاطرنشان کرد: او پرورش یافته مکتب امام خمینی بود، کسانی که در آن مکتب بزرگ شده باشند از جان و دل برای خاک وطنشان مایه گذاشته اند، امثال سردار سلیمانی در کشور کم نیست، شهید حججی نیز یکی دیگر از شیرمردان سرزمین ما بود، آن ها در این مکتب ها درس معرفت می آموزند.

وی ادامه داد: از ویژگی های حاج قاسم انقلابی بودنش را دوست داشتم رهرو بینش امام و رهبری بود، منتظر دستور و پیشنهاد نمی ماند خودش زودتر دست به کار می شد وهمیشه همراه با رزمندگانش حرکت می کرد، آن ها را جلو نمی فرستاد بلکه خودش میدان دار بود، به خانواده شهدا نیز ارادت خاصی داشت.

مهسا مزروعی توضیح داد: در تحقیقاتی که در موردش کردم متوجه شدم که در زمان وقوع سیل و زلزله نیز برای کمک پیش قدم می شده است، این نشان از ارزش قائل بودن آن شهید برای مردم و مردم داری اش داشت، او حتی در خارج از مرز ایران نیز کمک رسان مردم بود و در سختی ها یاری رسان بود.

دانشجوی هنر گفت: از اینکه چنین الگویی برای معرفی به فرزندم دارم خوشحالم، تمام تلاشم را برای آشنایی هرچه بیشتر فرزندم با ویژگی ها و بینش سردار سلیمانی خواهم کرد و از اینکه او را در این مسیر قرار دهم خرسند خواهم شد.

با یکی دیگر از دانشجویان در رشته حسابداری نیز به گفت و گو پرداختیم و از چگونگی آشنایی اش با سردار سلیمانی پرسیدیم، امین باقری اظهار کرد: روزی در کلاس بودم و استاد طبق روال همیشگی مشغول تدریس بود در پایان درسش از ما خواست همیشه قدردان سردار سلیمانی باشیم و برایش دعا کنیم چرا که در این دور و زمانه کمتر کسی مانند سردار پیدا می شود، از آنجایی که سردار را نمی شناختم در موردش سوال پرسیدم که او کیست و چه کاره است، چند تن دیگر از دانشجویان نیز سوال مرا تایید کردند، استادم با تأسف گفت کاش او هم مانند سلبریتی ها و بلاگرهای اینستاگرام بود شاید اینگونه بهتر شناخته می شد.

دانشجوی رشته حسابداری عنوان کرد: این را گفت و دیگر جواب ما را نداد، از عکس العملش شرمنده شدم چون اصولا یکی دو ساعت در طول روز را صرف چرخیدن در اینستا می کردم آن هم بدون هیچ انگیزه ای، ولی حتی یکی از سربازان وطن را نمی شناختم، هیچگاه زیر بار دیدن فیلم های جبهه ای و نظامی نرفته بودم، نمیدانم چرا ولی آن عکس العمل برایم سنگین تمام شد و مانند تلنگری به ارزش ها و اعتقاداتم بود.

باقری گفت: از همان موقع جویای اخبار حاج قاسم سلیمانی شدم، زمانی بود که با داعش در حال جنگ بود، از اینکه شجاعتش را نداشتم مانند او و سربازانش در جنگ باشم به خودم غبطه می خورم، حتی او را ندیده بودم ولی از رویش خجالت می کشیدم، من نیز مانند او در این سرزمین پرورش یافته بودم اما حتی به گرد پایش هم نمی رسیدم.

*شجاعت حاج قاسم مرا جذب کرد

وی افزود: شجاعتش مرا جذب کرده بود، حتی اسم داعش تنم را میلرزاند آنوقت او با چه ابهتی به مقر دشمن می رفت آن هم چه دشمنی، کم کم به ایشان علاقه مند شدم و حتی پوسترش را خریدم، از خبر شهادتش به شدت ناراحت شدم واقعا حیف بود و با چه افتخاری به خاک سپرده شد.

امین باقری بیان داشت: از اینکه با جان و دل جنگید تا ما جوانان در امنیت زندگی کنیم هم شرمنده ایم و هم قدردان، چنین شخصیت هایی باید مانند کتاب های تاریخی به تصویر کشیده شوند، ما جوانان نباید اجازه دهیم یاد و خاطره شهیدان از بین برود و باید آن ها را به قشرهای جدید معرفی کنیم.

به راستی حاج قاسم در بین همه سلایق و عقیده ها از عموم جامعه محبوب و مورد توجه بود و همچنان نیز هست؛ شخصییتش او را به جریانی منحصر نمی ساخت و یادش همیشه گرامی و زنده خواهد بود.

انتهای پیام /