دوشنبه 16 مهر 1403

روایتی تصویری از پاکسازی تکفیری‌ها در «آخرین نبرد؛ در عراق»

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
روایتی تصویری از پاکسازی تکفیری‌ها در «آخرین نبرد؛ در عراق»

نمایشگاه عکس «آخرین نبرد؛ در عراق» روایتی تصویری از آخرین عملیاتهای پاکسازی تکفیری‌ها در کشور عراق است که توسط حسین ولایتی به ثبت رسیده و از فردا در گالری شماره یک خانه عکاسان ایران افتتاح می‌شود.

- اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، نمایشگاه عکس «آخرین نبرد؛ در عراق» که توسط حسین ولایتی از آخرین عملیاتهای پاکسازی تکفیری‌ها در کشور عراق به ثبت رسیده، چهارشنبه 18 مهر‌ماه از ساعت 17 در گالری شماره یک خانه عکاسان ایران افتتاح می‌شود.

این نمایشگاه روایتی از آخرین عملیات‌های پاکسازی تکفیری‌ها در کشور عراق است که در نقاط مختلف این کشور از فلوجه، موصل، حویجه و تل‌عفر توسط ولایتی در سال‌های 1395 و 1396 عکاسی شده‌اند.

نمایشگاه عکس «آخرین نبرد؛ در عراق» شامل 33 عکس در خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ، حوزه هنری، گالری شماره یک خانه عکاسان ایران در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

حسین ولایتی عکاس این نمایشگاه در خصوص تصاویر ثبت شده می‌گوید: عراق همیشه برای من، کشوری آشنا بود، از کودکی اسم آن را، بارها به بهانه‌های مختلف شنیده بودم. مرور حوادث جنگ ایران و عراق، یادبودهای شهدای دفاع مقدس، خاطرات خانواده از کردستان ایران در زمان جنگ، متولد شدنم در زنجان به خاطرات شرایط بد کردستان، حمله آمریکا به عراق، سقوط صدام حسین؛ رفت و آمد زائران به شهرهای کربلا، نجف، کاظمین و سامرا بارها و بارها اسم عراق را برایم مطرح کرده بود.

وی ادامه داد: اولین بار در سال 1392 برای زیارت اربعین به این کشور سفر کردم. سفر سخت و زمینی تا مرز مهران و بعد تشرف به نجف، پیاده تا کربلا سفری که مقارن با پیدایش نیروهای داعش بود و سپس خبرها حاکی از سقوط شهرهای عراق یکی پس از دیگری بود. فیلم‌ها و تصاویر این وقایع را دنبال می‌کردم. اینکه با اسم اسلام و با شعار الله اکبر و محمد رسول الله (ص) دست به کشتار بی گناهان می زدند برایم بسیار عجیب بود. تمام تلاش خودم را برای ارتباط با نیروهای نظامی به کار بردم و بالاخره به واسطه یکی از دوستان مستند ساز توانستم به عنوان عکاس به عراق بروم، در این سفر با همراه شهید حاج جواد حسناویی فرمانده یکی از گروهانهای سرایا الخراسانی همراه بودم.

این عکاس تصریح کرد: سفر من به صورت ناتمام و با غم بسیار به پایان رسید، سفری که مفاهیم اولیه جنگ را یادم داد. جاده‌های نا امن خاکی, تله‌های انفجاری, از دست دادن دوست، خشونت جنگ، محاصره، صدای تیر، کم خوابیدن، حضور دشمن در نزدیک‌ترین حالت، انفجار، ماشین انتحاری، محاصره، نجات جان خودم و در کنار همه‌ی اینها، تلاش برای خوب عکاسی کردن.

ولایتی افزود: بعد از آن راه خودم را پیدا کردم و بارها توانستم به این کشور سفر کنم. تکریت، گرمه، فلوجه، کوه‌های مکحول، بیایانهای شمال موصل، تلعفر، موصل، الحویجه، کوه‌های حقول العاس،... هر سفر برای من پر از خاطره بود، دوستهای جدید، اتفاقات خوب و بد و تجربه‌هایی که بسیار گران به دست آوردم. تا جایی که مقدور بود و اجازه عکاسی داشتم سعی کردم از موقعیتی در آن قرار داشتم به بهترین نحو ممکن عکاسی کنم. چیزی که در نظرم خیلی عجیب و جالب آمد این بود که هر دو طرف این جنگ با اسم اسلام و با شعارهای االله اکبر و محمد رسول الله، قبله مشترک و دین مشترک با هم می جنگیدند. اما خدا در قرآن نوید پیروزی اهل ایمان و تقوا داده است. می‌شود گفت که این پیروزی خود گواهی بود برای شناخت اسلام واقعی و مشرکان جنایتکار تکفیری تمام تلاش خود را کردند که چهره اسلام را در دنیا مخدوش کنند ولی پیروزی مسامانان راستین نشان داد که اسلام واقعی و غیرقابل تغییر چیست.

این عکاس حوزه جنگ گفت: من هم مثل دانه شنی بسیار کوچک در ساحل این دریای پر تلاطم بودم، تمام تلاشم را کردم که بتوانم واقعیت را نشان دهم و روایت خودم را از این موضوع به نمایش بگذارم. حالا افسوس‌های بسیاری در ذهن دارم چرا کم حضور داشتم؟ چرا امکان این را نداشتم که بتوانم بیشتر با عکس هایم در این زمینه روشنگری کنم؟ اما چه کنم که توانم به همین میزان بود. امید دارم به خدا که به من لطف بیشتری کند. احساس می‌کنم عراق آشناتر از این حرف‌هاست و روزی باید گمشده خودم در این کشور بیابم.

روایتی تصویری از پاکسازی تکفیری‌ها در «آخرین نبرد؛ در عراق» 2