پنج‌شنبه 19 مهر 1403

روایت عجیب‌ترین تاکسی تهران؛ از آبمیوه رایگان تا تدابیر کرونایی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
روایت عجیب‌ترین تاکسی تهران؛ از آبمیوه رایگان تا تدابیر کرونایی

تهران - ایرنا - اغلب تهرانی‌ها حداقل یکی دو مورد از رویارویی با موارد عجیب و دور از انتظار در سفرهای شهری را به خاطر دارند؛ خاطراتی که شاید مربوط به فضای داخل یک تاکسی، رانندگی یک زن در اتوبوس شهری، ظاهر یک راننده یا تجربه همسفر شدن با چهره‌ای شناخته شده و... است. یکی از این تجربه‌ها هم می‌تواند مربوط به سفر با یک تاکسی منحصربفرد، یعنی تاکسی آقای ترابی باشد.

به گزارش ایرنا، ابراهیم ترابی متولد سال 1352 و راننده تاکسی گردشی سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران است. مردی که خودش را «راننده تاکسی حرفه‌ای» معرفی کرده و خدماتی به مسافرانش ارائه می‌دهد که در اصطلاح عامیانه V.I.P و لاکچری است.

آشنایی با او از طریق فراخوان پویش تهرانیار آغاز شد و مسافری که از دیدن او حسابی متعجب شده بود او را به عنوان شهروندی مسئولیت پذیر به این پویش معرفی کرد. دلیل انتخاب هم قراردادن دستکش، ماسک و محلول ضدعفونی کننده در خودرو و برای مصرف مسافران بود.

گفت‌وگو با ابراهیم ترابی نیز از همین جا آغاز شد و او درباره اینکه چرا برخلاف اکثر راننده‌های چنین امکاناتی را در خودرویش قرار داده گفت: «اول از همه باید بگویم که من یک راننده تاکسی حرفه‌ای هستم. یعنی برای شغلم، مسافری که با من همسفر می‌شود و تمام جوانب سفر ارزش قائل هستم. شغلم را خیلی دوست دارم. به همین دلیل هم دلم می‌خواهد به مسافرانی که با من همسفر می‌شوند، حس خوبی منتقل کنم، به آنها بگویم که سلامتیشان برایم مهم است چرا که سلامتی جامعه را مهم می‌دانم. همین شد که تصمیم گرفتم در روزهای شیوع کرونا مواد و اقلام بهداشتی مانندمحلول‌های ضدعفونی کننده، ماسک، دستکش و... را در اختیار مسافرانم قراردهم.»

ترابی درباره اینکه آیا هزینه‌ای هم برای این اقدام دریافت می‌کند، گفت: «به هیچ عنوان هزینه‌ای بابت این خدمات دریافت نمی‌کنم. مگر قیمت یک جفت دستکش، یک ماسک یا چند سی‌سی محلول ضدعفونی چقدر می‌شود که بخواهم چنین کاری را انجام دهم. البته من اقدام دیگری هم انجام می‌دهم و آن ضدعفونی خودرو بعد از هر سفر است.»

این راننده تاکسی درباره اینکه آیا خودرویش یک تاکسی لاکچری و ویژه محسوب می‌شود، اظهارکرد: «من حدود پنج سال است که یک دستگاه تاکسی آریو را تحویل گرفته و به شکل تاکسی گردشی و زیر نظر سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران فعالیت می‌کنم. البته خودم امکانات ویژه‌ای را روی خودرویم نصب کرده‌ام که می‌توان به نمایشگر، اینترنت پرسرعت، موادغذایی سبک و نوشیدنی مانند شکلات، آب و آبمیوه، چندین جلد کتاب و مجله، روزنامه و... اشاره کرد. این اواخر هم که کرونا شیوع پیدا کرده مواد بهداشتی و ضددعفونی کننده را هم اضافه کرده‌ام. اما تمام این‌ها را خودم انجام داده‌ام، اینطور نبوده که مثلا راننده شرکتی خاص یا هتلی خاص و... باشم و به درخواست آنان چنین امکاناتی را در خودرو قرار دهم.»

او ادامه داد: «گاهی پیش آمده که مسافری را در ظهر تابستان سوار کرده و به او آبمیوه یا آب خنک تعارف کرده‌ام، مسافر بسیار متعجب شده و حتی در برخی موارد از خدمات تاکسی تشکر هم می‌کنند اما پاسخ به آنها یک جمله ثابت است که شما لیاقتان بیشتر از اینهاست.»

ترابی درباره اینکه آیا در حال حاضر با شرکت یا نهادی خاص همکاری دارد، گفت: «واقعیت این است که من سال‌هاست راننده تاکسی هستم و در این مدت همیشه همین خدمات را به مسافرانم ارائه کرده‌ام به همین دلیل هم مسافران ثابتی دارم که گاهی با من تماس می‌گیرند و می‌خواهند که آنها را مقصد برسانم. تا حالا افرادی مانند فاطمه معتمدآریا، بهرام رادان، نرگس آبیار، ابراهیم حاتمی کیا و خیلی‌های دیگر را به مقصدشان رسانده‌ام، اما اینطور نیست که کارمند یا راننده جای خاصی باشم. حتی چند وقت پیش از شرکت حمل و نقل «هیترو» به من درخواست همکاری شد که من گقتم تنها به این شرط که کارمند آنها نشوم و در برخی ساعات بتوانم با آنها همکاری کنم این پیشنهاد را پذیرفتم.»

این راننده تاکسی درباره اینکه آیا به شکل گردشی و اصطلاحا گذری هم مسافر سوار می‌کند یا خیر گفت: «حتما اینکار را می‌کنم و همانطور که گفتم بسیاری از مسافرانم که در خیابان سوارشان کردم از دیدن داخل خودرو تعجب می‌کنند و من هم یک آبمیوه یا آب خنک مهمانشان می‌کنم. حتی در روزهای بارانی و برفی که خیلی‌ها دنبال دربستی هستند من مسافران گذری را از کنار خیابان سوار می‌کنم چرا که معتقدم همه ما در برابر یکدیگر مسئول هستیم. با تاکسی تلفنی هم در ارتباطم و گاهی از من می‌خواهند که مسافری را جابجا کنم.»

او درباره اینکه آیا بابت این خدمات هزینه بیشتری از مسافرانش دریافت می‌کند یا خیر هم خاطرنشان کرد: «مسافری که برای بار اول سوار برخودرو می‌شود، مهمان من است. گاهی هم مبلغی را با مسافر طی می‌کنیم و خب وقتی مسافر داخل خودرویم را می‌بیند، می‌فهمد که خدمات بیشتری دریافت خواهد کرد و ما هم مبلغی را توافق می‌کنیم. جالب است بعضی مسافران هم مبلغ بیشتری به عنوان انعام می‌دهند چرا که با خدمات داخل خودرو یکسری از کارهایشان را هم پیش برده‌اند. همین هم می‌شود که خیلی از این افراد به مسافران ثابت من تبدیل شده واگر بخواهند جایی بروند، با من تماس می‌گیرند.»

ترابی درباره طراحی لباسی ویژه برای خودش نیز گفت: «من حتی لباس فرم برای خودم طراحی کرده‌ام، کت و شلوار و کلاه، چرا که دلم می‌خواهد کار و حرفه‌ام را به خوبی به مردم نشان دهم.»

او درباره تاثیر کرونا بر کسب و کارش نیز اظهارکرد: «واقعیت این است که کرونا بر درآمد من هم تاثیر زیادی گذاشته است. تعداد مسافران کمتر شده است اما سلامتی باید همیشه اولویت باشد. ترجیح می‌دهم مدتی درآمدم کمتر باشد و حتی خرج بیشتری برای موادضدعفونی کننده بکنم اما مسافرانم همگی سلامت و سالم باشند. امیدوارم کرونا هم برود و زندگی مردم شهر و کشورمان و همینطور جهان به حالت عادی بازگردد.»

ترابی در مورد مسئولیت اجتماعی نیز گفت: «همه ما در برابرجامعه‌ای که در آن هستیم، دربرابر شهروندان این جامعه مسئولیم، اگر تک تک ما علاوه بر خودمان هوای اطرافیانمان را هم داشته باشیم. بسیاری از مشکلاتی که امروز وجود دارد، حل خواهد شد.» پویش تهرانیار از هفته گذشته و با هدف معرفی فعالان مسئولیت اجتماعی در تهران آغاز به کارکرده است.

*س_برچسب‌ها_س*
روایت عجیب‌ترین تاکسی تهران؛ از آبمیوه رایگان تا تدابیر کرونایی 2
روایت عجیب‌ترین تاکسی تهران؛ از آبمیوه رایگان تا تدابیر کرونایی 3