چهارشنبه 4 مهر 1403

روایت مشاور امنیتیِ وقت آیت‌الله خامنه‌ای از سفر ایشان به نیویورک در زمان ریاست‌جمهوری / سخنی که آقای خامنه‌ای را برافروخته کرد

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
روایت مشاور امنیتیِ وقت آیت‌الله خامنه‌ای از سفر ایشان به نیویورک در زمان ریاست‌جمهوری / سخنی که آقای خامنه‌ای را برافروخته کرد

در سفری که قرار بود حضرت آیت‌الله خامنه‌ای داشته باشند به نیویورک، بحث بود. جلسه تشکیل شد. آقای ولایتی تشریف داشتند، آقای میرسلیم بودند. دوستانِ دیگر... در حقیقت می‌خواستیم یک اصولی گفته بشود که این اصول مایه‌ی آن سخنرانیِ حاج آقا در آن جلسه‌ی مهم باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در شهریور 1366، آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رئیس‌جمهور و به نمایندگی از ملت ایران راهی نیویورک، مقر سازمان ملل متحد شدند. سخنرانی تاریخی ایشان در سازمان ملل بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌ها و مطبوعات جهان داشت. محمدجواد مادرشاهی مشاور امنیتی آیت‌الله خامنه‌ای در آن سال‌ها روایت شنیده‌نشده‌ای از جلسات پیش از آغاز این سفر دارد که در گنجینه‌ی تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به ثبت و ضبط رسیده است. متن این سخنان را در پی می‌خوانید:

در سفری که قرار بود حضرت آیت‌الله خامنه‌ای داشته باشند به نیویورک، بحث بود. جلسه تشکیل شد. آقای ولایتی تشریف داشتند، آقای میرسلیم بودند. دوستانِ دیگر، همه، خیلی‌ها، افراد مختلفی از جاهای مختلف بودند که در حقیقت می‌خواستیم یک اصولی گفته بشود که این اصول مایه‌ی آن سخنرانیِ حاج آقا در آن جلسه‌ی مهم باشد، که حالا این باید تدوین بشود یعنی چارچوب‌هایش گفته بشود که بعد تدوین بشود، این‌ها دربیاید که حالا چه چیزی می‌خواهد. یادم است یکی از دوستان گفت خوب معلومه... به شوخی همین‌طوری مطرح کرد، گفت پالسی را که آقای هاشمی رفسنجانی در سفر چین و ژاپن‌شان دادند، یک اشاره‌ای کرده بودند در حقیقت به آمریکا که... یعنی یک چراغ مثبتی، چراغ سبز مثبتی به آمریکا در آن سفر که یک پیامی داده شد در حقیقت. آمریکا هم مشتاق بود که آقای خامنه‌ای را هم در آمریکا داشته باشد، در نیویورک داشته باشد و آن گام به سمت جلوی خودش را در حقیقت در این طراحی می‌دید که مواضعش را نسبت به ایران... یعنی یک بده بستان‌های پشت پرده‌ای را طراحی کند و بیاید جلو. یادم است یکی از دوستان به شوخی برگشت گفت که خوب معلوم است دیگر آقای هاشمی که فلان جمله را بیان کردند، و... یعنی معلوم است که ما در این خطِ یک ذره مماشاتِ با آمریکا یک ذره مثلا یک تعاطف بیش‌تر تا بعد ببینیم که حالا چه دیپلماسی‌ای را می‌شود بعد طراحی کرد، بعد حرکت بکنیم. تا این جمله از دهان آن دوست‌مان درآمد، یک‌مرتبه دیدم که آقای خامنه‌ای برافروخته شدند و فرمودند که به هر صورت سکه دو رو دارد، آقای هاشمی یک روی حادثه را بیان کردند من باید روی دیگر حادثه را بیان کنم. خط را کاملا مشخص کردند برای تمام اعضایی که در آن جلسه نشسته بودند که دیپلماسی حرکت آقای خامنه‌ای در نیویورک چیست. و عجیب بود که این خط به همین شکلی که ایشان قاطعانه مواضع ضدآمریکایی‌شان، مواضع مختلفی را که در آن سفر مطرح کردند از همان یک جمله‌ی کوتاهی که نه نفی کردند آقای هاشمی را، نه نفی کردند سخن آقای هاشمی را، نه هیچی ولی گفتند سکه دو رو دارد آن یک روی حادثه است، این هم یک رو، من این روی حادثه را دارم در حقیقت جلو می‌برم.

259

کد خبر 1962411