پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

روزنامه گاردین: داستان «آتابای» جان ندارد

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
روزنامه گاردین: داستان «آتابای» جان ندارد

روزنامه گاردین در نقد فیلم «آتابای» نوشت: فیلم آتابای نیکی کریمی خوش ساخت است اما داستان آن جان ندارد و قانع کننده نیست.

به گزارش مشرق، پیتر بردشاو، منتقد سینمایی روزنامه گاردین، در مطلبی به نقد فیلم آتابای ساخته نیکی کریمی پرداخت. در این نقد آمده است: نیکی کریمی، کارگردان و هنرپیشه ایرانی، یک فیلم بسیار پیچیده ساخته، سرشار از خشم و رنج. فیلمی که می‌کوشد در نهایت به یک معنا یا نتیجه احساسی برسد که از نظر من هیچگاه حاصل نمی‌شود.

کریمی فیلمنامه این فیلم را با بازیگر نقش اول آن، هادی حجازی فر، نوشته است که نقش کاظم را با احساس تمام بازی می‌کند، کاراکتر یک معمار محترم که عنوان افتخاری آتابای (مرد بزرگ) را یدک می‌کشد. کاظم پس از مدتی دوری، سرانجام به زادگاهش که روستایی در نزدیکی دریاچه ارومیه (یکی از جاذبه های گردشگری مهم در ایران) است برمی‌گردد و این بازگشت باعث می‌شود زخم‌های قدیمی او مجدد سرباز کنند.

آتابای یک فیلم ظریف و خوش ساخت است: بازی‌ها و کارگردانی آن در کمال خلوص، کنترل بی عیب و نقص و درنظر گرفتن چشم اندازها انجام شده است

زادگاه کاظم جایی است که خواهرش به دلیل ازدواج اجباری دست به خودکشی زد. کاظم می‌فهمد شوهر منفور خواهرش باغ میوه زیبایی را که بخشی از جهیزیه خواهرش بوده برای پرداخت بدهی‌هایش فروخته است. مردی که این باغ را خریده دو دختر دارد که کاظم عاشق یکی از آنها می‌شود.

آتابای یک فیلم ظریف و خوش ساخت است: بازی‌ها و کارگردانی آن در کمال خلوص، کنترل بی عیب و نقص و درنظر گرفتن چشم اندازها انجام شده است و در این فیلم به روشی جذاب از صدای خارج از تصویر (Voiceover) استفاده شده که در سینمای ایران چندان مرسوم نیست. با این حال داستان این که کاظم عاشق شده و یک زن دیگر عاشق او می‌شود، جان کافی نداشته و قانع کننده نیست. این داستان آشکارا از جایی در دل نویسندگان آن آمده اما باعث می‌شود بیننده به این فکر بیفتد که داستان واقعی که الهام بخش آن بوده چیست.

فیلم اجتماعی آتابای به عنوان پنجمین فیلم نیکی کریمی در سال 98 ساخته شد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: آتابای 40ساله به همراه پدر و خواهرزاده‌اش در روستای پیرکندی (خوی) زندگی می‌کنند. او سال‌ها پیش، دانشجوی معماری در دانشگاه هنرهای زیبای تهران بوده و یک سال مانده به فارغ‌التحصیلی، به علت مشکلات روحی ناشی از عشق نافرجام به هم دانشگاهی‌اش، ترک تحصیل کرده و به زادگاه خود بازگشته است...

هادی حجازی‌فر، جواد عزتی، سحر دولتشاهی، دانیال نوروش، یوسفعلی دریادل، مه‌لقا می‌نوش، آتش تقی‌پور، معصومه ربانی‌نیا و میرمجید حسینی بازیگران اصلی این فیلم هستند.

آتابای 6 مه (جمعه، 16 اردیبهشت) در سینماهای انگلیس اکران خواهد شد.

منبع: ایرنا