دوشنبه 23 مهر 1403

روز قدس نمادی از مخالفت جهان با اشغالگری صهیونیست‌ها است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
روز قدس نمادی از مخالفت جهان با اشغالگری صهیونیست‌ها است

نیویورک - ایرنا - استاد تاریخ دانشگاه ایالتی کالیفرنیا گفت روز قدس پیامی نمادین و مهم علیه اشغال و آپارتاید رژیم صهیونیستی است که بطور همه جانبه از سوی آمریکا پشتیبانی می‌شود.

"دیوید یعقوبیان" روز پنج‌شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا با اشاره به معنای آزادسازی فلسطین که در شعارهای روز قدس سر داده می شود، افزود: آزادسازی فلسطین به معنای پایان دادن به اشغال و آپارتاید رژیم صهیونیستی و احقاق حقوق برابر برای همه شهروندان در سرزمینی است که بین مدیترانه و رودخانه اردن واقع است.

وی ادامه داد: این شهروندان همه کسانی را در بر خواهد گرفت که از میراث اسلامی، مسیحی، یهودی یا دروزی باشند.

استاد تاریخ دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در سن برناردینو، با اشاره به نظام پسا صهیونیستی در یک فلسطین آزاد اضافه کرد: در سرزمینی که از نظر تنوع انسانی و دینی بسیار غنی بوده و تاریخ آن گره خورده با تنوع هویتی و ایمانی است، یک فلسطین آزاد به معنای برقراری نظامی حقوقی و سیاسی خواهد بود که آزادی مذهبی و برابری را برای همگان فراهم کند. این تنها نظامی خواهد بود که می تواند تصمین کننده یک فلسطین واقعا آزاد در آینده باشد.

یعقوبیان با تاکید بر اهمیت نمادین روز جهانی قدس برای مردم فلسطین و مبارزات آنها گفت: راهپیمایی و رویدادهای روز جهانی قدس پیام مهمی به فلسطینی هایی است که تحت اشغال و آپارتاید صهیونیستی زندگی می کند. همچنین پیام مهمی برای حکومت اسرائیل و مدافعان آن در ایالات متحده ارسال می کند.

وی تصریح کرد: این پیام اساسا به رسمیت شناختن رنج فلسطین از استعمار رژیم صهیونیستی و جنایات های آن به واسطه ادامه اشغال و سرقت سرزمین فلسطین است.

این استاد دانشگاه کالیفرنیا تاکید کرد: این روز بیانگر همبستگی با مردم فلسطین در مبارزه آنها برای عدالت است.

یعقوبیان خاطرنشان کرد: روز قدس امسال از این منظر ویژه نیز اهمیت می یابد که اعضای جامعه بین الملل مخالفت جمعی خود را با "معامله قرن" و ادامه الحاق غیرقانونی سرزمین های فلسطینی به اسرائیل، که با چراغ سبز رژیم ترامپ صورت می گیرد، ابراز می کنند.

روز قدس هر سال در آخرین جمعه ماه رمضان از سوی مردم کشورهای مختلف برای اعلام پشتیبانی از مبارزه آزادیبخش مردم فلسطین علیه اشغال سرزمین هایشان، گرامی داشته می‌شود.

امام خمینی (ره) در سال 1357 با هدف پشتیبانی مردمی از فلسطین، آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان روز جهانی قدس نام‌گذاری کردند و خواستار تشکیل جبهه متحد اسلامی و انسانی برای تحقق حقوق مظلومان و مبارزه با ظالم و سیاست‌های آن‌ها تا فروپاشی استعمار و استبداد و ایجاد امنیت و آرامش در جهان شدند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*