پنج‌شنبه 19 مهر 1403

روستای شال خلخال سایت باستان‌شناسی می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
روستای شال خلخال سایت باستان‌شناسی می‌شود

اردبیل - ایرنا - سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خلخال گفت: در آینده نزدیک محل کاوش روستای شال در خلخال به عنوان سایت باستان‌شناسی مورد استفاده دانشجویان رشته باستان‌شناسی و تاریخ قرار خواهد گرفت.

عادل خلیلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا همچنین از راه‌اندازی موزه سنگ در این بنا خبر داد و افزود: انواع سنگ قبرهای دوره اسلامی از ایلخانی تا صفوی در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. وی با بیان اینکه موزه باستان‌شناسی خلخال آماده بازدید گردشگران است، گفت: این موزه در سال 1382 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی افزود: در زمستان سال 97 تعداد 99 قطعه اشیای باستانی در عملیات حفاری غیرمجاز در منطقه شال خلخال کشف و ضبط شد و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اقدام به عملیات کاوش در این منطقه کرد.

او اظهارداشت: نتیجه کاوش در این منطقه باستانی کشف 140 قطعه اشیای تاریخی مربوط به دوران عصر آهن در گورستان تاریخی روستای شال است.

وی با اشاره به اینکه جام سه هزار ساله و اشیا و آثار کشف شده از محل کاوش روستای شال خلخال با پایان عملیات پژوهشی و مرمتی در موزه میراث فرهنگی این شهرستان به نمایش گذاشته می‌شود، افزود: این جام از گورستان تاریخی روستای شال از توابع بخش شاهرود خلخال کشف شده و مربوط به تمدن ماننایی با قدمت بیش از سه هزار سال و عصر آهن سه است.

او با بیان اینکه نمایش آثار تاریخی کشف شده در خلخال در موزه میراث فرهنگی از جمله مطالبات مردم این شهرستان است، بیان‌کرد: با بازگشایی مجدد موزه خلخال پس از سه ماه تعطیلی ناشی از کرونا زمینه نمایش آثار تاریخی کشف شده از این منطقه در آن فراهم شده است.

وی همچنین به بازگشایی موزه باستان‌شناسی خلخال که به علت شیوع بیماری کرونا از اول اسفند ماه سال گذشته تعطیل شده بود اشاره کرد و افزود: اشیای باستانی نگهداری شده در این موزه در معرض دید عموم مردم قرار گرفت.

وی اظهارداشت: پیش از این نیز موزه میراث فرهنگی خلخال به دلایل وجود نواقص امنیتی و همچنین رطوبت‌های ساختمان موزه به مدت پنج سال تعطیل و از 2 سال پیش با اجرای عملیات مرمت و بهسازی ساختمان فعالیت‌های موزه از سر گرفته شد. سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خلخال گفت: عملیات مرمت در 6 ماه اول سال 97 با صرف اعتباری بالغ بر 500 میلیون ریال انجام و در مهرماه سال 97 پس از گذشت پنج سال توقف فعالیت این مکان مجددا بازگشایی شد. خلیلی افزود: اشیای موزه خلخال که به مدت پنج سال و امانت در مخزن موزه باستان‌شناسی اردبیل نگهداری می‌شد، به شهرستان خلخال انتقال داده شد. او گفت: بیش از 60 قطعه شی تاریخی از ادوار مختلف پیش از تاریخ، دوره تاریخی و دوره اسلامی در این موزه به نمایش گذاشته شده که شامل انواع سفال، کتاب‌های خطی، قرآن دست‌نویس و اشیای فلزی از جنس طلا و مفرغ است.

*س_برچسب‌ها_س*