جمعه 10 فروردین 1403

رییس جهاد کشاورزی خراسان رضوی: مشکلی ازنظر تولید گوشت مرغ وجود ندارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رییس جهاد کشاورزی خراسان رضوی: مشکلی ازنظر تولید گوشت مرغ وجود ندارد

مشهد - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: هیچگونه مشکلی از نظر تامین و تولید گوشت مرغ در این استان وجود ندارد.

محمدرضا اورانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کاهش جوجه‌ریزی در مهر ماه موجب کمبود مرغ در استانهای دیگر کشور از جمله تهران شد و افزایش قیمت آن در پایتخت موجب ترغیب تولیدکنندگان به ارسال مرغ تولیدی خراسان رضوی به تهران شد که این امر قیمت مرغ در این استان را نیز افزایش داد.

وی ادامه داد: به منظور مدیریت این وضعیت، براساس مصوبات ستاد تنظیم بازار، خروج مرغ زنده، گوشت مرغ و گوشت قطعه بندی شده مرغ از این استان ممنوع شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: همچنین مقرر شد تمامی 127 واحد مرغداری استان متناسب با 30 تا 35 درصد نهاده دریافتی اقدام به عرضه مرغ با نرخ مصوب نمایند که در این راستا از 10 آذر ماه جاری این مرغ‌ها در بازار توزیع خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 40 درصد نهاده مورد نیاز واحدهای تولیدی از سوی جهاد کشاورزی و بقیه از بازار آزاد تامین می‌شود، افزود: به همین دلیل عرضه مرغ به نرخ مصوب کیلویی 24 هزار ریال در صورت تامین 100 درصد نهاده از سوی جهاد کشاورزی انجام خواهد شد.

اورانی ادامه داد: استان خراسان رضوی جزو معدود استانهای قطب تولید مواد پروتئینی است و دارای مازاد تولید در زمینه این مواد از جمله گوشت مرغ است.

وی گفت: مردم نگران نباشند زیرا کمبود و گرانی مرغ مقطعی است و شهروندان از دهم آذر ماه می‌توانند مرغ را به قیمت مناسب خریداری کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: از اول فروردین تا 30 آبان ماه سال گذشته، 59 میلیون و 137 هزار و 669 قطعه جوجه ریزی در استان انجام شد که با احتساب هر قطعه به میزان 1.9 کیلوگرم، در این مدت 112 هزار و 361 تن جوجه ریزی طی هشت ماه انجام شد که به طور متوسط روزانه 456 تن جوجه ریزی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که در هشت ماه امسال 52 میلیون و 129 هزار و 372 قطعه جوجه ریزی به میزان 99 هزار و 45 تن در این استان انجام شد که به طور متوسط روزانه 402 تن جوجه ریزی انجام شده است که گرچه کاهش داشته اما باید توجه داشت این استان امسال میزبانی مسافران و گردشگران را همانند سال گذشته نداشته است.

اورانی با بیان اینکه فرایند توزیع نهاده دامی دارای اشکالاتی است که باید رفع شود گفت: در صورتی که قیمت نهاده و واردات آن آزاد شود می‌توان با سه روش از مردم و مصرف کنندگان حمایت کرد.

وی افزود: در روش نخست مابه التفاوت ارز دولتی و آزاد را می‌توان در قالب کارت مواد پروتئینی در اختیار دهک‌های پایین جامعه قرار داد تا از این اقشار حمایت شود.

رییس جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: در دومین روش تولید مرغ با نهاده آزاد هر کیلو 350 تا 40 هزار ریال خواهد شد و با توجه به اینکه مصرف روزانه خراسان رضوی 420 تن گوشت مرغ است، دولت می‌تواند با خرید مرغ از مرغداران این محصول را به قیمت کیلویی 250 هزار ریال در بازار عرضه کند تا مردم تحت فشار قرار نگیرند.

وی گفت: در سومین روش همانند سایر کشورها دولت می‌تواند با اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور وارد مذاکره شود و با شرط تامین روزانه 2.5 میلیون تن مرغ گوشتی مصرفی کشوربه ازای کیلویی 250 هزار ریال، اجازه صادرات مازاد تولید را به خارج از کشور بدهد تا به این روش هم صادرات و هم تولید داخل به پایداری برسد.

اورانی افزود: به این ترتیب ضرری که تولیدکننده در عرضه مرغ در داخل متحمل می‌شود با سود حاصل از صادرات جبران می‌گردد.

وی ادامه داد: بهترین راه اعتماد به تشکلهای ملی توام با نظارت کامل است زیرا این وضعیت باید با همکاری بخش خصوصی مدیریت و حل شود.

استان 6 میلیون و 400 هزار نفری خراسان رضوی دارای هزار و 400 واحد تولیدکننده مرغ گوشتی با ظرفیت تولید هر دوره 26 میلیون قطعه است.

روزانه 420 تن گوشت مرغ در خراسان رضوی مصرف می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*