دوشنبه 26 شهریور 1403

رییس کمیسیون اصل 90 مجلس: دست و بال دولت خیلی گسترانیده شده است

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
رییس کمیسیون اصل 90 مجلس: دست و بال دولت خیلی گسترانیده شده است

رییس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: دولت خیلی دست و بالش را در کشور گسترده کرده است و تا وقتی اینگونه باشد بخش خصوصی و تعاونی‌ها نمی‌توانند رشد کنند لذا فضای دولت را بایستی از تصدی‌گری‌ها کوچک کرد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر روز شنبه در نوزدهمین جشنواره معرفی و تحلیل از تعاونی های برتر استان خراسان رضوی افزود: ایجاد شرکت‌های تو در تو ذیل سازمان‌های دولتی که حتی دولت هم انها را نمی شناسد معضل دیگری است و وزارت اقتصاد باید بر این موضوع نظارت کند.

وی با ذکر اینکه شرکت‌های دولتی پول و اعتبار، امکانات و مجوزها را دریافت می‌کنند اما به تعهداتی که برای آن‌ها ایجاد می شود پاسخگو نیستند گفت: امروز تعارض منافع مهمترین چالش کشور است و بیشترین تعارض منافع در بخش دولتی است.

رییس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع تعاون از قبل از دهه 50 در قانون دیده شده و موارد متعدد بازنگری در این زمینه نیز صورت گرفته است اما علی رغم این که یک سری امتیازات و معافیت ها در حوزه تعاون پیش بینی شده اما هنوز موضوع تعاون در کشور جدی گرفته نمی‌شود و سهم بخش دولتی و بخش خصوصی در حوزه اشتغال سهم بالاتری دارد تعاون سهم ناچیزی دارد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع تعاون مساله ای جدی است که باید همه کسانی که امروز در کشور می‌خواهند پیشرفت و توسعه‌ای شکل گیرد از ظرفیت تعاون بایستی بهره ببرند و به رشد و توسعه تعاون بپردازند.

وی افزود: بخش دولتی در کشور وقتی می خواهد وارد عرصه‌ای شود جا برای کسی باز نمی‌کند و اگر رقابت بین دولت و تعاون و یا دولت و بخش خصوصی ایجاد شود در کشور رشدی صورت نمی‌گیرد.

پژمانفر ادامه داد: در حوزه تعاون مشکل قانون راه را نبسته است بلکه آن چه تعاون را با مشکل روبه رو کرده است انحصارطلبی و قدرت طلبی بخش دولتی است که راه را برای سایر حوزه‌ها باز نمی‌کند نمونه آن موضوع تسهیلات است و امروز یکی از پرونده های کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی که پیگیر آن هستیم مساله بانک‌های دولتی و حتی بانک خصوصی و رفتار آن‌ها است بیشتر تسهیلات را دولت بر می‌دارد نه بخش خصوصی و تعاونی ها.

وی با بیان این که ایجاد شرکت‌های تو در تو ذیل سازمان‌های دولتی که حتی دولت هم این شرکت‌ها را نمی شناسد معضل دیگری است و وزارت اقتصاد باید بر این موضوع نظارت کند بیان کرد: و تا وقتی اینگونه باشد بخش خصوصی و تعاونی‌ها نمی‌توانند رشد کنند لذا فضای دولت را بایستی از تصدی‌گری‌ها کوچک کنیم.

رییس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی افزود: در سال 1400 از بانک‌ها گزارش تسهیلات کلان آن ها را خواستیم که از ارائه آن ممانعت کردند لذا در سال 1401 قانون تصویب کردیم بانک ها در تارنمای خود گزارش پرداخت تسهیلات کلان خود را به کمیسیون اصل 90 ارائه دهند که با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که گزارش تسهیلات کلان و بالای 100 میلیارد ریال بانک ها را دولت دریافت کرده است.

وی ادامه داد: در تسهیلات خورد بانک ها هم بیشترین دریافتی سهم دولت بوده و در بانک دولتی که از سرمایه مردم سپرده گذاری صورت می‌گیرد به جای آن که به مردم وام قرض الحسنه بدهد به تک تک کارکنان خود وام‌های 2 میلیارد ریالی با سود بازپرداخت چهار درصد می‌دهند.

پژمانفر عنوان کرد: بنابراین وضعیت کنونی تعاون در کشور بایستی اصلاح شود و شرایط برای توسعه تعاونی ها در کشور بایستی فراهم شود چرا که تعاون دارای ظرفیت بالای و مهمترین راه عبور از تصدی گری های دولت است.

104 شرکت تعاونی در کشور فعال است

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: هم اینک بیش از 104 هزار شرکت تعاونی در سه بخش خدمات، صنعت و کشاورزی در کشور فعال است.

دکتر علی بابایی کارنامی افزود: بخش تعاون یکی از شاخص‌های توسعه پایدار کشور است و هم اسناد بالادستی، قانون اساسی، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و بخشی از نظام متعالی جمهوری اسلامی به تعاون گره خورده است که در حقیقت عدالت اجتماعی در اقتصاد بخش فعال تعریف می شود.

وی ادامه داد: اگر چه ما قانون بخش تعاون را داریم و شهید جمهور در دولت سیزدهم به خوبی به سند توسعه بخش تعاون ورود کردند و توانستند به مباحث این حوزه بپردازند و همچنین اسناد بالادستی و اصل 44 در واگذاری بنگاه های اقتصادی به بخش تعاون اقدامات اولیه صورت گرفته است اما آنچه که ارزش ماهوی تعاون بر سر سفره مردم احساس بشود خلا وجود دارد.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: قرار بود در تعاون 25 درصد عدالت اجتماعی را ایجاد کنیم که تنها پنج درصد آن محقق شده و اکنون 20 درصد از عدالت اجتماعی فاصله داریم و هم اینک پنج دهک درآمدی نخست جامعه فقر هستند که در این خصوصی بخشی از این مشکلات مربوط به تعاونی ها و بخسی مربوط به دولت و بخشی اقتصاد رانتی در کشور است.

وی افزود: تعاون‌گران سربازان و افسران خط مقدم توسعه اقتصاد در کشور هستند و در هفته تعاون بایستی از تعاونی هایی که آغاز گر راه جدیدی در راستای توسعه اقتصاد کشور هستند تجلیل شود.

بابایی کارنامی ادامه داد: تصمیم گرفته‌ایم که نخستین جلسه رسمی کمیسیون اجتماعی با موضوع تعاون را در مشهد برگزار کنیم در این راستا کمیته تعاون اجتماعی تشکیل شده و امید است سالانه شاهد رشد تعاون ها در کشور باشیم.

وی ادامه داد: امید است در مجلس دوازدهم شورای اسلامی هر آنچه مانع و مزاحم بر سر راه تعاونی‌ها است برداشته است و قوانین موافق را ادامه دهیم.

به گزارش ایرنا، در نوزدهمین جشنواره معرفی و تحلیل از تعاونی های برتر استان خراسان رضوی از 13 شرکت تعاونی برتر استان شامل شرکت تعاونی نیل افشان توس (چناران)، اتحادیه بازرگانی شرکتهای تعاونی مصرف فرهنگیان استان خراسان رضوی (مشهد)، شرکت تعاونی آسابرتر کویر شرق (سبزوار)، شرکت تعاونی خدمات فنی و مهندسی کیمیای سبز (بردسکن)، شرکت تعاونی کشاورزی مرغداران متشکل (گناباد)، شرکت تعاونی مسافربری شماره یک (کاشمر)، شرکت تعاونی مرزنشینان وحدت (سرخس)، شرکت تعاونی اعتبار کارکنان اداره اموزش و پرورش (نیشابور)، شرکت تعاونی غیرانتفاعی شهاب (کاشمر)، شرکت تعاونی گل و گیاه پرندیس شرق، شرکت تعاونی هنرمندان پاتوق هنر (مشهد)، شرکت تعاونی هنرمندان کارآفرین گلبهار (مشهد) و شرکت تعاونی مرزنشینان سفیر بخش مرکزی (سرخش) تجلیل شد.