شنبه 29 اردیبهشت 1403

زائران حج آینده 6 روز در مدینه اسکان دارند / مدت حضور حجاج سال 1402 در عربستان کاهش می‌یابد؟

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
زائران حج آینده 6 روز در مدینه اسکان دارند / مدت حضور حجاج سال 1402 در عربستان کاهش می‌یابد؟

به گزارش خبرنگار حج وزیارت خبرگزاری فارس، برنامه‌ریزی حج تمتع آینده از سوی مسؤولان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری از هفته‌های گذشته آغاز و حتی جلساتی به صورت وبیناری با سعودی‌ها انجام شده است، اما تا امضای تفاهم‌نامه حج تمتع هنوز هزینه این سفر معنوی و‌جزئیات آن مشخص نیست.

با این وجود، امسال با برنامه‌ریزی سازمان حج و زیارت سعی شده تا وضعیت اسکان زائران حج تمتع بهبود یابد؛ به طوری که سامانه‌ای طراحی شده و فراخوانی برای مدیران هتل‌های سرزمین وحی منتشر شده است تا پس از بررسی هتل‌های موجود، امکان اجاره آن‌ها با توجه به استانداردهای پیش بینی شده انجام شود.

البته در مدینه منوره همچنان به دلیل آماده نشدن بخش مرکزی و ادامه روند ساخت و سازها، هتل‌های محدودی برای اسکان زائران وجود دارد. بر همین اساس، همچنان مدت کوتاهی زائران مسجدالنبی (ص) می‌توانند در مدینه منوره حضور داشته باشد.

امسال با وجود اینکه هنوز هزینه نهایی حج تمتع مشخص نیست، اما به دلیل بالا رفتن نرخ ارز، افزایش2 برابری هزینه این سفر معنوی نسبت به حج امسال دور از انتظار نیست. همچنین بکی از راهکارها برای کاهش هزینه سفر حج کاهش مدت حضور در عربستان است؛ چرا که بخش قابل توجهی از هزینه‌ها مربوط به اسکان است و به گفته مسؤولان تفاوت هزینه کاروان‌ها ی حج تمتع نیز مربوط به همین اسکان است.

البته به نظر می‌رسد که در حج آینده چندان رغبتی به کاهش زمان حضور زائران وجود ندارد و باید دید مسؤولان برای کاهش هزینه این سفر چه برنامه‌هایی اجرایی می‌کنند.

با برنامه‌ریزی اولیه برای حج تمتع سال آینده همچنان مدت حضور در مدینه منوره 6 روز است و زائران همچون سال‌های گذشته به مدت 6 روز در شهر پیامبر اعظم صلی‌الله علیها اقامت دارند.

کاروان‌های مدینه اول پس از ورود به عربستان از طریق فرودگاه مدینه در این شهر اسکان پیدا می‌کنند و پس از آن، مُحرم شده و به مکه مکرمه مشرف می‌شوند. همچنین زائران در قالب کاروان مدینه دوم پس از ورود به عربستان از فرودگاه جده مُحرم شده و بعد از پایان عملیات حج تمتع به مدینه منوره مشرف شده و 6 روز در این شهر حضور یافته و‌به کشور بازمی‌گردند.

به گزارش فارس، عربستان محدودیت‌های کرونایی برای تشرف زائران به خانه خدا را لغو کرده و برای حج تمتع آینده نیز زائران کشورهای مختلف با سهمیه قبل از شیوع کرونا را پذیرش می‌کند. سهمیه ایران در سال 99 که حج به دلیل شیوع کرونا برای خارجی‌ها برگزار نشد، 87 هزار و 500 نفر بود که تعداد نهایی زائران حج آینده پس از امضای تفاهم‌ناه با عربستان مشخص می‌شود.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

عربستان سعودی

حج تمتع مدینه منوره این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
زائران حج آینده 6 روز در مدینه اسکان دارند / مدت حضور حجاج سال 1402 در عربستان کاهش می‌یابد؟ 2
زائران حج آینده 6 روز در مدینه اسکان دارند / مدت حضور حجاج سال 1402 در عربستان کاهش می‌یابد؟ 3
زائران حج آینده 6 روز در مدینه اسکان دارند / مدت حضور حجاج سال 1402 در عربستان کاهش می‌یابد؟ 4
زائران حج آینده 6 روز در مدینه اسکان دارند / مدت حضور حجاج سال 1402 در عربستان کاهش می‌یابد؟ 5