شنبه 14 مهر 1403

زنجان در کارسازی اعتبارات روستایی جزو استان‌های برتر کشور است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
زنجان در کارسازی اعتبارات روستایی جزو استان‌های برتر کشور است

زنجان - ایرنا - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: زنجان در امر کارسازی اعتبارات روستایی جزو استان‌های برتر کشور بوده و آثار و نتایج عملکرد خوب آن در روستاها کاملا مشهود است.

محمدرضا یوسفی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به خلاصه عملکرد استان در کارسازی منابع اشتغال روستایی، داشت: کل اعتباری که برای استان طی پنج مرحله تعیین شده 314 میلیارد و 200 میلیون تومان است که از این رقم 244 میلیارد و 500 میلیون تومان مربوط به منابع عادی و 69 میلیارد و 700 میلیون تومان مربوط به منابع حمایتی است.

وی با اشاره به اینکه منابع تجهیز شده عادی 239 میلیارد و 100 میلیون تومان و تجهیز شده حمایتی هم 56 میلیارد و 600میلیون تومان در پنج مرحله بوده است، خاطرنشان کرد: در پرداخت های عادی یکهزار و 679 طرح با رقم 216 میلیارد و 100 میلیون تومان با هدف ایجاد فرصت شغلی برای 3 هزار و 647 نفر همچنین تعداد یک هزار و 122 طرح با رقم 37 میلیارد و 600 میلیون تومان زمینه اشتغال یک هزار و 256 نفر را در پرداخت طرح های حمایتی استان ایجاد کرده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: مجموع تسهیلات حمایتی پرداخت شده به تفکیک بانک های عامل در استان زنجان که چهار بانک و موسسه مالی در این طرح مشارکت داشتند، در مجموع 253 میلیارد و752 میلیون تومان را شامل می شود که چهارهزار و 903 فرصت شغلی را از محل اعطای تسهیلات روستایی در استان زنجان فراهم کرده است.

این مسوول گفت: دستگاه های حمایتی شامل بهزیستی، کمیته امداد و بنیاد شهید مجری طرح های حمایتی بودند که تا امروز 37 میلیارد و 607 میلیون تومان کارسازی و زمینه اشتغال برای مددجویان و مخاطبان دستگاه های حمایتی در استان ایجاد کرده اند.

وی با اشاره به اینکه طرح های اشتغال پایدار در سطح کشور در حال اجرا است، یادآور شد: سال 97 عملیات اجرایی آن شروع شده و آثار بسیار و برکات خوبی در حوزه روستایی کشور داشته به طوری که سهم اشتغال روستایی از سه درصد پیش از ارائه تسهیلات به 29 درصد رسیده است که موفقیت طرح را نشان می دهد.

یوسفی تاکید کرد: با توجه به تعیین تکلیف منابع کافی و ارسال طرح های منتخب به میزان کافی به شبکه بانکی انتظار داریم فرآیند تسهیلات طرح ها تا مرحله پنجم خاتمه یابد که کمیته نظارت استانی به ریاست معاون هماهنگی اقتصادی استانداری با فعال سازی تیم نظارتی و نیز کمیته های نظارتی شهرستانی که امر نظارت میدانی را بر عهده دارند به طور مستمر طرح های اشتغال را در سطح استان مورد ارزیابی و رصد قرار می دهند.

مدیرکل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی، افزود: براساس گزارشهای رسمی از طرف مرکز آمار تاکنون منتشر شده نشان می دهد استان زنجان در سال 98 دارای کمترین نرخ بیکاری در حوزه روستایی بوده است و نرخ مشارکت اقتصادی استان هم در سال های اخیر همواره در حال افزایش است به طوری که نرخ بیکاری استان در تابستان سال 98، 5.2 درصد بوده که نسبت به تابستان سال قبل با کاهش 1.9 درصدی همراه بوده و از این حیث استان در جایگاه اول کشور قرار گرفته است.

وی یادآور شد: کاهش نرخ بیکاری درحالی اتفاق می افتد که نرخ مشارکت استان از رقم 43.8 درصد در تابستان 97 به رقم 50.2 درصد که بالاترین نرخ در کشور را نشان می دهد، و در سال 98 سرجمع عملکرد استان به گونه ای بود که نرخ مشارکت استان 49.1 درصد و در سطح کشور رتبه برتر را به خود اختصاص داد و نرخ بیکاری استان در بخش روستایی در سال قبل 3.3 بود که این رقم در کشور 7.3 درصد بود.

این مسوول تصریح کرد: تامین و ابلاغ 200 میلیارد تومان از سرجمع منابع کشوری برای پوشش درخواست های انباشته استان که شمار زیادی از طرح های روستایی و عشایری را در انتظار دریافت تسهیلات داریم که طرحهای ارزنده ای است و می توانند در تکمیل زنجیره های ارزش و تکمیل حلقه های بازار کمک کننده باشد و با توجه به افزایش قیمت ها، طرح هایی که نیاز به منابع جدید دارد با توجه به شرایط نامساعد در اثر شیوع کرونا می تواند کمک کننده باشد.

*س_برچسب‌ها_س*