چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

زندگی با طعم کرونا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
زندگی با طعم کرونا

سنندج - ایرنا - این روزها که کرونا 66 خانواده ایرانی را داغدار و پای یک هزار و 501 خانواده دیگر را به اتاق ایزوله بیمارستان‌ها در سراسر کشور باز کرده اما هستند زوج هایی که به واسطه شغلشان، طعم و کابوس کرونا بیشتر از سایر اقشار جامعه به سراغ زندگی مشترک آنان رفته است.

از روزی که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرده هر روز صبح جانم را کف دستم می‌گذارم و بیرون می آیم چون به عنوان یک راننده تاکسی اگر یک روز بیکار باشم معلوم نیست با این شرایط اقتصادی فردا چه بر سر زندگی و خانواده‌ام می‌آید.

دستکش‌های نایلونی و ماسک معمولی که با هزار سختی از یکی از داروخانه های شهر پیدا کردم را می پوشم و به دل شهر سنندج می زنم شهری که چند روزی است وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشت مورد مثبت به ویروس کرونا در کردستان را تایید کرده که خیلی‌های می‌گویند بسیاری از مبتلایان در سنندج هستند.

هزاران ترس و استرس مانند خوره به جان افکارم افتاده‌اند هر دقیقه منتظر بروز علائم کرونا در بدنم هستم به طوری که تا حد امکان سعی می کنم در خانه کمترین تماس را با خانواده‌ام داشته باشم.

احساس میکنم این ترس و نگرانی را به فرزندانمان نیز منتقل کرده‌ایم چرا که هر چند ساعت یک بار زنگ میزنند و رعایت نکات بهداشتی را به ما یادآوری می کنند.

ترسم فقط بخاطر شرایط خودم نیست همسرم نیز به واسطه شغلش که آرایشگر است با خطر جدی مواجه بوده و احساس میکنم این ترس و نگرانی را به فرزندانمان نیز منتقل کرده‌ایم چرا که هر چند ساعت یک بار زنگ میزنند و رعایت نکات بهداشتی را به ما یادآوری می کنند.

دیگری در مرکز شهر همانند بسیاری از همکارانش خود را به ماسک و دستکس لاتکسی مجهز کرده و در انتظار تکمیل شدن مسافرانش است، در این حین یکی از مسافران که دستکش و ماسک ندارد مقصدش با مسیر این راننده یکی است؛ راننده کمی محتاطانه نگاهش می‌کند و بدون هیچ حرفی به انتظارش ادامه می‌دهد.

داخل ماشین را روزی چند بار با مایع سفید کننده ضد عفونی می‌کنم اما می‌دانم که با اولین مسافر که آلوده باشد صندلی و دستگیره‌های اتومبیل آلوده می‌شود اما چه کنم همه باید رعایت کنیم؛ خودم نوزاد چند ماهه دارم و از ترس اینکه همسر و کودکم را آلوده نکنم نزدیکشان هم نمی‌شوم و اجازه نمی دهم که انان نیز سوار خودرو شوند؛ دلم هم برای بغل کردن پسرم لک زده.

نماینده خط در تاکسیرانی هستم تقریبا 10 روز قبل به دعوت تاکسیرانی همراه با سیر نمایندگان خطور حاضر شدیم و برخی آموزش‌ها از طریق کارشناسان بهداشت به ما ارایه شد اما این روزها در تهیه خیلی از لوازم ضد عفونی کننده و گندزدا با مشکل مواجه شده ایم.

کابوس کرونا

زن آرایشگر میانسالی که همسرش راننده تاکسی است، می‌گوید: کابوس کرونا آرایشگاه را که بخش مهمی از زندگی و خاطراتم آنجا رقم خورد تبدیل به مکانی پر از ترس و اضطراب کرده که اگر زندگیم به درآمد آنجا نیاز نداشت بدون شک تا مدت‌ها از کنار محل کارم هم رد نمی‌شدم.

هیچ کرونایی نمی‌تواند مانع از کار کردن زن و مردی شود که بعد از 20 سال زندگی مشترک برای خریدن یک خانه هشتاد متری که مسوولیت قسط، قرض و وام‌های مختلف بر دوششان سنگینی می‌کند.

هر روز در آرایشگاه را که باز می‌کنم در دلم فقط می گویم خدایا به امید تو چرا که کسی جز خودت نمی‌داند پسر 18 ساله و دختر هشت ساله ام این روزها چقدر لحظات برایشان سخت می‌گذرد.

با اینکه سعی میکنم تمام نکات بهداشتی را رعایت کنم اما از روزی که وجود این ویروس در استان کردستان تایید شده به روزی فکر میکنم که دوباره مانند گذشته بدون هیچ ترس و نگرانی بچه هایم را سفت بغل کنم، ببوسم و از عطر تنشان تمام خستگی ها را فراموش کنم.

با اینکه سعی می‌کنم تمام نکات بهداشتی را رعایت کنم اما از روزی که وجود این ویروس در استان کردستان تایید شده به روزی فکر میکنم که دوباره مانند گذشته بدون هیچ ترس و نگرانی بچه هایم را سفت بغل کنم، ببوسم و از عطر تنشان تمام خستگی ها را فراموش کنم.

یکی از آرایشگران مردانه نیز می‌گوید اوایل شیوع بیماری کرونا را جدی نمی‌گرفتم و فکر می‌کردم که بیماری همچون سرما خوردگی باشد اما از وقتی که یکی از پزشکان شهر که از مشتری‌های سابقم هست به مغازه آمد ولی با مشاهده اینکه از ماسک و دستکش استفاده نمی‌کردم با اعتراض از مغازه خارج شد و بعد از مدتی با ماسک و دستکش آمد.

این پزشک چند دقیقه از وقتش را در خصوص توضیح خطرهای ویروس برای من اختصاص داد به نوعی مساله را جدی گرفتم و هم اکنون از تمام تجهیزات در دسترس استفاده می کنم تا سلامت خودم و مشتریانم را به خطر نیندازم.

با وجود اینکه تهیه ماسک و دستکش و مواد ضد عفونی کننده سخت گیر می‌آید اما سعی می کنم پس از اتمام کار هر مشتری اقدام به نظافت و ضدعفونی صندلی و تجهیزات مورد استفاده کنم.

اتحادیه آرایشگران مردانه تاکنون آموزشی را برای این صنف ارایه نکرده اما نکات آموزشی را از شبکه‌های مجازی دنبال می‌کنم و انتظار دارم دستگاه ها برای آرایشگران که جز مشاغل در معرض خطر هستند لوازم بهداشتی مانند ضد عفونی به صورت سهمیه تخصیص دهند تا گام مهمی در جلوگیری از شیوع این بیماری‌ها برداریم.

مشتری‌های آرایش‌گران از نصف هم کمتر شده است

پیگیری‌های چند روزه خبرنگار ایرنا از پوران قادری رییس اتحادیه صنف آرایشگران زنانه کردستان در خصوص برنامه‌های این اتخادیه بی نتیجه ماند اما محمد رئوف غریبی رییس اتحادیه صنف آرایشگران مردانه استان در این ارتباط گفت: این اتحادیه با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و سازمان صنعت، معدن و تجارت از روز گذشته گروه نظارت خود را در شهرستان‌ها تشکیل داده است.

با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و سازمان صمت از روز گذشته گروه نظارت خود را در شهرستان‌ها تشکیل داده استوی اضافه کرد: این گروه همه روزه بدون اطلاع قبلی به تمامی آرایشگاه های سطح شهر مراجعه می‌کند تا در خصوص رعایت نکات بهداشتی در این مراکز نظارت داشته باشد و با متخلفان در مرحله اول به صورت شفاهی و تذکر برخورد می‌کند اما در صورت تکرار عدم رعایت نکات بهداشتی با آنان طبق قانون برخورد می‌شود.

رییس اتحادیه صنف آرایشگران مردانه کردستان با بیان اینکه هم اکنون مشتری‌های همکاران بیش از نصف نسبت به مدت‌های مشابه خود کم شده است، افزود: با توجه به اینکه به روزهای پایانی سال می‌رسیم مردم بعد از انجام کارهای دیگر، برای نظافت و آرایش مو وسر و صورت به سالن های آرایشی مراجعه می کنند.

وی افزود: از آن جا که آرایشگران در تماس مستقیم و نزدیک با افراد مختلف هستند بهتر است مشتریانی را بپذیرند که سابقه آشنایی با رعایت وضعیت بهداشتی آن ها دارند و از مراجعه کنندگان خود بخواهند لوازم شخصی اصلاح و آرایش را همیشه همراه خود بیاورند.

رییس اتحادیه صنف آرایشگران مردانه کردستان به مردم توصیه کرد: به سالن های شلوغ مراجعه نکنید و از ضد عفونی کردن محیط و صندلی و تجهیزات سالن مطمئن شوید.

وی یادآور شد: از آرایشگر خود بخواهید قبل از شروع کار، دست ها را کاملا بشوید و ضد عفونی کند و بعد از اتمام کار حتما دست و صورت تان را بشویید و ضد عفونی کنید و در بازگشت به منزل هم لباس هایتان را عوض کنید.

نمایندگان خطوط تاکسی‌درون شهری آموزش بهداشتی دیدند

مدیرعامل تاکسیرانی سنندج نیز در خصوص خدمات سازمان متبوع خود به رانندگان تاکسی گفت: در پی هشدارهای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی طی چند دوره به نمایندگان خطوط و آژانس‌های سطح شهر آموزش‌های لازم بهداشتی ارایه شده تا این نکات را به سایر رانندگان خطوط منتقل کنند.

عادل منصوری با بیان اینکه هم اکنون در شهر سنندج سه هزار و 100 تاکسی وجود دارد، افزود: این افراد جز بخش خصوصی هستند و تاکسیرانی قادر به ضدعفونی تمام تاکسی‌ها نیست اما در صدد هستیم با همکاری دستگاه‌ها پک های بهداشتی را تهیه و در اختیار رانندگان قرار دهیم.

وی با بیان اینکه رانندگان تاکسی روزانه با چندین نفر مواجه می‌شوند که احتمال دارد برخی ناقل ویروس کرونا باشند نیز توصیه کرد: طبق اعلام وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با ویروس کرونا لازم است رانندگان این توصیه ها را جدی بگیرند.

مدیرعامل تاکسیرانی سنندج گفت: استفاده از دستکش برای رانندگان به منظور عدم تماس پوستی با مسافران و سطوح و فضاهای داخلی تاکسی‌ها وقرار دادن محلول‌های ضد عفونی کننده برای استفاده مسافران در داخل تاکسی‌ها از دیگر توصیه ها به این افراد است.

وی تاکید کرد: همچنین نظافت و گندزدایی داخل تاکسی چندین بار در طول روز و قرار دادن پمفلت‌های آموزشی در ارتباط با بیماری کرونا در داخل تاکسی به منظور استفاده از شهروندان از دیگر توصیه‌هایی است که به این قشر از فعالان جامعه توصیه می‌شود.

بهمن 1398 بود که ابتلا پنج شهروند قمی به ویروس کرونا (کووید19) تایید شد و طبق اعلام وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی هم اکنونت تعداد مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در 27 استان کشور تاکنون یک هزار و 501 نفر هستند که 291 نفر ترخیص شده و بهبود یافته و 66 نفر فوت کرده‌اند.

تعداد موارد مشکوک خیلی بیشتر از آن چیزی است که نتایج آزمایشگاهی به عنوان مبتلا به کووید 19 نشان می‌دهد؛ که 10 تا 15 درصد افراد مشکوک به عنوان ابتلای قطعی به این بیماری محسوب می‌شوند و در بسیاری از موارد افراد به عفونت‌های حاد تنفسی دیگری مبتلا هستند و با تابلوی مشکوک تحت مراقبت قرار می‌گیرند.

کردستان نیز تا قبل از ظهر پنجشنبه هشتم بهمن ماه جز استان‌های پاک از کرونا بود اما ظهر همان‌روز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر مثبت بودن ابتلای یک نفر در این استان را مخابره کرد و تا ظهر روز دوشنبه 12 بهمن نیز تعداد بیماران این ویروس به 10 تن رسیده است.

10 بیمار مبتلای قطعی کردستان به ویروس کووید 19 در چهار شهرسان شناسایی شده که 6 نفر در سقز بستری هستند که بیشترین تعداد است، 2 نفر در بانه، یک نفر در کامیاران و یک نفر هم در سنندج بستری شده‌اند.

ویروس کرونا نخستین‌بار در سال 1965 کشف شد و مطالعه روی آن به‌طور مداوم تا اواسط دهه 1980 ادامه داشت.

این ویروس به طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می‌کند، با این حال تاکنون هفت ویروس کرونا انسانی کشف شده که آخرین نوع آن در دسامبر (آذر - دی) 2019 در شهر ووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
زندگی با طعم کرونا 2
زندگی با طعم کرونا 3
زندگی با طعم کرونا 4
زندگی با طعم کرونا 5